پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

۲۰ بانک بزرگ جهان در ۲۰۲۲

لیست ۲۰ بانک بزرگ جهان در سال ۲۰۲۲، نشان از توسعه قابل توجه آسیایی‌ها در حوزه پولی و بانکی جهانی دارد.

به گزارش فردای اقتصاد وضعیت دارایی بزرگترین بانک‌های جهان نشان از رقابت تنگاتنگ دو قول اقتصادی یعنی آمریکا و چین در بازار پولی و بانکی دارد به طوری که در رتبه یک تا ده این لیست، ۵ بانک از ایالات متحده و ۴ بانک از جمهوری خلق چین قرار گرفته‌اند.  سال ۲۰۲۱ تا حد زیادی سال خوبی برای بخش بانکداری بود، زیرا شرکت‌ها به لطف تریلیون‌ها دلار هزینه‌های محرک همه گیر از سوی دولت ها، درآمدهای قوی و رشد سپرده قوی داشتند. با این حال، امسال بانک‌ها با محیط‌های اقتصادی چالش‌برانگیزتری مواجه هستند، زیرا تورم فزاینده و حمله روسیه به اوکراین، هر دو نگرانی‌ها را در مورد رکود احتمالی افزایش داده و باعث سقوط بازارها می‌شود.

در رتبه اول این لیست، بانک جی‌پی‌مورگان آمریکا با دارایی بیش از ۳۸۵ میلیون دلاری قرار دارد.  جی‌پی مورگان چیس یک بانک سرمایه گذاری چندملیتی آمریکایی و شرکت هلدینگ خدمات مالی است که دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک قرار دارد. این بانک به همراه بانک آمریکا، سیتی گروپ و ولز فارگو یکی از چهار بانک بزرگ ایالات متحده به شمار می‌روند. جی پی مورگان بزرگترین وام دهنده صنعت سوخت فسیلی در جهان از سال ۲۰۲۲ است.

در رتبه دوم بانک آمریکا (Bank of America) قرار دارد که دارایی‌های آن به بیش از ۲۶۰ میلیون دلار می‌رسد.  بنک آو امریکا یک بانک سرمایه گذاری چندملیتی آمریکایی و شرکت هلدینگ خدمات مالی است که در سانفرانسیسکو تأسیس شد و در سال ۱۹۹۸، بانک ملل شارلوت آن را تصاحب کرد و شکل کنونی خود را گرفت. این بانک دومین موسسه بانکی بزرگ در ایالات متحده پس از جی پی مورگان چیس و یکی از ۱۰ بانک برتر جهان در سال ۲۰۲۲ شناخته شده است.

رتبه سوم اما به یک بانک چینی اختصاص یافته است. بانک ICBC با تملک دارایی ۲۰۹ میلیون دلاری، بزگترین بانک کشور چین و سومین بانک بزرگ جهان است.  بانک صنعتی و بازرگانی چین یک شرکت چند ملیتی بانکداری است که در ژانویه سال ۱۹۸۴ میلادی توسط دولت چین تاسیس شد و دفتر مرکزی این در پکن قرار دارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید