جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبرحساب‌ بانکی راکد کمتر از دو میلیون تومان بسته می‌شود

حساب‌ بانکی راکد کمتر از دو میلیون تومان بسته می‌شود

مدیرکل مقررات مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: مبلغ حساب‌های راکد در کل شبکه بانکی 800 میلیارد تومان است که دستورالعمل بستن آنها در بانک‌ها از اول آذر اجرائی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری «رتبه آنلاین» از «عصر مالی» ،بانک مرکزی از قول عبدالمهدی ارجمندنژاد اعلام کرد: مبلغ حساب‌های راکد در کل شبکه بانکی 800 میلیارد تومان بوده که البته در برخی از بانک‌ها صفر و در برخی هم حساب‌های راکد زیاد است.

وی ادامه داد: حساب راکد به حساب سپرده‌ای گفته می‌شود که نزد یکی از بانک‌ها یا مؤسسات حدود دو سال بدون گردش باقی مانده و مبلغ آن دو میلیون تومان یا کمتر است. خارج‌کردن این مبالغ از شبکه بانکی، خارج‌کردن آنها از بلاتکلیفی است چون این وجوه منشأ پرسش‌های زیادی است و امکان بروز فساد یا ضایع‌شدن حقوق افراد یا پولشویی وجود دارد.

این مقام بانکی افزود: بانک مرکزی با ابلاغ این دستورالعمل تلاش کرده علاوه بر اینکه حساب‌ها را از بلاتکلیفی خارج می‌کند، وحدت رویه‌ای نیز بین بانک‌ها برقرار کند. نگهداری این حساب‌های راکد برای بانک‌ها هزینه دارد و بانک نمی‌داند این پول‌ها را تحت چه عناوینی باید نگهداری کند.

ارجمندنژاد گفت: این اقدام برای ارتقای شفافیت در بانک‌هاست که ۱۷ مرداد در شورای پول و اعتبار تصویب و ۳۰ مرداد به بانک‌ها ابلاغ شده و از اول آذر در بانک‌ها اجرائی می‌شود و هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی‌کند. با این اقدام مردم انگیزه پیدا می‌کنند حساب‌هایی را که استفاده چندانی از آنها نمی‌کنند، ببندند یا آنها را منظم‌تر کنند.

وی عنوان کرد: حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه بدون گردش مالی برای حداقل سه سال، حساب‌های سپرده قرض‌الحسنه جاری بدون گردش مالی از طریق ارائه آخرین برگه چک برای حداقل یک سال و حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی بدون گردش مالی برای حداقل دو سال، مشمول این قانون می‌شود. ابتدا بانک‌ها موظف‌اند با صاحبان حساب تماس بگیرند و از آنها بخواهند برای تعیین‌تکلیف حساب اقدام کنند و اگر صاحب حساب را پیدا نکنند یا بعد از اطلاع‌رسانی، شخص اقدامی‌ نکرد، بعد از مدتی بانک می‌تواند آن حساب را به حساب‌های بلاتکلیف منتقل کند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید