شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیتقویت سودآوری صنایع و تقویت تولید

تقویت سودآوری صنایع و تقویت تولید

تامین مالی برای تولید کننده باید به صرفه باشد

تامین مالی یکی از مهمترین وظایف بازار سرمایه در حوزه کمک دهی به بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور است اما در این حوزه، بخش دولت باید بین بازار سرمایه و بازار پول تقسیم شود. بر اساس اعلام مسئولان، در قانون بودجه هیچ گاه عنوان نشده که بازار سرمایه باید همه این منابع را برای دولت تامین کند. حتی  در بخش هایی از قانون که بطور مشخص تامین مالی از طریق بازار سرمایه را تکلیف قانونی این بازار کرده، باید فرایند بر اساس زمان بندی مناسب و توافق نهاد های دولتی تنظیم شود.

این نکاتی است که در حوزه قعالیت‌های مزتلط با بازار سرمایه از سوی رییس سازمان بورس اوراق بهادار اعلام شده است. دکتر شاپور محمدی تامین مالی با روش های دیگر  را هم یک راهکار می داند و برای تامین مالی های کوتاه مدت از طریق پیش فروش محصولات در بورس کالا و بورس انرژی و یا تامین مالی هایی که بر مبنای سهام انجام می شود را مفید می‌داند .

در حوزه حمایت های بازار سرمایه از صنعت و تولید کشور دیدگاه های این مقام مسئول را در ادامه می خوانید:

 

اولویت بخش خصوصی در تامین مالی ارزان

شاپور محمدی کاهش هزینه تامین مالی از الزام‌های تحقق شعار سال  می‌داند و درباره حمایت از صنعت کشور گفته است: برنامه  35 تا 40 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بازار سهام بدون احتساب افزایش سرمایه از محل ارزیابی دارایی‌ها را هدفگذاری کرده ایم ، اما باید توجه داشت که  مسئله کاهش نرخ تامین مالی در بازارهای مالی از اهمیت بالایی برخوردار بود.

وی ادامه می‌دهد  این در حالی است که در بازار سرمایه و بازار پول برای تامین مالی چه از طریق نظام بانکی و چه از طریق ابزارهای مالی باید نرخ سود طوری باشد که برای تولید کننده برای تامین مالی به صرفه باشد، تا به تیع آن بتواند محصولات خود را با سود به فروش رساند.

شاپور محمدی افزود: کاهش نرخ سود در تامین مالی به تولید کننده در افزایش تولید محصول کمک کرده و به دنبال آن به افزایش سودآوری شرکت‌ها می‌انجامد که به تبع آن آثار مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت، بنابراین اولویت همه بازارها در تحقق شعار امسال باید کاهش نرخ تامین مالی برای بنگاه های اقتصادی باشد، همچنین باید سهم بخش خصوصی از تامین مالی نسبت به بخش دولتی اولویت داده شود.

وی با بیان این که تامین مالی برای بخش خصوصی و دولت باید به گونه‌ای تنظیم شود که بخش خصوصی در اولویت باشد، عنوان کرد: در گام های بعدی باید بخش دولتی بتواند تامین مالی خود را انجام دهد و این اولویت باید رعایت شود.

 

سرعت بالای تامین مالی صنایع

دبیر شورای عالی بورس افزایش سرعت در فرآیند تامین مالی و تسهیل آن را سومین مسئله مهم برای بازارهای مالی کشور در تحقق شعار امسال عنوان کرد و افزود: وقتی که درخواست هایی برای تامین مالی از سوی فعالان بخش خصوصی به سازمان بورس و یا نظام بانکی ارسال می شود، باید ضمن بررسی و تکمیل مستندات و مدارک مورد نیاز در اسرع وقت، شرایط تامین مالی این بنگاهها از سوی نهادهای ناظر از جمله سازمان بورس و ارکان آن فراهم شود.

وی ادامه داد: البته نهادهای دیگری که درگیر هستند، از جمله سازمان حسابرسی و یا نظام بانکی و یا کمیته و کارگروه‌هایی که در وزارت خانه ها و سازمان‌های مختلف اقداماتی در زمینه تامین مالی انجام می‌دهند، باید تلاش کنند زمان فرایند این تامین مالی  را کوتاه کنند، تا به این ترتیب تولید کننده در کوتاه ترین زمان ممکن تامین مالی خود را از طریق بازارهای مالی انجام دهد.

محمدی افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران و خریداران ابزارهای مالی از تداوم سودآوری ابزارهای تامین مالی را چهارمین رکن کارکرد بازار سرمایه اعلام کرد و افزود: اطمینان نسبی سرمایه گذاران و صاحبان نقدینگی از سودآوری ابزارهای مختلف تامین مالی از طریق تشریح دقیق فعالیت شرکت ها و طرح های توسعه ای توسط صاحبان صنایع در حالی می تواند می تواند کسب شود که سمت عرضه منابع مالی در بازار پول و سا بازار سرمایه همواره از سوی سرمایه گذاران تنظیم می‌شود.

 

سطح بهینه ای برای انواع تامین مالی

به اعتقاد رییس سازمان بورس ضروری است کسانی که منابع مالی را تجهیز می کنند، برای بازپرداخت اصل و سود منابع دریافتی برای اتکا به سود آوری خود حتما برنامه‌ریزی کنند تا بتوانند در مراحل بعدی به پشتوانه خوش حسابی در بازگرداندن به موقع منابع دریافتی به تخصیص دهندگان منابع به بهبود فرآیند تامین مالی کمک کنند

اوبا تاکید بر اهمیت توجه به بهره‌وری و کارایی سرمایه در نظام تولیدی و ضرورت تقویت آن به منظور امکان تداوم و استمرار تامین مالی در کشور گفت: اگر تامین مالی انجام شود، اما بهره وری یا نوآوری، سود آوری شرکت را تامین و تضمین نکند، در واقع تامین مالی بعدی مشکلات زیادی خواهد داشت.

محمدی با بیان اینکه هدف‌گذاری مشخصی برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه تبیین شده است، گفت: هم اکنون فعالیت هایی در دستور کار سازمان بورس بوده تا از این طریق سطح بهینه‌ای برای انواع تامین مالی در نظر بگیریم.

به گفته این مقام مسئول برای افزایش سرمایه شرکت ها در حالی هیچ محدودیتی وجود ندارد که هر چه که رقم افزایش سرمایه بخواهد انجام شود، سازمان بورس از آن استقبال می‌کند، به ویژه اگر افزایش سرمایه‌ای وجود داشته باشد که بتواند منابع جدیدی وارد چرخه نقدینگی شرکت ها نماید که حجم آن بستگی به درخواست شرکت ها دارد.

به گفته رئیس سازمان بورس در این ارتباط سازمان بورس به وظیفه خود برای تحقق این منظور عمل خواهد کرد که تلاش می شود امسال بدون احتساب افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در حدود  35 تا 40 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه در بازار سهام انجام شود. این موضوع در مقایسه با سال های قبل که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نیز افزوده می‌شد، بسیار قابل توجه است.

 

تامین مالی پایدار خودروسازان در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این‌که صنعت خودرو یکی از صنایع پیشرو در بازار سرمایه قلمداد می‌شود، گفت: ۲ شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان ۲ قطب بزرگ صنعت خودرو در کشور، طی سال‌های گذشته حضور بسیار مناسبی در بازار داشته‌اند و می‌توانند تامین مالی بسیار مناسبی را از طریق انتشار اوراق انجام دهند.

وی با تاکید بر این‌که صنعت خودرو یکی از صنایع پیشرو در بازار سرمایه قلمداد می‌شود، گفت: ۲ شرکت ایران‌خودرو و سایپا به‌عنوان ۲ قطب بزرگ صنعت خودرو در کشور، طی سال‌های گذشته حضور بسیار مناسبی در بازار داشته‌اند و می‌توانند تامین مالی بسیار مناسبی را از طریق انتشار اوراق انجام دهند.

شاپور محمدی با اشاره به این‌که از طریق بازار سرمایه تامین مالی بسیار مناسبی در صنعت خودرو صورت گرفت، اظهار داشت: این تامین سرمایه از محل‌های متنوعی مثل افزایش سرمایه، اوراق سلف بورس کالا، انتشار انواع اوراق و پذیرش شرکت‌ها صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان بورس، با اشاره به امکان بسیار مناسب بورس کالا برای عرضه خودرو، افزود: باتوجه‌به امکانی که بورس کالا فراهم آورد، سراتو به‌عنوان اولین خودرو در بورس کالا عرضه شد و قرار است دنا نیز به‌عنوان دومین محصول خودرویی در بورس کالا عرضه شود.

 

رشد مدرن و افزایش سهم صنعت

رئیس سازمان بورس با اشاره به تئوری رشد مدرن در اقتصاد و افزایش سهم صنعت در این تئوری گفت: کشش کالاها براساس تقاضا، قیمت و درآمد همواره با یکدیگر در اقتصاد تفاوت دارد و این در حالی است که رشد برخی صنایع نیز با یکدیگر مشابه نیست. بر این اساس، نوسان قیمت سهام شرکت‌های دانش‌بنیان بر روی تابلوی بورس با تفاوت‌های با اهمیتی مواجه است.

محمدی با درخواست از سرمایه‌گذاران برای دقت در بررسی وضعیت هر صنعت در بازار سهام گفت: صنعت ICT، آی‌تی و تلگرام هریک ریسک‌های متناسب با خود را داشته و این در حالی است که در دنیای امروز هیچ تضمینی برای روند بازدهی و سودآوری آنها وجود ندارد.

به گفته وی، زمانی یاهو یک موتور جستجوی مسلط به شمار می‌رفت که اکنون گوگل با قیمت هر سهم یک‌هزار دلار توانسته است، این جایگاه را به خود اختصاص دهد.

 

 قیمت‌گذاری علم و فناوری در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دانشگاه تهران هم در خصوص بازار سرمایه و کم‌هایش به توسعه اقتصاد گفت: امکان قیمت‌گذاری و داد و ستد علم و فناوری در بازار سرمایه وجود دارد. سرمایه‌گذاران بازار سرمایه باید به شرکتها و صنایع دانش بنیان ورود کنند.

او ادامه داد: اقتصاد مقاومتی در حالی در درون‌زایی اقتصاد براساس مدل‌های رشد در ادبیات جهانی تأکید می‌کند که برای درون‌زا بودن این اقتصاد، توسعه دانش فناوری و تکنولوژی را باید در دستورکار قرار داد.

محمدی با بیان اینکه موضوع خلق ارزش امروزه پشتوانه فناوری‌ روز در دنیا است، گفت: با نگاهی به تابلوی معاملات بازارهای سرمایه در دنیا می‌توان پیوند مناسبی میان علم و ثروت را به وضوح دید، چرا که در بازار سرمایه می‌توان به ارزش واقعی، علم و فناوری را قیمت‌گذاری و معامله کرد.

رئیس سازمان بورس با اشاره به روش‌های تأمین مالی برای محققان جوان در زمینه تولید دانش و خلق ارزش از طریق بازار سرمایه گفت: شرکت‌های فناوری و دانش‌بنیان حتی از طریق تابلوی بورس نیز نمی‌تواند ارزش واقعی خود را به طور دقیق قیمت‌گذاری کنند. با این همه، بازار سرمایه فرصت خوبی برای شرکت‌هایی است که نیازمند منابع جدید و فرصت‌های نو برای ارائه فکر ناب خود هستند.

 

چشم انداز سودآوری بالای صنایع

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: افزایش سودآوری شرکت ها، انتقال نقدینگی از سایر بازار ها به بورس و پایداری، تنوع و شفافیت، عوامل ورود منابع جدید به بازار سرمایه است.

دبیر شورایعالی بورس با اشاره به اینکه چشم انداز سودآوری بالای صنایع از دلایل مهم اقبال جامعه به این بخش مهم اقتصادی است، گفت: همواره در بازار سرمایه با تحلیل های صحیح می توان سود مناسبی شناسایی کرد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به اقدامات لازم برای کاهش ریسک های سرمایه گذاری در شرایط صعودی بازار سرمایه اشاره کرد و بیان داشت: نخستین اصل سرمایه گذاری تشکیل سبدی از سهام است. با تشکیل سبد سهام تعادل لازم در هنگام کاهش و افزایش قیمت سهام ایجاد و ریسک سرمایه گذاری به میزان قابل توجهی کنترل می شود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید