شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)تعادل سهام در سایه بازارهای جهانی

تعادل سهام در سایه بازارهای جهانی

همایون دارابی|بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد جو متعادل و مثبتی بود. فضایی که از بازگشایی متعادل بازارهای جهانی ناشی می‌شد.

به گزارش رتبه آنلاین از دنیای اقتصاد، در بازار دیروز معامله‌گران در شروع معاملات شاهد تعادل نسبی در بازارهای جهانی بودند. در این شرایط بهای نفت برنت با افزایشی اندک در کانال ۶۳دلاری قرار گرفت. بهای فلزات نیز با ثبات نسبی مواجه شدند. بهای هر تن مس به ۶هزار و ۸۰۰ دلار، بهای سرب به ۲هزار و ۵۱۵دلار و بهای روی به ۳هزار و ۳۹۶دلار بالغ شد (در هر تن).

در این شرایط بازار به اتکا رشد نمادهای وابسته به بازار جهانی که از رشد مجدد دلار نیز در موقعیت سود‌آوری قرار گرفته‌اند، توانست به رشد ۱۴۲واحدی دست یابد. دیروز همچنین در کنار گروه سهام وابسته به بازار جهانی گروه خودرویی هم با رشد قیمت نمادهای اصلی نظیر سایپا، ایران‌خودرو، پارس‌خودرو و زامیاد سهم مهمی در رشد شاخص کل داشتند. شاخص سهام در پایان معاملات دیروز در رقم ۹۷هزار و ۹۲۵ واحد قرار گرفت و بازدهی خود را به ۸/ ۲۶ درصد رساند. شاخص کل هم ‌وزن هم با افزایش ۷۹ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۶۳۰ واحد را به نمایش گذاشت.  در بازار دیروز در گروه معدنی در پی تصویب مصوبه‌ای که دولت را مکلف به دریافت و واریز یک درصد از درآمد معادن به خزانه جهت جبران خسارت محیطی می‌کند، بخش خصوصی معدن در این باره واکنش‌هایی داشت که از جمله آن اظهارات معاون معدنی خانه صنعت و معدن ایران بود که از دولت خواست بر هزینه‌های معادن نیفزاید.  بیژن پناهی‌زاده، معاون معدنی خانه صنعت و معدن ایران  در این باره به «ایسنا» گفت: این مصوبه بدون توجه به وضعیت سود معادن و قیمت مواد معدنی، برداشت خود را از محل درآمد خالص واحدهای معدنی انجام می‌دهد که این موضوع می‌تواند به بخش بزرگی از معادن ضربه وارد کند.

وی در ادامه با بیان اینکه نباید بار هزینه‌ای بیشتری به حوزه معدن اضافه کرد، اظهار کرد: دولت اکنون معادن بزرگی در اختیار دارد و با وجود اینکه تعداد آنها زیاد نیست درآمد آنها از مجموع بسیاری از معادن بخش خصوصی بیشتر است و پیشنهاد می‌شود به جای اینکه دولت از جیب دیگران هزینه ‌کند، طرح‌های خود برای تامین هزینه‌های محیطی را از محل همین معادن بزرگ و از جیب خود خرج کند.  در همین رابطه محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران ایراداتی را به نحوه‌ دریافت این یک درصد وارد کرد و با اشاره به جلسه‌ای که در آن لایحه بودجه ۱۳۹۷ درخصوص ماده ۳۴ بررسی شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دریافت یک درصد از فروش معادن توسط دولت رای دادند، گفت: با وجود تصویب این لایحه این سوال در اذهان به وجود می‌آید که آیا مجلس از این طریق به دنبال کمک به دولت است تا بتواند بخشی از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی خود به بانک‌ها را پوشش دهد؟

در گروه خودرویی مرکز پژوهش‌های مجلس با پیش‌بینی رشد ۱۰ درصدی تولید شرکت‌های خودروساز در سال جاری، مهم‌ترین‌ فرصت‌ها و تهدیدات این صنعت را اعلام کرد.

 براساس این گزارش، عملکرد سه شرکت اصلی تولید‌کننده خودرو (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) نشان دهنده رشد ۳/ ۱۵ درصدی تولیدات در ۶ ماه اول سال جاری است با این حال، پیش‌بینی هر یک از شرکت‌ها از تولید سال ۹۶ نشان می‌دهد این شرکت‌ها، در مجموع حدود ۳ درصد کاهش تولید برای خودروهای سواری سال جاری پیش‌بینی می‌کنند.  در مجموع و براساس عملکرد ۶ ماهه، پیش‌بینی عملکرد شرکت‌های خودروساز و تجربه سالیان اخیر نشان می‌دهد تولیدات خودرو در سال جاری حدود ۱۰ درصد رشد خواهد داشت.

صنعت خودرو  در کوتاه‌مدت و میان‌مدت با تهدیدها و فرصت‌هایی مواجه است که می‌تواند رشد آن را تحت تاثیر قرار دهد. مهم‌ترین‌ فرصت‌های این صنعت انجام برخی سرمایه‌گذاری‌های جدید با شرکای خارجی و در شرف بهره‌برداری بودن بعضی از آنها و نیز وضع مقررات و تعرفه‌های جدید بر واردات محصولات این صنعت است.  مهم‌ترین‌ تهدیدات نیز تاثیر افزایش نرخ ارز با توجه به ارزبری نسبتا بالای این صنعت و ناتوانی برخی محصولات و حتی شرکت‌ها در رعایت کردن استانداردهای ۷۲ گانه جدید سازمان استاندارد ایران است. علاوه بر این خودروسازی نظیر سال‌های اخیر امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های مازاد را نیز نخواهد داشت.

در گروه فلزی، آهن و فولاد ارفع زمان اعمال افزایش سرمایه را اعلام کرد که طبق مصوبه مجمع فوق‌العاده ۳۱ خرداد سال گذشته، مقرر شده چهارشنبه ۲ اسفند جلسه هیات‌ مدیره برای نهایی کردن افزایش سرمایه ۳۴ درصدی برگزار شود تا طی آن سرمایه ۴/ ۲۹۹ میلیارد تومانی «ارفع» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۴۰۰ میلیارد تومان برسد.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی آبادان از برنامه افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی از یک محل خبر داد و با رشد قیمت روبه‌رو‌ شد. براین اساس، «شپترو» در نظر دارد از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی، سرمایه اسمی را از ۶۳ به ۲۵۲ میلیارد تومان برساند. این تامین مالی در صورت موافقت سازمان بورس، با هدف اصلاح ساختارمالی، برون‌رفت از شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، اجرای پروژه‌های کوچک و اصلاح ساختار نیروی انسانی اعمال می‌شود. آهن و فولاد ارفع هم‌زمان جلسه هیات مدیره برای افزایش سرمایه۳۴ درصدی را مشخص کرد.

در گروه شیمیایی بانک صنعت و معدن در خبری از احتمال واگذاری صنایع شیمیایی ایران خبر داد.  در گروه کانی غیر فلزی تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا گزارش شفاف‌سازی منتشر کرد. پیرو شایعه منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سرمایه‌گذاران خارجی و امضای قراردادهای جدید به استحضار می‌رساند این شرکت هیچ قرارداد جدیدی را که اثر با اهمیت بر درآمد پیش‌بینی و افشا شده هر سهم سال ۱۳۹۶ داشته باشد (پیش‌بینی سود هر سهم ۳۴۰ ریال) منعقد نکرده است و تاکنون هیچ‌گونه توافقی با سرمایه‌گذاران خارجی انجام نشده است.  در گروه بیمه‌ای، رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه کمیته مشترکی برای تطبیق صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه با استاندارد IFRS تشکیل شده، گفت: نگرانی از بابت اجرای این استاندارد وجود ندارد زیرا تا سال ۲۰۲۱ برای این امر فرصت داده شده است.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۵۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۳۱میلیاردتومان بالغ شد.

منبع :

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید