چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هافرابورس برای شرکت‌های کوچک و متوسط هدیه دارد

فرابورس برای شرکت‌های کوچک و متوسط هدیه دارد

ایجاد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط  در راستای رشد اقتصاد و اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی است

سهامدار یا مالك یك كسب و كار كوچك هستید،ركود اقتصادی دوره های كمبود نقدینگی تان را طولانی كرده،برای اجرای طرح هایی كه در سر دارید به پول نیاز دارید،از تاخیرهای طولانی در صف دریافت تسهیلات بانكی خسته شده اید،برای دریافت وام باید وثایق سنگین ارایه كنید،كاغذ بازی های اداری حوصله تان را سر برده است.

برای خلاصی از همه اینها به علاوه برخی مزیت های دیگر از جمله معافیت های مالیاتی و توسعه برند كارتان بد نیست شرایط حضور در فرابورس را هم بدانید. بازاری که در مجموعه بازار سرمایه کاری بزرگ را پیگیری م‌کند و برای شرکت‌های کوچک و متوسط، مسیری را ترسیم می‌کند که بتوانند با بالا بردن بهره وری خود، راه بزرگان را طی کنند. امیر هامونی كه اكنون مدیر عامل فرا بورس است از همه مزایای  تابلوی معاملات سهام شركت‌های كوچك كه  با هدف ارتقای بهره وری از سال قبل تاسیس شد، می‌گوید و کم کیف این رشد بهره وری را توضیح داده است. این گفت و گو را بخوانید:

* شرکت‌های کوچک و متوسط در زمان ورود به فرابورس از چه امتیازهایی برخوردار می‌شوند که تاکنون از آن محروم بوده‌اند؟ آیا ورود شرکت‌ها به فرابورس منجر به افزایش سود و رشد بهره‌وری می‌شود؟

مهم‌ترین امتیاز ورودشرکت‌های کوچک و متوسط به فرابورس تامین مالی آن‌ها از طریق عرضه بخشی از سهام در بازار سرمایه با قیمتی معمولا بالاتر از ارزش اسمی سهام است. با توجه به اینکه مشکل عمده شرکت‌های کوچک و متوسط کمبود نقدینگی است با ورود نقدینگی لازم به شرکت، این بنگاه‌ها می‌توانند پروژه‌ها و طرح‌های توسعه ناتمام خود را به پایان برسانند، مواد اولیه موردنیاز خود را  تامین کنند یا وجه نقدی كه به دست آورده اند را صرف هزینه‌های جاری از جمله پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و …. كنند. با رفع مشکل نقدینگی، فعالیت‌های تولیدی با قوت بیشتری ادامه پیدا می كند و شرکت‌ها می‌توانند به سودآوری قابل قبولی دست یابند.

*مزیت تامین مالی از طریق فرابورس چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تامین مالی از طریق فرابورس در مقایسه با سایر بازارهای رقیب سرعت انجام فرآیند پذیرش است به طوری که در صورت کامل بودن مدارک شرکت، ظرف ۳ هفته در هیات پذیرش فرابورس ایران – مرجع رسمی تصمیم‌گیری در خصوص پذیرش شرکت- مطرح می‌شود.

مزیت دیگر تامین مالی از طریق بازار سرمایه عدم نیاز به وثایق و تضامین دست و پا گیر و کاهش هزینه‌های شرکت از جمله هزینه بهره ناشی از دریافت تسهیلات بانکی است.

با توجه مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار سرمایه با ورود شرکت به بازار فرابورس ایران از یک‌سو ارزش واقعی شرکت تعیین می‌شود و از سوی دیگر قدرت نقدشوندگی سهام شرکت افزایش می‌یابد و دارنده سهم می‌تواند در هر زمان ممکن اقدام به فروش سهام به قیمت منصفانه کند. علاوه بر این سهامداران شرکت به‌ویژه سهامداران عمده می‌توانند با وثیقه كردن سهام خود نزد بانک‌ها به‌جای وثیقه ملکی و نظایر آن تسهیلات بر مبنای ارزش بازارسهامشان دریافت كنند ودردریافت تسهیلات نیز در مقایسه با سایر شرکت‌های غیر بورسی در اولویت قرارگیرند.

آیا از این شركت ها حمایت های قانونی هم می شود؟

بله؛حمایت سازمان بورس و اوراق بهادار از حقوق سهامداران شرکت از طریق حضور نماینده سازمان در مجامع عمومی شرکت، رایزنی با دولت و مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب بودجه و قوانین مربوطه دیگر مزیت قابل توجه ورود شرکت‌های كوچك به فرابورس است.

برخورداری از معافیت مالیات عملکرد حداکثر تا ۱۰ درصد، افزایش اعتبار داخلی و بین‌المللی شرکت،معرفی شرکت وتبلیغ غیرمستقیم نام و محصولات شرکت از طریق تابلوی معاملات فرابورس ایران وانعکاس‌نام شرکت در جراید و رسانه‌ها از دیگر امتیازات ورود شرکت‌های کوچک به بازار سرمایه است.ارتقاء سیستم‌های اطلاعات حسابداری و کنترل داخلی و بهبود ساختار حاکمیت شرکتی نیز از دیگر مزایای حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه است.

* شرکت های کوچک برای ورود به فرابورس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

با توجه به اهداف فرابورس برای کمک به تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، شرایط بسیار ساده ای برای ورود شرکت‌های به بازار شركت های كوچك و متوسط كه به  SME مشهور است در نظر گرفته شده است.

شرکت‌های واجد شرایط شرکت‌هایی هستند که در مقطع زمانی ارائه درخواست پذیرش،جمع حقوق صاحبان سهام آنها حداقل یک میلیارد ریال و حداکثر ۵۰۰ میلیارد ریال باشد، حداقل یک سال از تاسیس شرکت سپری شده و حسابرس شرکت نیز از میان حسابرسان معتمد سازمان انتخاب شده باشد.

*آیا شركت های زیان ده هم می توانند وارد بازار شركت های كوچك شوند؟

بله، علاوه بر شرکت‌های سودده، شرکت‌های زیان‌ده نیز می‌توانند با ارائه برنامه عملیاتی مناسب برای خروج از زیان یا زیان انباشته یا ارائه طرح توجیهی مبنی بر وجود چشم‌انداز روشن از سودآوری فعالیت، درخواست خود را برای پذیرش در بازار شركت های كوچك(SME) ارائه كنند.

بازار شرکت‌های کوچک و متوسط موانعی مانند صورت‌های مالی بسیار سودآور برای ورود به بازار سرمایه را از میان برداشته است و شرکت‌ها درصورت رعایت اصول شفافیت،داشتن صورت‌های مالی حسابرسی شده و رعایت  اصول حاکمیت شرکتی می‌توانند وارد فرا بورس شوند و از مزایای آن برخوردار شوند.

 

*استارت‌آپ‌ها چطور؟

با توجه به اینکه یکی از شرایط حضور دربازار شركت های كوچك  این است كه یك سال از تاریخ تاسیس شركت سپری شده باشد بنابر این استارت‌آپ ها و شركت های نوظهور (نوپا) نیز می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند.

 

*آیا برنامه‌ای برای پذیرش شرکت‌های کوچک‌تر (كه سرمایه‌شان كمتر از ۱۰۰ میلیون تومان است) دارید؟

طبق شرایط بازار شركت های كوچك حقوق صاحبان سهام شرکت که متشکل از سرمایه ، اندوخته قانونی و سود (زیان) انباشته و … است باید حداقل ۱ میلیارد ریال باشد بنابراین شرکت می‌تواند سرمایه کمتر از ۱ میلیارد ریال نیز داشته باشد. در مورد شرکت‌هایی که حقوق صاحبان سهام آن‌ها کمتر از ۱ میلیارد ریال است سهام آن‌ها در دفاتر سهام آن معامله می‌شود. مضاف بر اینکه در حال حاضر برای تاسیس یک شرکت و شروع یک فعالیت اقتصادی به سرمایه‌گذاری بیش از ۱ میلیارد ریال نیاز است بنابراین شرکت‌هایی که در این زمره قرار می‌گیرند بسیار اندک‌اند.

چند شركت كوچك و متوسط و دانش‌بنیان در فهرست شرکت‌هایی هستند كه برای ورود به فرابورس آمادگی دارند ؟

حدود ۱۰۵ شرکت

 

*پیش‌بینی می‌کنیدبازار شرکت‌های كوچك ‌و‌ متوسط از نظر تعداد،ارزش بازار و حجم معاملات به چه میزان برسد؟

پیش بینی می كنم تعداد شرکت‌های درج شده در این بازار بیش از بازار اول و دوم فرابورس و حتی بازار بورس اوراق بهادار تهران بیشتر شود.اما با توجه به اینکه سایز شرکت‌های موجود در این بازار عموما کوچک است و از سوی دیگر معاملات آن از طریق سرمایه‌گذاران حرفه‌ای انجام می‌شود به نظر نمی‌رسد که از لحاظ ارزش بازار و حجم معاملات با ارزش بازار و حجم معاملات گسترده‌ای مواجه باشیم.

 

*تاسیس بازارسهام شركت های كوچك چه نفعی برای فرا بورس دارد؟

به هر ترتیب ما در حال حاضر در ابتدای راه جذب شرکت‌های کوچک و متوسط به بازار سرمایه و تامین مالی آنها از طریق سازوکارهای نظام‌مند این بازار هستیم. راه‌اندازی این بازار بیشتر برای بزرگ کردن قاعده بازار بود و اینکه سهم بازار سرمایه در اقتصاد ملی افزایش یابد. مسلما به یاد دارید که راه‌اندازی بازار اول فرابورس با شرکت کویرتایر با ارزش بازار ۹ میلیارد تومان و مرجان کار با ارزش بازار ۸۰۰ میلیون تومانی آغاز شد. اما در حال حاضر  این بازار با گذشته قابل مقایسه نیست. بر این اساس بازار شرکت‌های کوچک و متوسط یک شروع برای افقی جدید است و پیش‌بنی می‌کنیم ظرف چند سال آینده قاعده این بازار افزایش قابل قبولی را تجربه کند.

 

*به غیر از تمام ویژگی‌هایی كه گفتید هدیه شما به شرکت‌های كوچك برای ورود به فرابورس چیست؟

بهترین هدیه ای که فرابورس برای شرکت‌های کوچک و متوسط دارد ایجاد فرصت حضور این شرکت‌ها در کنار سایر شرکت‌های بزرگ و قدرتمند بازار سرمایه و برخورداری یکسان از مزایای بازار سرمایه است. ایجاد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط برای فرابورس ایران بیشتر در حکم ایفای مسئولیت اجتماعی در راستای رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در جامعه و عمل به ارکان اقتصاد مقاومتی است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید