جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هاایران‌گردی در بهار به سبک تورهای گردشگری

ایران‌گردی در بهار به سبک تورهای گردشگری

تورهای یک روزه

تورهای یک‌روزه مقاصد متنوعی دارند. از سفر به نزدیک‌ترین جنگل گرفته تا سفر به نزدیک‌ترین کویر. برخی از تورهای یک‌روزه پرطرفدار را با هم مرور کنیم.

کویر مرنجاب از آن تورهایی است که خیلی‌ها تجربه کرده‌اند و آن‌هایی هم که نکرده‌اند نامش را شنیده‌اند. تماشای زیبایی‌هایی کویر، موضوعی است که بسیاری علاقه دارند دنبالش کنند.

کویر مرنجاب بزرگ‌ترین قطعه کویر ایران و از توابه اصفهان است. در این تور اغلب مکان‌های دیگری مانند كاروانسرای شاه عباسی(به قدمت صفویه)، تپه‌های شنی(در نزدیکی کاروانسرا)، دریاچه نمک(بقایای دریای تتیس)، جزیره سرگردان(ساخته‌شده از سنگ‌های آتش‌فشانی)، شش ضلعی های کویر(در پی تغییرات طبیعی به وجود می‌آیند) و غیره نیز بازدید می‌شوند.

جنگل ارفع‌کوه را نیز می‌توان در توری یک‌روزه دید. این جنگل در نزدیکی روستای ارفع ده از توابع سوادکوه قرار دارد.

هرچند که این جنگل زیبا در هر فصل زیبایی و جلوه‌های خاص خودش را دارد اما در بهار شاید بیش از همیشه بتوان از پوشش گیاهی، رقص ابرها، باران بهار و صدای آواز پرندگان در آن لذت برد.

فیلبند مازندارن هم این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ چه کسی بدش می‌آید مناظر سحرانگیزی از آمیختن ابر، آسمان، خورشید و جنگل را ببیند؟ هرچند که برای سفر به فیلبند بد نیست هواشناسی را رصد کنید اما آب و هوای فیلبند می‌تواند شما را در هر لحظه شگفت‌زده کند؛ گاهی آفتابی، گاهی بارانی، گاهی همراه به مه غلیظ، گاهی هم رنگین کمان و حتی گاه ترکیب همه این‌ها با هم.

فیلبند که در جنوب آمل و بابل استان مازندارن است ییلاق بسیار زیبایی دارد. ییلاق فیلبند درواقع مرز میان کوهستان و جنگل در جنوب البرز است و مانند یک سد جلوی هوای شرجی شمال ایستاده است و به همین دلیل نیز این منطقه همیشه مه‌آلوده است.

مرداب هسل شاید از آن دست تورها و جاهایی باشد که کمتر به آن سفر کرده باشیم. این مرداب بسیاری از مواقع سال به رنگ قرمز درمی‌آید و همین باعث شده تا آن را به عنوان مردابی شگفت‌انگیز بشناسیم. در تور مرداب هسل جنگل‌های بکر چالوس را نیز خواهید دید، چراکه این مرداب در دل این منطقه قرار دارد.

نوبتی هم که باشد نوبتِ دریاچه حوض سلطان قم است. تورهای دریاچه حوض سلطان قم از جذاب‌ترین تورها هستند؛ چرا که این دریاچه احساسِ مهم، شگفتی و رهایی عجیبی به بازدیدکننده خواهد داد.

این دریاچه به نام‌های دریاچه ساوه و شاهی نیز می‌گویند، در شمال شرقی قم است که باقی‌مانده دریاچه بزرگ ساوه است.  در سفر به این منطقه اشکال هندسی نمکی را خواهید دید و از انعکاس رویایی تصویر و سایه در آب دریاچه و اطراف آن شگفت‌زده خواهید شد.

اگر در تور دریاچه حوض سلطان شرکت کنید، کاروانسرای سنگی علی‌آباد را هم احتمالا ببینید. این کاروانسر از بناهای دوره سلجوقیان است.

غار یورتیک و هرانده  را نیز می‌توان در لیست تورهای گردشگری یک روزه در بهار دید. این منطقه نزدیک به شهر فیرزوکوه است. در این تور، پیاده‌روی در باغ‌های هرانده، رفتن درون غار بوتیک، دیدن رودخانه نمرود از برنامه‌هاست. با اینکه از قدم زدن در باغ هرانده و رودخانه نمرود لذت خواهید برید اما غار بورتیک از شگفتی‌های این سفر یک روزه است.

اگر از علاقمندان به طبیعت‌گردی باشید، این تور یک‎روزه حتما برایتان لذت‌بخش خواهد بود؛ چرا که هم با پیادهروی در دل طبیعت همراه است و هم هیجان غارنوردی را دارد.

تور یکروزه ‌قزوین‌گردی با تماشای کاخ موزه خوشنویسی چهل‌ستون(که در دوره صفویه و به فرمان شاه طهماسب از روی نقشه یک معمار ترک ساخته شد)، سردر عالی‌قاپو(با ارتفاعی 17 متری)، کاروانسرای سعدالسلطنه، بازار و مسجد جامع قزوین، حمام قجر، آب‌انبارها و غیره… فضاهای تاریخی‌ای هستند که در تور یکروزه قزوین می‌توانید آن‌ها را ببینید.

اگر بخواهید سفری به قزوین داشته باشید بد نیست بدانید که این شهر بیش از 8 هزار سال قدمت دارد و در دوره‌های مختلف تاریخی اهمیت زیادی داشته است. تاریخ قزوین به همین دلیل تاریخ یک شهر باشکوه است که نشانه‌ها و تاریخچه ایران را می‌توان در آن جستجو کرد.

تورهای چندروزه

اما از تورهای یکروزه که بگذریم به تورهای گردشگری چندروزه‌ای می‌رسیم که آن‌ها نیز طرفداران زیادی دارند. تورهای چندروزه مشخصا مساحت بیش‌تری را از مقصد طی می‌کنند، موضوعی که ما در تورهای یکروزه نمی‌بینیم. چند نمونه از این تورها را معرفی می‌کنیم.

کردستان یکی از زیباترین مناطق ایران و آنقدر وسیع است که شاید در یک سفر نتوان همه‌جای آن را دید.

در برنامه‌های تورهایی که به سمت کردستان می‌روند و در یک برنامه دو سه روزه، می‌توان از عمارت آصف (موزه کرد)، مریوان، قرآن نگل، دریاچه زریوار، آرامگاه پیر شالیار، روستای طبقاتی اورامان و همچنین استان همدان را می‌توان بازدید کرد.

سفر به تالش می‌تواند سفری 2.5 روزه باشد و در آن از آبشار دوقولوی زمرد حویق، طبیعت بهاری در طول مسیر و منطقه، قلعه صلصال لیسار با منظره‌ای رویایی از بالای قلعه و ساحل دریای خزر دیدن کرد و به سراغ سورتمه تالش هم رفت و اندکی هیجان را چشید.

بسیاری از تورهای گردشگری سفر به خلخال را نیز در برنامه سفرهایشان قرار داده‌اند. طبیعت خلخال در بهار بی‌نظیر است و می‌توان در چنین سفری از مسیر خلخال به اسالم لذت برد، در جنگل‌های زیبای هیرکانی قدم زد و با این جنگل بیشتر آشنا شد، ببیلاق اندبیل تا روستای ناو را پیمود و با عکاسی از مناطق بکر و زیبای مسیر خاطره سفر را تا همیشه ثبت کرد.

باداب سورت نیز از آن مناطقی است که می‌توان سفری 2 روز و 1 شب را در آن تجربه کرد. چشمه‌های رنگی باداب سورت، دریاچه چورت، دریاچه الندان، غار دربند شهمیرزاد، دریاچه الندان را دید و از زیبایی‌های مسیر نیز لذت برد.

تور ترکمن صحرا از آن دست تورهایی است که عاشقان فرهنگ ایرانی می‌پسندند. در سفری به این منطقه می‌توان جزیره آشوراده، قایق‌سواری در دریای خزر، گنبد کاووس –بزرگترین برج آجری- آبشار کبودوال، قبرستان خالدنبی و چوپان آتا را بازدید کرد و در طبیعت زیبای هزاردره غذای چکدرمه خورد و به موسیقی محلی ترکمن‌ها گوش داد. در کنار همه این‌ها می‌توان از آیین‌های ترکمن‌ها نیز لذت برد.

تورهای جدید شهری

از این تورهای شناخته شده هم که بگذریم، به تورهای مسافرتی‌ای برمی‌خوریم که در یکی دو سال اخیر شهرت و محبوبیت بیش‌تری پیدا کرده‌اند. برای مثال، تور پیاده‌گردی شمیران از آن دست تورهایی است که اخیرا برگزار شد و طرفداران زیادی هم داشت. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک تهران از برگزاری نخستین تور پیاده‌گردی شمیرانات در حالی خبر داد که 700 نفر در این تور شرکت‌کرده‌اند.

به گفته او هدف از برگزاری چنین توری آشنایی شهروندان با مکان های مذهبی، فرهنگی، تاریخی مورد توجه خاص گردشگران در ایام نوروز بوده است. در ایام نوروز رینگ پیاده شمیران گردی به عنوان یکی از برنامه های ستاد گردشگری منطقه در دو مسیر جداگانه اجرا شد و  شهروندان در قالب تورگردشگری از مکان های مذهبی، فرهنگی، تاریخی و… شمال تهران بازدید کردند.

تور تهران‌گردی برای دهه شصتی‌ها: امسال برگزاری این تور نیز سروصدای زیادی برپا کرد. تورهای شمیران‌گردی و رِی‌گردی همزمان با تعطیلات نوروز به طور رایگان با عنوانِ نوروزِ نوستالژیک برای دهه‌شصتی‌ها با اتوبوس دوطبقه استقبال خوبی داشت.

در این تور از مکان‌هایی مانند باغ قلمستان، باغ فردوس، موزه سینما، موزه موسیقی، خانه موزه دکتر حسابی، باغ هنر ایرانی، موزه تماشاگه زمان و مجموعه سعدآباد بازدید شد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید