جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریفروش داروی دام با چاشنی رقابت ناسالم

فروش داروی دام با چاشنی رقابت ناسالم

رقابت تنگاتنگ و گاه ناسالمی که بین داروخانه‌های حوزه دامپزشکی برای فروش بیشتر دارو صورت می‌گیرد، مهر تاییدی بر این است که باید مجوز تاسیس داروخانه‌های دامپزشکی، سخت‌گیرانه‌تر صادر شود.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، 20 داروخانه دامپزشکی در سطح استان زنجان فعال است و این در حالی است که برای تاسیس هیچ‌کدام از این داروخانه‌ها، تعیین محدوده صورت نگرفته است.  از این‌رو، به جرات می‌توان اذعان کرد که در استان زنجان، مازاد داروخانه دامپزشکی وجود دارد و همین باعث می‌شود که رقابت‌های تخفیفی غیرمنطقی بر سر قیمت دارو، یکی از معضلات داروخانه‌داران باشد.

این رقابت گاهی به حدی می‌رسد که برخی داروخانه‌داران برای فروش دارو، نه تنها محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر از قیمت مصوب می‌فروشند، بلکه حتی ممکن است اندکی ضرر را نیز متحمل شوند تا به قولی، مشتریان خود را حفظ کنند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان، در این رابطه می‌گوید: صدور مجوز برای تاسیس داروخانه دامپزشکی، قبلا بر عهده دامپزشکی بود و در حال حاضر، نظام دامپزشکی این کار را انجام می‌دهد. این در حالی است که در هر دو صورت، محدودیت برای صدور مجوز وجود ندارد و به عبارتی، هر کس که متقاضی تاسیس داروخانه باشد می‌تواند در این مسیر گام بردارد.

مجید اسکندرپور ادامه می‌دهد: برخی معتقدند که محدودیت برای صدور مجوز تاسیس داروخانه، جلوی اشتغال دانش‌آموختگان رشته دامپزشکی را می‌گیرد و ما حق نداریم که جلوی اشتغال‌زایی را بگیریم. در حالی که چنین روندی در باغ سبز نشان دادن است و باعث می‌شود که فارغ‌التحصیلان، سرمایه زیادی را صرف راه‌اندازی داروخانه بکنند و در نهایت، با شکست شغلی مواجه شوند.

این مسئول می‌افزاید: قیمت داروهای دامپزشکی، برآیندی از تصمیم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و سازمان دامپزشکی نقشی در تعیین قیمت ندارد. با این وجود، دامپزشکی باید روی قیمت داروهای فروخته شده نظارت داشته باشد و با تخلفات احتمالی برخورد کند. این در حالی است که در استان زنجان، مانند بسیاری از استان‌ها، نه تنها تخلفی صورت نمی‌گیرد، بلکه گاهی برخی داروها به خاطر نبود بازار و رقابت ناسالم، ارزان‌تر از قیمت واقعی به فروش می‌رسد.

وی تصریح می‌کند: اگر مجوز تاسیس داروخانه بر اساس نیاز استان و تعیین محدوده صادر شود، بسیاری از این مشکلات حل می‌شود؛ چراکه قیمت داروها بر اساس روی جلد به فروش می‌رسد و رقابت‌های غیرمنطقی بین داروخانه‌داران حذف می‌شود.

اسکندرپور خاطرنشان می‌کند: متاسفانه سیاست طوری شده است که هر کس بتواند در بازار کنونی دوام بیاورد، داروخانه‌داری را ادامه می‌دهد. در حالی که در وهله اول، باید بهداشت و سلامت جامعه را مدنظر قرار دهیم، نه این‌که برای فارغ‌التحصیلان بیکار، شغل یا داروخانه ایجاد کنیم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید