جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهگفت‌وگوادای حق تورم ایجاد نمی‌کند

ادای حق تورم ایجاد نمی‌کند

سهیلا جلودارزاده، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار اظهار کرد: در بحث حقوق و دستمزد کارگران بعضی مدعی‌اند که اگر ۳۰ تا ۵۰‌درصد به حداقل مزد کارگران اضافه شود، قیمت همه اقلام اعم از خوراکی‌ها، ایاب، ذهاب و مسکن هم بالا می‌‌رود، ولی این افراد شرایط ایده‌آل را مدنظر دارند.

به گزارش رتبه آنلاین، علی خدایی ادامه داد: در شرایط ایده‌آل شاید چنین اتفاقی بیفتد، ولی زمانی می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که بپذیریم خانوارها به اندازه کافی درآمد دارند و به اندازه نیازشان خرید می‌کنند و اگر نقدینگی زیاد شود، به افزایش تقاضای مازاد منجر شده، بازار را تخلیه کند و به افزایش قیمت منجر شود، ولی وقتی امروز چنین شرایطی نداریم نمی‌توان آن را قبول کرد.

سهیلا جلودارزاده، عضو کمیسیون حمایت از تولید ملی و اصل 44 در مورد اینکه آیا افزایش حقوق کارگران افزایش تورم را در پی خواهد داشت می‌گوید:«اگر برخی از افراد فکر می‌کنند ادای حق، تورم ایجاد می‌کند سخت در اشتباه هستند. اگر قرار است افزایش حقوق صورت نگیرد هیچ‌قشری نباید مشمول افزایش درآمد شود.»

برخی از کارشناسان معتقدند افزایش حقوق کارگران به ضرر آنهاست؛ چراکه افزایش حقوق و دستمزد تورم را در پی خواهد داشت. نظر شما در این رابطه چیست؟

در حال حاضر محاسبات نشان می‌دهد که حداقل حقوقی که می‌تواند نیازهای اولیه کارگران را تامین کند دو‌میلیون و 400 هزارتومان است و اگر این مبلغ به آنها پرداخت نشود عدالت در جامعه از بین می‌رود که نبود عدالت باعث مخدوش شدن اوضاع و به هم خورن نظم اجتماعی می‌شود. اگر برخی از افراد فکر می‌کنند ادای حق، تورم ایجاد می‌کند، سخت در اشتباه هستند. اگر قرار است افزایش حقوق صورت نگیرد هیچ‌قشری نباید مشمول افزایش درآمد شود. ما می‌بینم قیمت‌ها به تدریج و به آرامی افزایش پیدا می‌کنند، ولی دستمزدها ثابت هستند یا به میزان کمی افزایش می‌یابند. ما کارگرانی را داریم که حداقل بگیر هستند و با ماهی 800 الی 900‌هزار تومان زندگی می‌کنند در حالی که نمی‌توان با چنین مبلغی نیازهای اولیه زندگی را تامین کرد. بخش اعظمی از پولی که دریافت می‌کنند صرف اجاره منزل و بخش کمی از حقوق آن صرف هزینه‌های زندگیشان می‌شود. در صورتی که هزینه‌های درمانی و بهداشتی نیز داشته باشند هیچ‌مبلغی از حقوق آنها باقی نخواهد ماند. ما کالاهایی با قیمت پایین‌تر هم برای این قشر از جامعه در نظر نمی‌گیریم که بگوییم یارانه‌ای دریافت می‌کنند. باید تمام کالاهای مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند. در نتیجه من با این موضوع که افزایش حقوق کارگران افزایش تورم را در پی خواهد داشت، کاملا مخالف هستم. اگر افزایش حقوق افزایش تورم را ایجاد کند بیشتر بر اقشار متوسط و مرفه تاثیرگذار خواهد بود که قدرت خرید دارند و می‌توانند با عرضه همراهی داشته باشند.

چطور می‌توان تعادلی بین حقوق و دستمزد کارگران با شاخص تورم برقرار کرد؟

تعیین میزان صحیح مبلغ حقوق باعث کاهش تورم خواهد شد. کارگران پولی برای انبار کردن کالا ندارند. حقوق و دستمزدی که کارگر دریافت می‌کند حداقلی است که برای تامین نیازهای اولیه زندگی خود نیاز دارد. اگر این حداقل هم در اختیار آنها قرار نگیرد نمی‌توانند آن‌طور که انتظار است چرخه اقتصاد کشور را به حرکت دربیاورند و خود آنها نیز با مشکل مواجه خواهند شد. به نظر من برای ایجاد تعادل بین حقوق کارگران و تورم هیچ‌راهکاری بهتر از تعیین عادلانه میزان مبلغ حقوق آنها نیست.

معیار افزایش دستمزد کارگران چیست و بر چه اساسی باید حقوق آنها افزایش پیدا کند؟

کار ساعتی نرخ دارد. باید این نرخ دقیقا مشخص شود که برای یک ساعت کار در شرایط سخت چه میزان دستمزد پرداخت شود و در شرایط عادی و معمولی چه مبلغی باید تعیین شود. تمام کارها بر اساس ساعت و شرایطی که در آن قرار دارند باید مبلغ مشخصی داشته باشند. مهم‌ترین موضوع در تعیین حداقل دستمزد کارگری مساله نرخ تورم است، اما متاسفانه طی سال‌های مختلف به این موضوع هیچ‌گاه توجه نشده است. بنابراین قشر کارگر جامعه همواره از دستمزد واقعی که در طول یک سال برای تامین هزینه‌های زندگی نیازمند آن است بسیار فاصله داشته که باید این موضوع اصلاح شود. کارگران از حقوق واقعی خود بسیار فاصله دارند. با دریافت دستمزدهای امروزی نمی‌توان یک خانواده چندین‌نفره را اداره کرد، بنابراین توجه به مواردی ازجمله نرخ تورم در تعیین دستمزد سالانه کارگران ضروری است، ضمن اینکه با توجه به مشکلات عدیده جامعه کارگری دستمزد کارگران نباید کمتر از حداقل حقوق کارمندان باشد. فعالیت‌های روزانه کارگران بسیار طاقت فرسا بوده و سنگین‌تر از فعالیت‌های اداری کارمندان است، بنابراین در تعیین دستمزد جامعه کارگری باید به حداقل حقوق یک کارمند نیز توجه کرد، البته سبد خانوار مولفه دیگری در تعیین دستمزد کارگران است که باید به این موضوع نیز توجه داشت، بنابراین باید حداقل حقوق در قانون را با میزان عقب افتادگی سالیان گذشته و با توجه به حداقل حقوق کارمندان در تعیین دستمزد کارگران در نظر گرفت. همچنین مباحثی از جمله حق همسر و عائله مندی نیز دارای فرمول خاصی است که برای کارگران متاهل در تعیین دستمزد باید رعایت شود، ضمن اینکه حق مسکن هم با توجه به اینکه طی سالیان گذشته رشد چندانی نداشته باید مورد توجه قرارگیرد، بنابراین همه موارد گفته شده درتعیین حداقل دستمزد کارگران دارای نقش موثری هستند. در صورت توجه به این موارد هیچ‌مشکلی وجود نخواهد داشت و همه می‌توانند با رضایت از شغل خود و درآمد خود کار کنند چراکه شاهد بی‌عدالتی نخواهند بود.

منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید