سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهخبرفرهنگی و هنریگرانترین آلبوم موسیقی سال متعلق به کیست؟

گرانترین آلبوم موسیقی سال متعلق به کیست؟

گرانترین آلبوم موسیقی سال متعلق به کیست؟

گران‌ترین آلبوم امسال متعلق به برادران عدل‌پرور است. «هر روز هر شب» که دومین آلبوم رسمی «مسیح و آرش» محسوب می‌شود، و شامل ۹ قطعه است.

به گزارش رتبه آنلاین از فارس، طی امسال، آلبوم‌های موسیقی افزایش نرخ صددرصدی را تجربه کرده‌اند. عنوان گرانترین آلبوم هم به «هر روز هر شب» تعلق می‌گیرد.

برخی از تهیه‌کنندگان، تک‌آهنگ‌ها یا حتی آلبوم یک خواننده نوظهور را به صورت رایگان منتشر کرده و با ذائقه‌سازی برای مخاطب و به شهرت رساندن آن خواننده، روی بلیت‌فروشی کنسرت‌های او حساب باز می‌کنند. با این وجود، طی یک سال اخیر و با شیوع ویروس کرونا که امکان برپایی کنسرت در بیشتر شهرهای کشور وجود ندارد، انتشار تک‌آهنگ‌ها به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر، نرخ آلبوم‌های موسیقی هم افزایش یافته است.

    به عنوان نمونه، تا سال گذشته گرانترین آلبوم‌های موسیقی متعلق به نسخه‌های فیزیکی خراسانیات (محمدرضا شجریان)، افسانه چشم‌هایت (شجریان، قربانی) و بی‌نام (محسن چاوشی) با نرخ ۳۰ هزار تومان بود.

    آلبوم «نام من عشق است» (فرهاد مدیری، فرزند مهران مدیری) هم با ۲۵ هزار تومان در رتبه بعدی قرار داشت که برای خواننده‌ای ناشناس و بازخوانی ۹ قطعه فولکلور، رقم زیادی محسوب می‌شد.

    اما طی امسال، آلبوم‌های موسیقی با افزایش نرخ صددرصدی عرضه می‌شوند. به عنوان نمونه، نسخه فیزیکی آلبوم «هزار هیچ» با صدای حامد بهداد که توسط نشر موسیقی کوک عرضه شده، ۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

    رتبه دوم آلبوم‌های گران پاپ در امسال هم به «حواست به من باشه» رضا صادقی تعلق می‌گیرد. این آلبوم که در مؤسسه فرهنگی هنری لیما تهیه شده، شامل ۱۰ قطعه موسیقی است که به نرخ ۴۰ هزار تومان برای نسخه فیزیکی (۳۵ هزار تومان برای نسخه دیجیتال) عرضه شده؛ این در حالی است که علاوه بر نرخ آلبوم، ۱۵ هزار تومان هزینه پست و ۳۶۰۰ تومان هم تحت عنوان مالیات از خریدار دریافت می‌شود تا نرخ مجموع آن به ۵۸ هزار ۶۰۰ تومان برسد!

    جالب اینکه رضا صادقی در بخشی از کاور آلبوم «حواست به من باشه» نوشته: این آلبوم را با همه قلبم تقدیم می‌کنم به همه مردم شریف ایران که سالی سخت‌تر از زهر را گذراندند و کماکان می‌جنگند برای روزهای بهتر…

    اما گران‌ترین آلبوم امسال متعلق به برادران عدل‌پرور است. «هر روز هر شب» که دومین آلبوم رسمی «مسیح و آرش» محسوب می‌شود، و شامل ۹ قطعه است. نرخ رسمی نسخه فیزیکی این آلبوم ۶۵ هزار تومان است اما در سایت ۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده که با احتساب مالیات و هزینه پست، برای داشتن آن باید ۸۰ هزار و ۴۰۰ تومان هزینه کرد!

    عجیب اینکه آلبوم «هر روز هر شب» فقط دو نوازنده (گیتاریست) دارد و مابقی سازها، زنده نیستند! همچنین ترانه تمامی قطعات توسط برادران عدل‌پرور سروده شده است و این موارد می‌تواند نرخ نهایی تهیه آلبوم را تا حد چشمگیری کاهش دهد، اما در عمل چنین نشده است.

    این در حالی است که طی امسال حداکثر نرخ کنسرت‌های آنلاین ۵۰ و ۵۵ هزار تومان به ترتیب متعلق به سیروان خسروی و بابک جهانبخش بود که جنجال‌های بسیاری به‌پا کرد.

    برخی تهیه‌کنندگان و ناشران موسیقی، افزایش نرخ ساخت هر قطعه موسیقی را دلیل بر افزایش هزینه تهیه آلبوم عنوان می‌کنند، اما می‌توان به آنها حوزه سینما را یادآور شد که با وجود افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید یک فیلم، نرخ بلیت سینما برای سال آتی حداکثر ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

    اخبار مرتبط

    ارسال یک پاسخ

    لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
    لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

    بیشترین بازدید