جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریبرنامه‌های شهری که پایتخت کتاب ایران شد

برنامه‌های شهری که پایتخت کتاب ایران شد

یزد پایتخت کتاب ایران

مسئول اجرایی «پایتخت کتاب ایران، یزد» با بیان این‌که عنوان پایتخت کتاب ایران برای مردم تازگی دارد، می‌گوید: برای ما بیش از اهمیت اعتبار این عنوان، تأثیر بر مردم مهم بود. امیدوارم پایتختی کتاب بستری شود تا دانایی و آگاهی برای مردم مهم باشد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، بعد از کاشان، در سال ۹۷ یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد و امسال با داشتن غرفه‌ای با سمبل این شهر یعنی بادگیر در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده است. مردم در نیمکت‌های مقابل این غرفه می‌نشینند و عکسی به یادگار می‌گیرند، یا از مسئولان غرفه نشانی شبستان و ناشران کمک‌آموزشی را می‌پرسند. گاه هم گپی با مسئولان غرفه می‌زنند و آن‌ها با لهجه شیرین یزدی و باحوصله پاسخگو هستند. در داخل غرفه هم کتاب‌هایی از محمدعلی اسلامی ندوشن و مهدی آذریزدی، از نویسنده‌های نام‌آشنای این دیار به نمایش گذاشته شده است.

استان یزد با ۹۸  ناشر، ۳۴ کتاب‌فروشی در استان که ۲۵ کتاب‌فروشی در شهر یزد هستند و ۷۰ کتابخانه عمومی که نزدیک به دو میلیون جلد کتاب دارند به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است.

سلمان برقی – دبیر اجرایی پایتخت کتاب ایران، یزد – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فعالیت‌های این استان برای پایتختی کتاب اظهار کرد: پایتخت کتاب ایران طرحی است برگرفته از طرح پایتخت کتاب جهان. این طرح از سال ۱۳۹۳  در ایران شروع شد و از همان دوره اول یزد در آن شرکت کرد و برنامه‌های خود را ارائه داد. در دو دوره از چهار دوره گذشته نیز به عنوان شهر خلاق انتخاب شد.

او افزود: از ابتدای سال ۹۷ سعی کردیم با استفاده از تجربه‌های دوره‌های گذشته و آسیب‌شناسی‌ای که از تجربه‌های قبل داریم کارها را جلو ببریم. سعی کردیم برنامه‌های‌مان همه‌جانبه باشد و تمام اقشار را در بربگیرد. همچنین تلاش کردیم بخش خصوصی را روی کار بیاوریم زیرا بخش خصوصی می‌تواند حامی اصلی ترویج کتاب‌خوانی باشد.

مسئول غرفه «یزد، پایتخت کتاب ایران» در نمایشگاه کتاب تهران در ادامه بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ با شعار «یزدِ جهانی، هزار باشگاه دانایی» سعی کردیم در این استان هزار باشگاه کتاب‌خوانی ثبت کنیم که به نوعی رکورد در کشور داشته باشیم. اما نتیجه بیشتر از انتظار ما بود و توانستیم ۱۸۳۳ باشگاه کتاب‌خوانی ثبت کنیم. البته در کنار کمیت سعی کردیم کیفیت را هم بالا ببریم و بهترین عملکرد را داشته باشیم بنابراین مربی‌هایی را آموزش دادیم تا کیفیت چاشنی کمیت شود.

او در ادامه با تأکید بر این که نگاه فراشهری دارند، اظهار کرد: عنوان پایتخت کتاب به شهر داده می‌شود، اما نگاه ما استانی بود و شهرستان‌ها را هم درگیر  کردیم. درواقع نگاه‌مان فراشهری بود.  همچنین ما معتقدیم برای انجام کار خلاقانه باید اهلش وسط بیایند، بنابراین دانشگاه یزد را به عنوان حامی علمی  طرح‌های‌مان وارد کار کردیم؛ طرح‌های ما از دید تخصصی در کنار نوآوری و خلاقیت سطح قابل قبولی داشت.

برقی با بیان این‌که طرح‌های‌شان در سه سطح استانی، ملی و بین‌المللی است، گفت: چند طرح زیرساختی  با کمک شهرداری و بخش خصوصی در دستور کارمان قرار دادیم.  یکی از این طرح‌ها اولین باغ کتاب دانشگاه‌های کشور بود که با همکاری دانشگاه یزد آن را نوشتیم که در سال ۹۸ اجرایی می‌شود. تجهیز و ساخت کتابخانه مرکزی یزد که تا آخر سال قسمتی از آن افتتاح خواهد شد دیگر برنامه ماست. همچنین نخستین گذر فرهنگ و هنر را در یزد با حضور وزیر ارشاد افتتاح کردیم که الگویی برای مناطق دیگر شد تا بتوانند آن را اجرایی کنند.  همچنین طرح‌هایی برای قشرهای خاص داشتیم؛  طرحی با عنوان «کتاب و وحدت ادیان» برای کودکان زرتشتی و «داستان برای اتباع بیگانه» برای کودکان مهاجر.

او ادامه داد: آموزش و پرورش یکی از ارگان‌هایی بود که به ما برای پایتختی کتاب کمک کرد و طرحی با عنوان «فرشته کتاب‌خوان» داشت.  ما برای کودکان کار طرحی را نوشتیم با عنوان «سفیران دانایی» و آن‌ها را از حالت تکدی‌گری به محیط‌های فرهنگی  که آسیب کمتری داشت آوردیم. بالاخره برخی از آن‌ها خرج خانه را می‌دهند. ما کتاب‌هایی را در اختیارشان قرار می‌هیم تا کتاب بخوانند  و بعد آن‌ها را بفروشند؛ در واقع هم از طریق کتاب آموزش اجتماعی و مهارت کسب کنند و در کنار آن درآمدی هم داشته باشند. برای مادران سرپرست خانواده نیز حلقه کتاب‌خوانی تشکیل دادیم.

مسئول اجرایی «یزد، پایتخت کتاب ایران» با بیان این‌که تاکنون هیچ‌کدام از شهرهای ایران نتوانسته‌اند به عنوان پایتخت کتاب جهان انتخاب شوند، توضیح داد: ما در کنار  پایتخت کتاب ایران هدفی برای خودمان تعیین کردیم  و با شعار «یزد؛ میراث جهانی، پایتخت کتاب جهان» دورنمایی را برای سال ۲۰۲۲ میلادی یعنی حدود سال ۱۴۰۰ خورشیدی داریم.  یکی از دلایلی که هیچ شهری از ایران نمی‌تواند جرء نامزدهای جهانی شود برخی مسائل از جمله رعایت نکردن کپی‌رایت است. در این زمینه هم قانونی وجود ندارد. ما طرحی نوشتیم و مرام‌نامه‌ای تهیه کردیم با عنوان «رعایت کپی‌رایت داوطلبانه در استان یزد» تا ناشران یزدی به صورت اخلاقی کپی‌رایت را  اجرایی کنند. در واقع ما می‌خواهیم اثبات کنیم این موضوع برای یزد مهم است و اثبات کنیم این شهر آماده پایتخت کتاب جهان شدن است.  همچنین طرح گردشگری ادبی را داریم و از نویسندگان معتبر جهان دعوت می‌کنیم تا اگر دوست داشتند یک هفته میزبان آن‌ها باشیم.

او خاطرنشان کرد: تا کنون ۳۷ طرح انجام و ۳۹ طرح پیش‌بینی‌ شده که برخی از آن‌ها کوتاه‌مدت بودند و برخی بلندمدت  هستند.

برقی دیگر طرح‌های یزد برای پایتختی کتاب و رسیدن به عنواون پایتخت کتاب جهان را این‌گونه بیان کرد: جشنواره بین‌المللی نامه‌ای به یزد، جایزه کتاب یزد با شعار صلح و گفت‌وگوی جهانی،  همایش بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها با محوریت کتاب، کاروان دانایی، تور سه‌روزه کتاب‌نوردی،  پسماند خشک بده و کتاب بگیر، رادیو کتاب دانایی و دوچرخه دانایی، پارک‌شهر دانایی و کتاب‌فروشی‌های سیار و احیای کتابخانه‌های زرتشتی.

مسئول اجرایی «یزد، پایتخت کتاب ایران» در پایان خاطرنشان کرد: این طرح، طرح نوپایی است و برای مردم تازگی دارد و از آن اطلاعی ندارند.

 
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید