شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهصنعتخودرونخستین محموله واردات خودرو

نخستین محموله واردات خودرو

هیوندا اکسنت، هیوندا ‌آی‌10، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی‌اس‌35 ،‌ام‌جی3 و ‌ام‌جی6، سیتروئن‌3 و محصولی از شرکت فولکس‌واگن (سئات) خودروهایی بودند که در اعلام اولیه وزارت صمت به‌عنوان اهداف وارداتی معرفی شدند.

نخستین محموله از خودروهای وارداتی در حال ورود به گمرکات جنوب کشور هستند. 2 ماه بعد از آغاز ثبت سفارش واردات خودرو و درحالی‌که یک‌ماه از زمان وعده‌داده شده از سوی وزارت صمت برای رسیدن خودروهای خارجی به کشور گذشته، سرانجام روز گذشته خبرهایی از رسیدن نخستین محموله از ماشین‌های خارجی به بنادر و گمرکات کشور منتشر شد. بر این اساس، نخستین محموله خودروهای وارداتی محصول کره‌جنوبی و از برند کیا هستند که در 6مدل به بازار کشور وارد خواهند شد. گفته می‌شود این خودروها که هم‌اکنون در مسیر دریایی درحال حمل به‌سوی ایران هستند بعد از ورود به بندر لنگه در استان هرمزگان، به گمرک شهریار تهران ترانزیت خواهد شد.

مطابق پیگیری‌های انجام شده از گمرک کشور و وزارت صمت خودروهای این محموله شامل مدل‌های سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج از برند کیا طی سال‌جاری میلادی در کره‌جنوبی تولید و مدل آنها 2023 عنوان شده است. اخبار منتشر شده حاکی از این است که شرکت واردکننده در پارت اول ثبت سفارش 700دستگاه خودرو از این برند را انجام داده است و تا پایان بهمن‌ماه این محموله به‌صورت کامل وارد کشور خواهد شد. در اخباری که تاکنون به‌صورت رسمی و غیررسمی درباره خودروهای خریداری‌شده منتشرشده نامی از شرکت واردکننده نیامده اما از آنجایی که طی یک‌ماه گذشته یکی از شرکت‌های واردکننده به نام کوشا‌خودرو تبلیغات برند کیا را در بیلبوردهای محیطی انجام داده به‌نظر می‌رسد خودروهای نزدیک‌شده به ایران، خریدهای این شرکت باشند. در آیین‌نامه واردات خودرو بازه قیمت 10تا 20هزار یورو برای خودروهای خریداری‌شده تعیین شده اما وزارت صمت بارها اعلام کرده، تمرکز واردات بر خودروهای اقتصادی 7تا 10هزار یورویی خواهد بود، با این حال گفته شده محموله‌ای که در حال ورود به کشور است در محدوده قیمت 20هزار دلاری است و خودروهای اقتصادی را شامل نمی‌شود. معاون صنایع خودرو وزارت صمت چندی پیش اعلام کرد با هدف سرعت بخشیدن به پروسه واردات خریدهای اولیه در بازه قیمتی بالاتری انجام شده و خودروهای اقتصادی بهار سال آینده وارد کشور می‌شوند.

هیوندا اکسنت، هیوندا ‌آی‌10، میتسوبیشی میراژ، چانگان سی‌اس‌35 ،‌ام‌جی3 و ‌ام‌جی6، سیتروئن‌3 و محصولی از شرکت فولکس‌واگن (سئات) خودروهایی بودند که در اعلام اولیه وزارت صمت به‌عنوان اهداف وارداتی معرفی شدند. در ادامه جزئیات بیشتری درباره مدل‌ها و برندهای وارداتی مطرح شد که البته تا امروز هیچ‌یک نهایی نشده است. غیراز شرکت کوشا که گفته می‌شود محصولات کیا را در راه کشور دارد، اخبار تأیید نشده‌ای از واردات محصولات هیوندایی توسط کرمان‌خودرو، واردات تویوتا یاریس توسط شرکت ایرتویا، واردات 4 مدل از محصولات میتسوبیشی توسط آرین‌موتور پویا نیز منتشر شده که باید دید تا چه حد عملی خواهد شد.

وزارت صمت طرح واردات خودرو را بعد از قریب به 5سال ممنوعیت، از آغاز امسال کلید زد و شهریور امسال این طرح بعد از نهایی‌شدن به مجلس رفت. پس از رفع ایرادات واردشده از سوی مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه واردات خودرو از ابتدای آبان‌ماه وارد فاز اجرایی شد و شرکت‌های تأیید شده از سوی وزارت صمت ثبت سفارش واردات را آغاز کردند. اوایل آذرماه سخنگوی وزارت صمت به‌طور غیررسمی و در یکی از صفحات اجتماعی خود از رسیدن نخستین محموله خودروهای خارجی به پشت مرزهای کشور خبر داد اما تا امروز و براساس اعلام سخنگوی گمرک، تا هفته گذشته خودرویی وارد گمرکات کشور نشده بود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید