جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیبازار مسکن دیگر کِشش رشد قیمت ندارد

بازار مسکن دیگر کِشش رشد قیمت ندارد

رشد 60 درصدی قیمت مسکن در تهران/ بازار مسکن دیگر کِشش رشد قیمت ندارد

چگنی از افزایش 60 درصدی قیمت مسکن در تهران خبر داد و گفت: بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت ندارد.

به گزارش رتبه آنلاین از فصل اقتصاد ، علی چگنی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه میانگین قیمت مسکن در استان تهران نسبت به سال گذشته رشد 60 درصدی داشته است، اظهار کرد: آمارها و معاملات مسکن نشان می‌دهد که میانگین قیمت مسکن در کشور نسبت به سال گذشته رشد 30 درصدی داشته است.
وی ادامه داد: مشکلات اخیر بازار مسکن ناشی از مسائل سیاسی از جمله برجام و نوسانات اقتصادی مانند دلار و سکه است.
چگنی با بیان اینکه نهاده‌های تولیدی اثر بسیار زیادی بر بازار مسکن داشته است، گفت: صنایع فولادی کشور در مجموع رشد قابل توجهی داشته و ما در این مدت شاهد بودیم که هزینه تمام شده تولید یک واحد مسکونی بسیار زیاد بوده است.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: در شرایط اقتصادی فعلی کشور اگر تغییری در بازار مسکن ایجاد نشود هیچ تولید‌کننده‌ای برای ورود به این بازار رغبتی نخواهد داشت.
وی افزود: بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت ندارد مگر آنکه اتفاقات عجیب غریبی در اقتصاد رخ دهد.
چگنی با بیان اینکه بسیاری از بازارهای موازی مانند بازار مسکن ارزش افزوده، اشتغال و یا تولید ندارند، گفت: در صورتیکه نوسان و یا اختلالی در بازار مسکن ایجاد شود، اشتغال به صورت کامل در این بخش می‌خوابد و ما شاهد تحولات بسیاری در کشور خواهیم بود.
وی از افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی و ارزش افزوده مسکن در دو سال گذشته خبر داد و افزود: شاخص‌ها نشان می‌دهد که ارزش افزوده مسکن، اشتغال و همچنین معاملات صورت گرفته در این بازار مثبت بوده است.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در سالهای گذشته میزان معاملات مسکن 22 هزار فقره بوده و در یکی دو سال گذشته شاهد پایین‌ترین میزان معاملات مسکن از جمله 2هزار فقره بودیم اما هم‌اکنون آمارها نشان می‌دهد که میزان معاملات مسکن در سال جاری 14 هزار فقره بوده، بنابراین با این میزان از معامله بازار مسکن وارد دوران رکود نشده است.
سامانه ملی املاک و اسکان یک پروژه فرا دولتی است
وی بیان کرد: فعالیت‌های تولیدی مسکن پروانه‌های ساختمانی و ارزش افزوده مسکن به طور کامل مثبت بوده است، بنابراین امسال رکودی در بازار مسکن وجود ندارد.
چگنی در ادامه به سامانه ملی املاک و اسکان اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی تمامی دستگاه‌های دولتی را برای اجرای این سامانه دعوت کرده و ما تا به امروز 70 جلسه مختلف در این بخش برگزار کرده‌ایم.
وی ادامه داد: این سامانه نیازمند اطلاعات فراملی از طریق همکاری بخش خصوصی و قوه قضاییه است، بنابراین یک پروژه کاملا فرا دولتی است.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی به هیچ عنوان این پروژه را نیمه‌کاره رها نکرده است، افزود: نهاد ریاست جمهوری و تمامی دستگاه‌های مختلف به طور مداوم در این خصوص جلسه دارند و برنامه‌های اولیه و اطلاعات وارد شده در این پروژه صورت گرفته است، اما هنوز به یک جمع‌بندی کامل دست پیدا نکرده‌ایم.
چگنی با بیان اینکه هنوز سامانه ملی املاک و اسکان قابل بهره‌برداری نیست، گفت: طراحی این پروژه بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن است و این سازمان با همکاری بخش خصوصی در حال اجرایی کردن آن است.
وی از پیشنهاد دولت برای واگذاری سامانه ملی املاک و اسکان به شهرداری‌ها خبر داد و گفت: پیشنهادهای 9گانه‌ای برای اجرای این پروژه داده شده اما هنوز به تصویب دولت نرسیده و در کمیسیون‌های اقتصادی در حال بررسی است.
اخذ مالیات از خانه‌‌های خالی در بهبود وضعیت بازار مسکن ندارد
چگنی با بیان اینکه اخذ مالیات از خانه‌های خالی متأسفانه در بوق و کرنا گذاشته شده است، افزود: اخذ مالیات از خانه‌‌های خالی نقش چندانی در بهبود وضعیت بازار مسکن ندارد و طراحی سامانه ملی املاک و اسکان در ایجاد رفاه مسکن می‌تواند موثر باشد.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت مسکن در یک بازه زمانی 4 و 5 ساله در ثبات نسبی قرار دارد، تصریح کرد: در برخی از بازه‌های زمانی در حالی که تمامی نرخ‌های تأثیرگذار افزایش یافته بودند قیمت مسکن کاهش 30 درصدی داشت.
وی تصریح کرد: در سال 96 و ایجاد نوسانات اقتصادی باعث شد که قیمت‌ها در تمامی بخش‌ها افزایش یابد و این موضوع در بخش مسکن بی‌تأثیر نماند.
چگنی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان ، مبنی بر افزایش نرخ تسهیلات مسکن به 300 میلیون تومان گفت:‌ این پیشنهاد از سوی یک نماینده مجلس مطرح شده و ما قصد نداریم تا زمانی که طرح افزایش تسهیلات به تصویب برسد نرخ و جزئیات آن را رسانه‌ای کنیم.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: طرح افزایش وام خرید و ساخت مسکن مطرح شده اما هنوز به تصویب بانک مرکزی نرسیده است.
چگنی تأکید کرد: از مالکان برای اجاره 2 ساله واحدهای مسکونی متراژهای بالای 150 و200 متر مالیات دریافت نمی‌شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر آخرین جزئیات طرح‌های کنترل بازار اجاره گفت:‌ راهکارهای 9گانه‌ای برای بازار اجاره مطرح شده و یکی از این راهکارها افزایش دوره قراردادهای اجاره به 2 سال بود که در کمیسیون‌های مجلس و دولت در حال بررسی است.
چگنی تأکید کرد:‌ در صورتیکه این طرح‌ها و راهکارها تبدیل به قانون شود، بلافاصله اقدامات لازم برای اجرایی شدن آن صورت می‌گیرد.
مسکن اجتماعی به دلیل محدودیت‌های مالی اجرایی نشده است
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اثر گذاری نرخ تسهیلات بر بازار مسکن گفت: تصمیمات خرید مسکن به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده و از طریق بازارها پرداخت می‌شود، بنابراین در این مواقع میان بازار عرضه و تقاضا تطبیق صورت می‌گیرد و مشکلی برای بخش مسکن ایجاد نمی‌شود.
چگنی توضیح داد: در حوزه مسکن تمام ابعاد و سیاست‌های اساسی دولت بررسی شده و در این بخش سعی خواهیم کرد که تورمی ایجاد نشود.
وی درباره طرح مسکن اجتماعی گفت: طرح مسکن اجتماعی برای گروه‌های کم‌درآمد طراحی شده اما به دلیل محدودیت‌های مالی این طرح اجرایی نشده است.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: سازمان ملی زمین و مسکن زمین‌های لازم برای این طرح را واگذار کرده و بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان در حال طراحی طرح مسکن اجتماعی هستند.
چگنی در ادامه به برگزاری هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن اشاره کرد و گفت:‌ این همایش هفتم و هشتم مهرماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می‌شود.
وی ادامه داد:‌ این همایش با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان شهرداری و وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سعی کرده‌ایم همایش امسال یک همایش موضوع محور باشد تا دستگاه محور، تصریح کرد: تمام محورها و موضوعات بخش مسکن را تبیین کرده‌ایم و با همکاری شورای عالی مسکن کمیته‌های علمی مختلفی را برگزار کرده‌ایم.
وی درباره محورهای این همایش گفت: یکی از محورها مربوط به راهکارهای دسترسی به مسکن است که سعی خواهیم کرد این دسترسی تنها مربوط به مالکیت مسکن نباشد.
چگنی افزود: محورهای بعدی درباره برنامه‌های ملی بازآفرینی شهری است، توسعه سکونتگاه‌ها و شهرک‌سازی، سیاست‌های توسعه و تأمین مسکن روستایی، روش‌های نوین تأمین مالی مسکن و نهاده‌های مالی و شهر زیست پذیر از جمله محورهای مهم این همایش به شمار می‌رود.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: در این همایش 5 کارگاه علمی از جمله مالیات در بخش مسکن بافت‌های نابسمان شهری، توسعه بازارگاه‌های الکترونیکی و تحلیل و بررسی بازار مسکن از مهم‌ترین کارگاه‌های علمی این همایش به شمار می‌رود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید