سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهاخبار روزطولانی‌ترین روند نزولی یوآن در برابر دلار در ۲۶ سال اخیر

طولانی‌ترین روند نزولی یوآن در برابر دلار در ۲۶ سال اخیر

ارزش پول چین در برابر دلار برای ششمین ماه پی در پی با کاهش روبرو شد که این دوره نزولی از سال ۱۹۹۲ میلادی به بعد بی‌سابقه گزارش می شود.

به گزارش رتبه آنلاین از آرمان اقتصادی به نقل از چاینینگ مورنینگ پُست، ارزش یوآن در مقابل دلار آمریکا برای ششمین ماه متوالی در سپتامبر با کاهش روبرو شد که بلندترین دوره نزولی پول چین در مقابل دلار آمریکا از سال ۱۹۹۲ میلادی به بعد محسوب می شود.

البته گفته می شود که پکن اجازه داده تا یوآن کمی ارزش خود را از دست بدهد تا در بحبوحه جنگ تجاری با ایالات متحده، اقتصاد چین از این طریق حمایت شود. بر همین اساس یوآن در مقابل دلار در سومین دوره سه ماه سال جاری میلادی ۳.۹۵ درصد کاهش پیدا کرد که این میزان روند نزولی در یک دوره سه ماه در بیش از ۳ سال اخیر یک رکورد محسوب می شود.

از طرفی هم مشاور بانک خلق چین گفت: یوآن در برابر دلار آمریکا همزمان با افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو بطرز معناداری منطبق شده؛ اما افزایش نرخ بهره فشارهای محدودی را بر روی یوآن وارد می کند. وی تصریح کرد که چین باید سیاست پولی مستقل را در پیش گیرد و در حال حاضر دنبال کردن افزایش نرخ بهره فدرال رزرو مناسب نیست.

البته بانک مرکزی چین به دنبال افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو با وجود ریسک فشار بر روی یوآن، نرخ بهره را بدون تغییر حفظ کرد. بر پایه این گزارش، یوآن از ماه آوریل سال جاری میلادی تاکنون ۹ درصد از ارزش خود را در مقابل دلار آمریکا از دست داده و به طور متوسط هر ۶.۸ یا ۶.۹ یوآن در مقابل یک دلار معامله می شود.

به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، یکی از بهترین سیاست هایی که پکن در جنگ تجاری با آمریکا می تواند در پیش گیرد، حفظ ثبات یوآن به وسیله کنترل بیشتر بر روی سرمایه است تا احتمال خروج سرمایه از این کشور به دنبال افزایش نرخ بهره در آمریکا را محدود کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید