جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهتجارتاصناف و اتاق‌هاتعداد چک‌های برگشتی 32.8 درصد کمتر شد

تعداد چک‌های برگشتی 32.8 درصد کمتر شد

تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از وضعیت چک‌های مبادله شده در آذرماه، از کاهش 19.8 درصدی تعداد مبادله چک در بازار و البته کاهش 32.8 درصدی تعداد چک‌های برگشت خورده حکایت دارد. به نظر می‌رسد این تحولات تحت تأثیر بی‌ثباتی وضعیت اقتصادی و اثرگذاری اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح قانون و ماهیت چک باشد.

به گزارش رتبه آنلاین از اتاق ایران، آخرین اطلاعات منتشر شده از وضعیت مبادله چک در کشور حاکی از این است که در آذرماه 1397 بالغ‌بر ۵.۷ میلیون فقره چک به ارزش ۶۳.۷ هزار میلیارد تومان در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل ازنظر تعداد 19.8 درصد و ازنظر ارزش 10.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در این ماه ۵۲.۳ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله شده در کل کشور به سه استان تهران با سهم 34.5 درصد، اصفهان با سهم 9.4 درصد و خراسان رضوی با سهم 8.4 درصد اختصاص داشته است. همچنین ۶۶.۴ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (۵۵.۲ درصد)، خراسان رضوی (۵.۷ درصد) و اصفهان (۵.۵ درصد) مبادله شده که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

در آذرماه ۱۳۹۷، حدود ۵.۲ میلیون فقره از چک‌های مبادله شه در کشور به ارزشی بالغ‌بر ۵۶.۸ هزار میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه قبل ازنظر تعداد 18 درصد و ازنظر ارزش ۸.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این ماه ۸۹.۸ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۸۹.۳ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

بر اساس آمارها، در آذرماه امسال 1.8 میلیون فقره چک در پایتخت وصول شده که ارزشی بالغ‌بر 31.6 میلیارد تومان داشته است. این تعداد چک ۹۰.۳ درصد و ازنظر ارزش ۹۰ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله شده در تهران را شامل می‌شود.

در این ماه بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به‌کل چک‌های مبادله‌ای در استان‌های کشور، به ترتیب به استان‌های گیلان (۹۲.۱ درصد)، البرز (۹۱.۵ درصد) و یزد (۹۱.۲ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۳.۳ درصد)، کردستان (۸۵.۱ درصد) و چهارمحال و بختیاری (۸۵.۵ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به‌کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در بین سایر استان‌های کشور بیش‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به‌کل ارزش چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های ایلام (۹۵.۵ درصد)، بوشهر (۹۴.۸ درصد) و کهگیلویه و بویراحمد (۹۴.۵ درصـد) اختصاص یافته است و استان‌های چهارمحال و بختیاری (۷۷.۵ درصد)، سمنان (۸۳.۴ درصد) و هرمزگان (۸۴.۴ درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های وصولی به‌کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

آمارها حاکی از این است که در این ماه ۵۸۴ هزار فقره چک به ارزشی بالغ‌بر ۶.۸ هزار میلیارد تومان در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل ازنظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۲.۸ درصد و ۲۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، ۱۰.۲ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۰.۷ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای در کل کشور برگشت داده شده است.

اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد در آذرماه امسال ۵۵۹ هزار فقره چک به ارزش ۶.۵ هزار میلیارد تومان در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. درواقع درکل کشـور ازنظر تعـداد ۹۵.۸ درصد و ازنظر ارزش ۹۴.۴ درصد از کـل چـک‌هـای برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در استان تهران ۹.۷ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۰ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به‌کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های چهارمحال و بختیاری (۲۲.۵ درصد)، سمنان (۱۶.۶ درصد) و هرمزگان (۱۵.۶ درصـد) اختصاص یافته است و استان‌های ایلام (۴.۵ درصد)، بوشهر (۵.۲ درصد) و کهگیلویه و بویراحمد (۵.۵ درصد) کم‌ترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به‌کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

در ماه مورد گزارش، در استان تهران حدود ۱۸۱ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۳۳ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. درواقع در استان تهران ازنظر تعداد ۹۴.۳ درصد و ازنظر ارزش ۹۳.۵ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید