شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاخبار روزایفای مسئولیت اجتماعی راز ماندگاری تجار است

ایفای مسئولیت اجتماعی راز ماندگاری تجار است

شافعی ایفای مسئولیت اجتماعی را راز ماندگاری تجار عنوان کرد.

به گزارش رتبه‌آنلاین، غلامحسین شافعی در دومین دوره اهدای نشان امین‌الضرب اظهارداشت: این جلسه برای بزرگداشت کارآفرینان و به یاد مرحوم امین الضرب از شاخص‌ترین کارآفرینان قرن نوزدهم برگزار شده است.

وی با بیان اینکه قدرت و مکنت امین الضرب باعث ماندگاری او نشد و امروز نیز چنین است افزود: امین الضرب کارآفرینی با مسئولیت اجتماعی و از آزاداندیشان عصر خویش بود و اندیشه‌های امین‌الضرب راز ماندگاری و بزرگی او بود.
شافعی با ادای احترام به جهان پهلوان تختی در سالگرد وفات وی ادامه داد: راز جاودانگی انسان‌های بزرگ را باید در ازخودگذشتگی، اخلاق‌مداری، سالم زیستن، جستجوی حقیقت، عشق به نوآوری و پیشرو بودن در مواجهه با خطرات دید و راز ماندگاری این است که برگی در تاریخ باشیم نه صفحه‌ای در تقویم.

*آغاز دومین دوره اهدای نشان کارآفرینی امین الضرب

دومین دوره اهدای نشان کارآفرینی امین الضرب با حضور وزاری امورخارجه، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و فعالان اقتصادی و کارآفرینان برتر در تالار وحدت آغاز به کار کرد.اتاق بازرگانی تهران همزمان با صد و سی و چهارمین سال تاسیس این نهاد مهم اقتصادی بخش خصوصی که از آن به عنوان «پارلمان بخش خصوصی» یاد می شود، با حضور مسئولان عالی رتبه دولتی، مدیران تشکل های اقتصادی و بخش خصوصی مراسم اهدا جایزه امین الضرب را برگزار کرد.

امروز از 10 کارآفرین برتر کشور در این مراسم تجلیل می شود که هدف از برگزاری مراسم امین‌الضرب، ترویج امید در میان کارآفرینان و جامعه است.

کارآفرینان برتر کشور که دراین مراسم از آن ها تجلیل خواهد شد از سوی هیئت داوران 15 نفره و بعد از بررسی های بسیار انتخاب شده اند.

به گفته رئیس اتاق تهران شیوه انتخاب به نحوی بوده است که هیچ‌گونه اعمال سلیقه یا سفارش صورت نگرفته است.

اتاق تهران در ابتدا طی فراخوانی از طریق سایت خبری و اطلاع ‌رسانی به تشکل‌ها، از کارآفرینان و فعالان اقتصادی دعوت کرد که در این رویداد رقابتی شرکت کنند. ضمن آنکه شاخص‌هایی نیز برگرفته از استانداردهای جهانی برای کارآفرینی، میزان اشتغال، میزان تجارت و صادرات بنگاه ها در نظر گرفت تا ملاک عمل داوران قرار گیرد.

حدود 300 داوطلب به فراخوان اتاق تهران پاسخ گفته اند و در نهایت داوران به صورت غیرمتمرکز فعالیت های خود را آغاز کردند و اتاق بعد از چند مرحله پایش به انتخاب 10 نفر به عنوان کارآفرینان برتر امسال رسید.

افرادی که در بین آن ها هم کارآفرینان جوان و هم پیشکسوت کشورمان حضور دارند. یکی از ویژگی های مراسم امسال اهدا جایزه امین الضرب به گفته رئیس اتاق تهران توجه به جوانان و شرکت های استارت آپی است. همزمان با اهدا جایزه امین الضرب قرار است از تمبر یاد بود این مراسم و کتاب زندگی نامه تعدادی از کارآفرینان برتر کشور که سال گذشته جایزه امین الضرب را برنده شدند، رونمایی شود.

حاج محمد حسن امین الضرب از فعالان اقتصادی و تجار به نام دوران قاجار بود که با تلاش های او مجلس وکلای تجار راه اندازی شد؛ مجلسی که بعدها زمینه شکل گیری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به عنوان مهم ترین نهاد بخش خصوصی در کشور از دورن آن به وجود آمد.

مسعود خوانساری درباره اهیمت امین الضرب در تاریخ اقتصادی کشور در نشست خبری اهدا جایزه امسال گفت: بیش از یک قرن پیش، یعنی حدود 134 سال قبل، تاجری به نام امین‌الضرب، انجمن وکلای تجار را برای دفاع از حقوق فعالان بخش خصوصی و مطالبه‌گری از نهاد دولت راه‌اندازی کرد. او واردکننده و پایه‌گذار برخی از مهم‌ترین صنایع به ایران است و ایجاد بانک و ضرب سکه نیز از اقدامات بدیع این تاجر بود.

بخش خصوصی باید به وجود چنین فردی ببالد که بیش از یک قرن پیش، تجارت و صنعت را به صورت سیستماتیک در ایران پایه‌گذاری کرده است.

85 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ در کشور وجود دارد

محمد شریعتمداری­ ­­در دومین دوره اهدای نشان کارآفرینی امین الضرب­ که­ در تالار وحدت برگزارشد، گفت: از ویژگی های امین الضرب علاوه بر حوزه های تجارت و صنعت،­ نگاه جامع ایشان بود و ­در رسیدگی به مشکلات مردم تلاش می کرد ­­ بطوریکه­­ زمانی که قحطی آمده بود امین الضرب با انتقال گندم­ جمع کثیری از مردم را از قحطی نجات داد.

وی افزود:­ امروز در میان ما کسانی هستند که در صحنه های اقتصادی جا پای امین الضرب گذاشتند و در پیچ و خم ضوابط و مقررات پیچیده­ ما در شرایط تحریم و پسا برجام در شرایط گوناگون اقتصادی دست از تلاش برنداشتند و به مقصد، که تولید است رسیدند.

شریعتمداری ادامه داد:­ این افراد که از همه پیچ و خم ها گذشتند باید قدردانی شوند.

وزیر صنعت معدن و تجارت­­ تاکید کرد:­ در کشور ما علارغم مشکلات،­ ­امیدهای فراوانی وجود دارد­ و واحدهایی که با همه ­مشکلات از جمله بیمه، بانک و مقررات دست و پا گیر دست و پنجه نرم می کنند ­با امید،­ از سختی ها عبور می کنند.

وی تصریح کرد:­ به امید روزی که اتاق بازگانی ایران و تهران و ­مجلس در کنار هم با ایجاد سهولت در فضای کسب و کار قدم های بزرگی در زمینه کارآفرینی بردارند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید