جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیمنابع مالی صنعت در بازار سرمایه تامین شود

منابع مالی صنعت در بازار سرمایه تامین شود

 

تسهیل فروش و صادارت صنایع ایرانی از مسیر بورس کالا ممکن است

به گزارش رتبه آنلاین، شهرک‌های صنعتی در ایران طی دهه های گذشته به طرز گسترده ای توسعه فیزیکی داشته اند و در مقام عملکرد نتوانسته اند به جایگاه ویژه ای در اقتصاد ایران دست یابند. چرا که این حوزه در خصوص تامین مالی ناموفق عمل کرده و نتوانسته آن طور که برنامه ریزی شده است توفیق داشته باشد. یکی از خطاهای استراتژیک این حوزه در گذشته، عدم توجه به ابزارهای نوین تامین مالی و ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه بوده است. این نکته همان چیزی است که مقام مسئول در این بخش به عنوان معاون وزیر بر آن تاکید دارد.در همین خصوص دیدگاه‌های علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران را می خوانید:

همکاری صنایع با بورس

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تامین منابع مالی واحدهای صنعتی کشور از طریق بازار سرمایه به ویژه بورس کالا و فرابورس خبر داد و گفت: سازمان صنایع کوچک با همکاری سازمان بورس سعی در رفع مشکل نقدینگی واحدهای صنعتی از طریق بازار سرمایه دارد.

علی یزدانی  با اشاره به  استقرار یک هزار واحد صنعتی صادراتی در شهرک ها و نواحی صنعتی سراسر کشور گفت: صادرات محصولات این واحدهای صنعتی به بیش از ۱.۷ میلیارد دلار می رسد و هم اکنون ۲۹۰ ناحیه روستایی در سراسر کشور وجود دارد که در جهت کاهش مهاجرت روستاییان به کلان شهرها و ایجاد اشتغال در این مناطق با همکاری معاونت توسعه روستایی طرح های خوبی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به سیاست های سازمان صنایع کوچک در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری و ستاد اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: ما موظف هستیم واحدهای تولیدی و صنعتی در شهرکها و نواحی صنعتی کشور را آسیب شناسی و برای حل مشکلات این واحدها راهکارهای اساسی انجام دهیم.

وی بازدید از ۲۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی را در همین راستا توصیف کرد و گفت: نظارت بر وضعیت شهرک ها و نواحی صنعتی و واحدهای مستقر در این مناطق با جدیت در حال پیگیری است و در این راستا تمهیداتی جهت تامین منابع ملی برای واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده است.

او اجرای طرح رونق را در جهت رفع کمبود نقدینگی واحدهای صنعتی غیر فعال و واحدهایی که زیر ظرفیت مشغول فعالیت هستند، برشمرد و از اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی در قالب این طرح  نوید داد.

 

تسهیل پذیرش صنایع کوچک در بورس

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  همچنین در این حوزه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک با شرکت بورس کالای ایران و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، گفت: این تفاهم نامه حذف واسطه‌ها  را دنبال می‌کند و امیدواریم  سطح تعامل سه مجموعه افزایش یابد و تحرکی جدید در واحدهای صنعتی کوچک و متوسط ایجاد شود.

او با اشاره به عدم آشنایی کافی بنگاه‌های کوچک و متوسط با ساز و کارهای بازار سرمایه و تامین منابع مالی از طریق این بازار، افزود: یکی از اهدافی که در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته تمرکز بیشتر بر آشنایی بنگاه‌های کوچک و متوسط با بازار سرمایه و شفاف سازی در این راستا است.

وی با بیان اینکه ارتقای سطح آگاهی بنگاه‌های کوچک و متوسط در خصوص تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه به ویژه بورس کالا به خروج این واحدها از وضعیت فعلی کمک زیادی خواهد کرد، اظهار داشت: حذف واسطه‌ها و حاکمیت عدالت اقتصادی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در جهت حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از اهداف دیگر این تفاهم نامه است.

یزدانی با اعلام اینکه حضور این بنگاه‌ها در بازار بورس به فروش محصولات صنایع کوچک و متوسط بدون واسطه کمک خواهد کرد، گفت: ایجاد تحرک و رونق در این صنایع از مزایای دیگر بازار سرمایه است و تامین مواد اولیه از طریق بورس منجر به به حذف واسطه‌ها و دلال‌ها شده و در کاهش قیمت تمام شده تولید نقش بسزایی خواهد داشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بهره‌گیری از پتانسیل انبارهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از طریق بورس کالای ایران نیز تاکید کرد: واحدهای صنعتی برای دوام و پایداری در چرخه تولید لازم است در  این بازارها ورود پیدا کرده و خود را با سازوکار مورد نیاز بازار سرمایه تطبیق دهند.

 

فروش محصولات از طریق بورس کالا

یزدانی به  تسهیل در امر تولید و فروش در بازار، هم اشاره و گفت: برای تسهیل در امر تولید و فروش در بازار، تفاهم نامه‌ای با بورس کالا و فرابورس برای ارائه محصولات امضا و در همین راستا با  کمیته امام و  بنیاد شهید تفاهم نامه منعقد شد.

وی با بیان اینکه در بحث واردات نمی توان به صورت کامل مانع از ورود کالا به کشور شد، افزود: برای صنعتگران برخی مواد اولیه  که در داخل تولید نمی شود باید وارد شود. همچنین در بحث مالیات، بر طبق ممیز مالیاتی تامین اجتماعی حق حسابرسی دارد و در این راستا امسال تفاهمی که در بخش مالیات انجام شده است، خود اظهاری مبنی بر تشخیص پرداخت مالیات است و این نشان از اهمیت به حقوق شهروندی است.

معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت با بیان اینکه صداقت و درستی مبنای کار در جمهوری اسلامی است گفت: در بازاریابی به  بیش از ۳۰ کشور رایزن محصولات فرستاده شد و در پکن ۱۷۰۰ متر مربع فضا برای ارایه محصولات ایرانی تدارک دیده شده است.

وی با بیان اینکه برای ایجاد کنندگان اشتغال مشوق هایی در نظر گرفته شده است، افزود: در سیاست های برجام  با ۱۷ کشور تفاهم نامه نوشته شده است همچنین ۹۵۶ شهرک صنعتی در کشور با اشتغال ۸۰۰هزار وجود دارد که به طور  میانگین ۱۴ درصد از شهرک ها فعال است.

 

خروج صنایع کوچک از رکود با تامین مالی از بورس کالا

رئیس هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: تعامل دو سازمان و تحرک صنایع کوچک و متوسط را افزایش خواهد داد و با تمرکز بیشتر روی مفاد این تفاهم نامه می توان منافع زیادی را برای بنگاههای کوچک و متوسط و همچنین شفاف سازی بیشتر فعالیت آنها منجر شد.

علی یزدانی افزود: بنگاهها باید با تامین مالی از طریق بورس کالای ایران برای خروج از رکود آشنا شوند و همچنین امضای این تفاهم نامه می تواند دستاوردهایی نظیر حذف واسطه ها و ایجاد حاکمیت عدالت اقتصادی در چهارچوب اقتصاد مقاومتی و در حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: حضور صنایع کوچک در بورس کالا می تواند به فروش محصولاتشان بدون واسطه بینجامد که با این کار هم جان تازه ای به این صنایع داده می شود و هم با تامین مواد اولیه صنایع کوچک و متوسط از بورس، شاهد کاهش قیمت تمام شده محصولات خواهیم بود.

شفاف سازی عملیات ٨٤هزار بنگاه

وی با اشاره به اینکه ضروری است، صنایع کوچک برای ادامه حیات خود وارد بورس کالا شوند، تاکید کرد: این بنگاهها باید با ساز و کارهای مورد نیاز بازار تطبیق پیدا کنند، همانطور که در بحث فرابورس، برای اولین بار ۴ صنایع کوچک مورد پذیرش قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما ۷۵۰۰ معدن داریم، اما حضور ما در صادرات بسیار کمرنگ است، این در حالی است که اکثر مسئولان رده بالا در خصوص صنایع کوچک و متوسط بسیار تاکید و تمرکز دارند، چرا که تعداد این صنایع کوچک و متوسط ۸۴ هزار بنگاه است و این تفاهم نامه ها می تواند به شفاف سازی عملیات آنها و تقویت حضور آنها در بازار سرمایه کمک کند.

وی در پایان اظهار داشت: این صنایع با عملیاتی شدن تفاهمنامه، می توانند برای تامین مواد اولیه و تامین مالی از طریق بورس کالای ایران هدایت شوند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید