شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریمعماری همگام با اقلیم تغییر کند

معماری همگام با اقلیم تغییر کند

یک محقق و مدرس دانشگاه در رشته معماری می‌گوید: با توجه به تغییر اقلیم در عصر حاضر، نیاز است که معماری مناطق نیز تغییر کند.

به گزارش رتبه آنلاین، محمد محمدی‌اصل در گفت‌وگو با ایسنا درباره لزوم تغییر اقلیم در معماری اظهار کرد: چنین به نظر می‌آید که با روند محسوس دگرگونی اقلیمی که در ایران و بسیاری از نقاط کره زمین رخ داده، باید در تقسیم‌بندی اقلیمی به ویژه در سال‌های آتی تجدید نظر کرد.

وی ادامه داد: اتفاقی که در دوره معاصر افتاده، آن است که با دخالت نابه‌جای آدمی در طبیعت برای سودجویی بیشتر رفاهی و اقتصادی، تغییر اقلیم سرعت بیشتری به خود گرفته و نیاز است که این تغییر اقلیم در معماری هم لحاظ شود.

محمدی اصل تصریح کرد: عواملی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای، بهره‌برداری نامناسب از آب‌های روسطحی و زیرزمینی، ایجاد سدهای متعدد بر روی رودخانه‌ها، انتقال ‌آب‌های روان از نقاط پر آب به نقاط کم‌آب کویری، نابودی مراتع و جنگل‌ها و… از جمله این عوامل به حساب می‌آیند.

این محقق و مدرس دانشگاه در رشته معماری تصریح کرد: به عنوان مثال این روزها گرمای هوای تابستان در شهر خرم‌آباد اکثر روزها بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد بوده و این در حالی است که در گذشته به ندرت و در روزهای اندکی از فصل گرم سال هوا به این درجه می‌رسید.

وی اضافه کرد: آن موقع در فصول سرد سال، مدت و شدت بارش برف و باران بیشتر از زمان حال بود. این شرایط سبب می‌شود که تغییر اقلیم را در معماری شاهد باشیم.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید