پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاپروژه های شرکت روغن کشی خرمشهر

پروژه های شرکت روغن کشی خرمشهر

شرکت روغن کشی خرمشهر در سیزدهمین جشنواره ی ملی بهره وری با 3 پروژه ی مختلف شرکت نمود. شرح بررسی های انجام شده در ادامه به این شکل است :

پروژه ی اول :

این پروژه با عنوان ” کاهش وزن پریفرم پلی اتیلن ترفتالات ” در جشنواره ارائه شد.

شرح مشکل :

پلی اتیلن ترفتالات یکی از پر مصرف ترین پلاستیک هایی است که امروزه در صنایع مختلف از جمله صنعت پریفرم و بطری سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در این پروژهف تلاش گردید تا وزن پریفرم های پلی اتیلن ترفتالات با تغییر پارامتر های تزریق، میزان ماده ی مصرفی برای تولید یک بطری روغن را تغییر داد و به وزن کمتر کاهش داد.

در این پروژه چه نوآوری هایی دیده میشود ؟

تیراژ بسیار بالای تولید بطری های PET جهت استفاده در بسته بندی روغن خوراکی در شرکت رغن کشی خرمشهر؛ اهمیت این پروژه را دو چندان میکند.

چه نتایجی از این پروژه حاصل گردید ؟

منفعت ذینفع محیط زیست و تولید پسمان PET کمتر از سال های قبل از جمله دستاورد های این پروژه هستند. همچنین، با کاهش وزن بطری ها، میزان حمل و نقل کامیون ها به داخل کارخانجات تابعه و مچنین آلودگی زیست محیطی ( CO )، با این عمل کاهش یافتند. این پروژه توانست با بهینه سازی میزان مصرف گرماژ پریفرم توسط نیرو های متخصص شرکت، علاوه بر افزایش سود دهی همراه با کیفیت مطلوب؛ در جهت مسئولیت اجتماعی سازمانی حفظ محیط زیست گام بردارد.

چه گام های دیگری برای پیشرفت در این پروژه طی میشوند ؟

نیاز به طراحی های جدید بطری نظیر چهار وش نمودن جهت استحکام بهتر احساس میشود. همچنین، تعریف پروژه های تکمیلی ( از جمله طراحی قالب ) در راستای اجرایی کردن کاهش وزن بدست آمده در خط تولید متناسب با اهداف شرکت؛ جزو گام های آتی این شرکت میتواند باشد.

پروژه ی دوم :

دومین پروژه ی این سازمان عنوان ” حذف پساب واحد تولید و تاسیسات ” را دارا بود.

شرح مشکل :

امروزه یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی؛ پساب کارخانجات صنعتی می باشد. از اهداف اصلی مجموعه ی روغن کشی خرمشهر، حفاظت از محیط زیست است. همچنین، بهینه سازی مصرف انرژی هم مورد توجه این سازمان است. بنا براین، تلاش های وافری برای طراحی و نصب پروژه های پساب با هدف دستیابی به سیستم Zero Effluent صورت گرفت تا رضایت ذی نفعان و سازمان محیط زیست کسب گردد. این پروژه ی زیست محیط محور، شامل 5 مرحله میباشد.

نوآوری این پروژه چه بخش هایی را پوشش میدهد ؟

طراحی پروسه ی برگشت پساب به خط تولید، طراحی تجهیزات کتل ریبویلر و سوپر هیتر، طراحی RO لب شور دریایی، طراحی سیستم ژئوممبران و درنهایت نوآوری در نصب تجهیزات از جمله بخش های حاوی نوآوری و خلاقیت در این پروژه هستند. استفاده از تکنولوژی نوین در مصرف انرژی و بکارگیری نیروهای بومی در جهت نصب و راه اندازی را بخش دیگری از نوآوری این پروژه میتوان در نظر گرفت.

دستاورد های این پروژه کدامند ؟

استفاده از دانش پرسنل از تمامی رشته ها در کارخانه، شرکت همچنین استفاده از شرکت های دانش بنیان و اساتید دانشگاه ها از دستاورد های مهم این پروژه محسوب میشود. این پروژه از خروج ارز کشور جلوگیری نمود. همچنین، به کاهش فشار تحریم های خارجی کمک کرد. این تکنولوژی برای اولین بار طراحی و به دست شرکت های دانش بنیان ساخته شده است.

در تمامی مراحل پروژه، شرکت روغن کشی خرمشهر سعی بر استفاده از دانش پرسنل و ایجاد ارتباط صنعت با دانشگاه را داشت. این امر باعث شد تا اعتماد به نفس پرسنل جهت انجام پروژه های آتی بیشتر گردد. همچنین، از جمله ی این دستاوردها، میتوان به افزایش سطح آگاهی پرسنل در حفاظت از محیط زیست و مصرف بهینه ی انرژی یاد کرد.

این پروژه در کدام بخش ها قابلیت پیشرفت دارد ؟

بکارگیری این سیستم در کارخانجات مشابه در دستور کار آینده ی روغن کشی خرمشهر قرار دارد. گسترش مدیریت دانش جهت استفاده ی دانشجویان و محققان و همکاری مشابه با شرکت های دانش بنیان جهت بهینه کردن انرژی بیشتر؛ نیز از جمله گام های آتی برای این پروژه در نظر گرفته میشوند. همچنین، استفاده از پساب غلیظ جهت تهیه ی آب ژاول در دست بررسی است.

پروژه ی سوم :

در پروژه ی آخر عنوان ” تولید لسیتین خوراکی ” مورد بررسی قرار میگیرد.

شرح مشکل :

لسیتین خوراکی یک ترکیب از فسفولیپید های طبیعی است که طی یک پروسه از روغن دانه های سویا استخراج میشود. این محصول شامل 30 الی 40 درصد آب و مابقی آن رصد روغن به همراه فسفاتید میباشد که توسط یک دستگاه درایر تا زیر 1 درصد خشک میشود. با توجه به اینکه این محصول به عنوان افزودنی و امولوسیفایر به مواد غذایی اضافه میشود، نباید هیچگونه اثر نامطلوبی در طعم و رنگ و بوی محصول نهایی ایجاد کند.

چه بخش هایی از این پروژه از خلاقیت و نوآوری برخوردار هستند ؟

طراحی و ساخت دو دستگاه پا لیش فیلتر با پارچه ی کتان 5 میکرون، تین فیلم برای اولین بار در ایران، پمپ های ایرانی مخصوص انتقال لسیتین برای اولین بار در کشور و ساخت یک دستگاه درایر روغن؛ همگی از نوآوری های این شرکت هستند.

همچنین، طراحی و نصب یک دستگاه میکسر دینامیک EX روغن و آب و یک دستگاه کلاریفایر برای اولین بار در صنعت پالایش لسیتین را هم از جمله خلاقیت های این پروژه به شمار می آورند.

اجرای برنامه نویسی و اتوماسیون PLC توسط پرسنل کارخانه نیز از دیگر نوآوری های این پروژه است.

این پروژه چه نتایجی را به دنبال داشت ؟

این تکنولوژی برای اولین بار طراحی شد. همچنین، در ساخت آن تماما از شرکت های دانش بنیان استفاده شد. در تمامی مراحل پروژه سعی بر استفاده از دانش پرسنل و ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه بود. این امر موجب بالا رفتن اعتماد به نفس پرسنل در انجام پروژه های دیگر شد.

همچنین، محصول حاصل از این پروژه یک ماده ی میانی است. میتوان با دانش حاصله محصولات جانبی بیشتری استخراج نمود و ارزش افزوده ی بیشتری را حاصل کرد.

چه گام های دیگری برای پیشرفت این پروژه میتوان طرح ریزی کرد ؟

افزایش کیفیت محصول با استفاده از تکنولوژی های برتر، تولید محصولات جدید مانند لسیتین پودری و روغن زدایی از لسیتین جهت افزایش فسفاتید از جمله برنامه های آتی این سازمان هستند. استفاده از تین فیلم دوم جهت افزایش تولیدات و افزایش تنوع محصولات جهت رضایس مشتریان نیز از گام های در دست بررسی محسوب میشوند.

درباره ی شرکت روغن کشی خرمشهر بیشتر بدانید.

همچنین بخوانید : پیشرویی «روغنکشی‌خرمشهر» در حوزه شفافیت عملکرد!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید