جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریگره کور مالیات ستانی

گره کور مالیات ستانی

فرشیدشکرخدایی| مالیات بر ارزش افزوده بر عهده مصرف کننده نهایی است اما از آنجایی که اصناف با سازمان امور مالیاتی در این خصوص همکاری نمی کند، مثل همیشه سرمایگذار به اصطلاح آنها زالو صفت است که باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازد.

از شرکت‌ها مالیات گرفته می شود اما از کاسبان نه. از سویی لابی سنگین اتاق اصناف مانع از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از جانب کاسبان است. آنها تهدید می‌کنند و کره‌ کره ها را پایین می‌کشند. مشابه اتفاقی که در بازار آهن و پارچه افتاد و منجر شد سازمان امور مالیاتی از گرفتن مالیات از اصناف خودداری کند. این امر مثل همیشه موحب فشار و زیان به کارخانه دار ها شده است. تا زمانی که مصرف کنند ه نهایی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نکند و اصناف هم فرار مالیاتی دارند، تحقق درآمدهای مالیاتی یک گره کور است.

اصرار اصناف به مالیات ندادن در نهایت به فشار سنگین بر کارخانه ها منجر شده و شرکت‌ها و  بنگاه‌های اقتصادی را زیر تیغ دارایی برده است. حریم امن اصناف برای فرار مالیاتی در حالیست که اصناف گردش مالی زیادی دارند و با شفاف سازی اقتصاد آنها می‌توان به وصول درآمدهای مالیاتی و افزایش آن امید داشت.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید