پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
خانهسرمقالهوعده مهم اروپایی برای آغاز 2019

وعده مهم اروپایی برای آغاز 2019

علی پاکزاد|

عصراقتصاد: در پایان تعطیلات سال نو میلادی، اروپایی ها باید در مورد آغاز مبادلات مالی خود با ایران خارج از چارچوب سوئیفت وارد فاز اجرایی شوند و این موضوع شاید یکی از جدی ترین فرازهای سال جدید میلادی برای ایران و اروپا باشد.

مبادلات مالی که قرار است مفری برای ایران از فشارهای بی سابقه آمریکا فراهم سازد و از سوی دیگر نشان دهد که اروپایی ها فارغ از همراهی با آمریکا هنوز استقلال خود را از دست نداده اند. دولت ایران باید گروه های منتقد خود را متقاعد کند، این بار با تصویب لوایح مبارزه با پولشویی می تواند گامی در جهت رفع مشکلات ناشی از تحریم ها بردارد.

طرف اروپایی نیز باید به اجماعی دست پیدا کند که در آن مطمئن باشد بدون آسیب جدی می تواند به آمریکا تفهیم کند که یک متهد هم تراز است نه یک مستعمره.

در همین حال البته در داخل کشور شاهد هستیم در تقابل جناح های مختلف دولت مجبور است لوایح چهارگانه ای که مورد مطالبه اروپایی هاست از تصویب مجمع تشخیص مصلحت عبور دهد و در اروپا نیز قدرتهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان تلاش دارند ضمن متقاعد کردن دیگر اعضای اتحادیه ، شرکتها و بانکهای غیر دولتی را راضی به تجارت با ایران کنند.

در این میان شاهد هستیم مشکلات اجتماعی که دامنگیر دولت فرانسه شده است به خودی خود می تواند موضوع SPV را از اولویت های این کشور خارج سازد و در ایران نیز موضوع فوت آیت الله شاهرودی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به خودی خود در مسیر بررسی لوایح چهارگانه به تاخیر انداخته است.

به هر شکل هر دو طرف تلاش دارند برای عمل به تعهدات خود وقت بیشتری خریداری کنند و در عین حال انتظار دارند طرف مقابل در انجام این تعهدات مورد انتظار پیشقدم شود.

در ایران بانک مرکزی تلاش دارد با محافظت از ذخایر ارزی که در اختیار دارد به نوعی ریسک تاخیر اروپایی ها را در عمل به وعده‌هایشان را پوشش دهد و به نظر میرسد در همین راستا تثبیت نرخ دلار در قیمت های بین 10 تا 11 هزار تومان را هدف گرفته است و از سوی دیگر اروپایی ها هم تلاش می کنند در این فاصله که با بحران اقتصادی حاصل از نوسان قیمت نفت دست و پنجه نرم می کنند، ترامپ را به نرمش در قبال سیاستهای اتخاذ شده اش وادارند، البته اروپایی ها چندان انتظار نرمش ترامپ در مورد ایران را ندارند ولی انتظار دارند که در قبال سیاستهای تنش زای نظامی که او در پیش گرفته، جایگاه امن تری برای خود فراهم سازند.

در این فضا به نظر می رسد انتظار ایران برای عملیاتی شدن SPV  بلافاصله پس از تعطیلات کریسمس بیش از حد خوش بینانه باشد و این موضوع دوباره دولت حسن روحانی را در قبال رقبایش در موضع ضعف قرار خواهد داد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید