رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران در خصوص لزوم رقابت پایدار در بازارگفت: اگر سیاست کلانی برای نگهداری بازارهای هدف وجود نداشته باشد، قطعا کشورهای دیگر گوی سبقت را از ما خواهند ربود.


به گزارش رتبه آنلاین، فرزین انتصاریان رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران، در خصوص تولید، کیفیت و صادرات در گفت‌وگوی اقتصادی رادیو گفت‌وگو اظهار کرد:کیفیت در تولید کالا و کیفیت در صادرات یا صادرات کیفی این موارد دو مقوله متفاوت و البته متصل به هم هستند اما از نظر راهبرد و استراتژی با یکدیگر متفاوت هستند.

وی افزود:کیفیت در بخش تجاری در واقع می‌تواند به رقابت‌پذیری پایدار تعبیر شود، در این مقوله باید کالایی متناسب با نیاز مشتری تولید و تحویل داده شود و همچنین در رقابت با رقبا باید کالا با قیمت پایین‌تری عرضه شود و خدمات جانبی هم به صورت کامل‌تری ارائه داده شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان اینکه رقابت در بازار باید پایدار باشد، افزود: در این امر کیفیت محور اصلی است و در امر کیفیت مصرف کننده و مشتری حرف آخر را می‌زند.

انتصاریان با اشاره به حداقل‌هایی که برای کیفیت در نظر گرفته می‌شود، گفت: در مرحله اول کالای تولیدی نباید زیان‌زننده باشد، در مرحله بعدی باید با شرایطی که مشتری در آن زندگی می‌کند، مطابقت داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما نیازمند مدیریت کیفیت تولید هستیم، افزود: کیفیت یک موضوع دینامیک است که دائم در حال تغییر است و این امر باید در جریان تولید مدنظر قرار گیرد.

انتصاریان با اشاره به اینکه ما نیازمند راهبردهای کلان در بازارهای هدف هستیم، تصریح کرد: بحث صادرات جزو محورهای اقتصادی ماست و تنها به دست تولید کننده و سازمان استاندارد نیست، بلکه این امر یک استرانژی و راهبرد کلان را می طلبد .

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران تاکید کرد: برای بدست آوردن و نگه داشتن یک بازار هدف و رقابت کردن در آن بازار باید در همه ابعاد هماهنگی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: یک تولید کننده داخلی کالای تولیدی خودش را با زحمت فراوان در یک کشور خارجی عرضه می‌کند اما با این مشکل عظیم روبرو می‌شود که کالای ایرانی در آنجا خریداری ندارد.

انتصاریان در ادامه این بحث افزود: زیرا در یک برهه زمانی ما مواد بی کیفیت به بعضی کشورها صادر کردیم که همین امر موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی ما شد.

رئیس هیئت مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: مسئله نگه داشتن یک بازار فقط مربوط به تولید کننده و صادر کننده نیست و اگر سیاست کلانی برای نگهداری بازارهای هدف وجود نداشته باشد، قطعا کشورهای دیگر گوی سبقت را از ما خواهند ربود .