دستورالعمل شرکت سهامی عام پروژه که چندی پیش زمزمه‌های تشکیل آن در محافل بورسی شنیده می‌شد، در جلسه روز دوشنبه هیات مدیره سازمان بورس در ۲۸ ماده به تصویب رسید و به گفته مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار بعد از طی مراحل اداری ابلاغ خواهد شد. بر اساس آنچه علی بیگ‌زاده تاکید دارد پروژه با هدف تقویت بازار اولیه و هدایت نقدینگی به پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی به تصویب رسیده است و از این طریق هم مردم در پروژه‌های اقتصادی سودآور مشارکت خواهند کرد و هم نقدینگی جامعه به سمت تولید هدایت خواهد شد.

به گزارش رتبه آنلاین از دنیای‌اقتصاد، چندی بعد از افزایش تعداد سهامداران در بازار سرمایه و سیل نقدینگی به این بازار، زمزمه تشکیل شرکت سهامی عام پروژه نیز به گوش رسید. موافقان این ایده تاکید داشتند ورود منابع به حوزه زیر بنایی کشور و راه‌اندازی پروژه‌ها از طریق شرکت ‌سهامی عام پروژه با توجه به مقررات، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌‌های مشخص می‌تواند چشم‌انداز شفافی را برای سرمایه‌گذاران ترسیم کند. به اعتقاد آنان راه‌اندازی یک سری از پروژه‌های نیمه‌تمام و شروع به کار مجدد پروژه‌های تعطیل به واسطه این شرکت برای بلند‌مدت می‌توانست شرایط مطلوب و متفاوتی را برای سرمایه‌گذاران رقم بزند.

حالا بعد از گذشت ماه‌ها، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار خبر تصویب تشکیل شرکت سهامی عام پروژه را اعلام کرده است. به گفته بیگ‌زاده، شرکت پروژه شرکتی است که به شکل سهامی عام و با مکانیزم پذیره‌نویسی عمومی و به منظور تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های کلان اقتصادی که دارای توجیه فنی و اقتصادی است تشکیل خواهد شد. همچنین سرمایه شرکت حداقل هزار میلیارد تومان خواهد بود و موسسان آن حداقل باید ۵۰ درصد سرمایه شرکت را به شکل نقدی و غیر نقدی تعهد کنند. آورده غیرنقدی می‌تواند حداکثر ۳۰ درصد سرمایه شرکت مشتمل بر پروژه و ملحقات آن و دارایی نقدشونده مانند اوراق با درآمد ثابت و سهام شرکت‌های پذیرفته شده باشد؛ دارایی نقدشونده باید در طول اجرای پروژه صرف تامین مالی پروژه شود و تمام این انتقال‌ها نیز به ارزش کارشناسی انجام خواهد شد.

موضوع فعالیت موسسین نیز باید در راستای شرکت پروژه باشد یا سرمایه‌گذاری عمده‌ای در رابطه با موضوع تاسیس داشته باشند و الزام دارد تا زمان اتمام پروژه در شرکت حضور داشته باشند و تضامینی از جمله قسمتی از سهام آنها جهت اتمام پروژه در زمانبندی اعلامی در وثیقه بورس مربوطه قرار می‌گیرد.

علی بیگ‌زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه «پروژه‌های صنعتی و کلانی در سطح کشور وجود دارند که اغلب آنها با داشتن توجیه اقتصادی و فنی می‌توانند سودآوری خوبی به همراه داشته باشند»، درباره جزئیات تشکیل شرکت سهامی عام پروژه به «دنیای‌اقتصاد»‌ گفت: با توجه به فرصت‌هایی که در بازار سرمایه نیز به وجود می‌آید، نیاز به قالب و بستری که بتوان مردم را از طریق این بازار در پروژه‌های بزرگ و سودآور مشارکت داد، بیش از گذشته احساس می‌شد. اکنون این چارچوب مشخص شده و بر این اساس سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه را تصویب کرده است.

به گفته او، بر این اساس موسسان می‌توانند با التزام به شروطی با انتقال پروژه و اجزای آن به شرکت در حال تاسیس، امکان پذیره‌نویسی سایر مبالغ را فراهم کنند همچنین دارایی‌های نقدشونده مانند سهام یا اوراق با درآمد ثابت نیز با نسبت‌های مشخص قابلیت انتقال دارند تا به مرور شرکت بتواند از محل فروش سهام انتقالی یا انتشار صکوک نسبت به تامین مالی اقدام کند.

بیگ‌زاده با بیان اینکه «برای این کار شرایطی هم دیده شده است، از جمله اینکه موسسین باید حتما تخصص لازم و مرتبط به شرکت تاسیسی را داشته باشند و زمینه کاری آنان مرتبط باشد یا سرمایه‌گذاری عمده‌ای در این حوزه داشته باشند» تشریح کرد: هدف اجرایی شدن پروژه‌های بزرگ مقیاس است و کف سرمایه شرکت تاسیسی باید هزار میلیارد تومان باشد. همچنین تضامینی از جمله اخذ وثیقه ۲۵ درصدی موسسین برای تضمین پیشبرد پروژه در دستورالعمل دیده شده است تا آن پروژه به سرانجام برسد. علاوه بر این موسسین باید مجوزهای لازمه را دریافت و جهت اطلاع پذیره نویسان افشا نمایند، مجوز‌هایی که پروژه‌ نیاز دارد حتما باید شفاف باشد. همچنین مساله ارزی که ارز آن از کدام محل تامین می‌شود نیز باید شفاف شود.

به گفته مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه در ۲۸ ماده تدوین و تصویب شده است که بعد از طی مراحل اداری و امضا، ابلاغ خواهد شد. بیگ‌زاده در توضیح مزیت‌های تشکیل شرکت سهامی عام پروژه نیز گفت: پروژه‌هایی در کشور وجود دارد که این پروژه‌ها باید با کمک منابع مردمی ساخته شوند. در سیاست‌های کلان اقتصادی کشور بر مردمی شدن اقتصاد تاکید شده که تشکیل شرکت سهامی عام پروژه می‌تواند سرمایه‌های مردمی را به این سمت هدایت و بستر مناسبی برای مردمی شدن اقتصاد و مشارکت مردم در اقتصاد کشور فراهم کند.

او با بیان اینکه «با تشکیل شرکت سهامی عام پروژه دو اتفاق می‌افتد» توضیح داد: اول اینکه نقدینگی‌ای که در جامعه وجود دارد، جذب بازار اولیه می‌شودو با این کار تکانه‌ها و نوسان‌هایی که در بازار ثانویه شاهدش هستیم، کاهش پیدا می‌کند. چون این روند یک بستر سرمایه‌گذاری بلند‌مدت است چراکه یک پروژه ممکن است دو یا سه سال طول بکشد تا به بهره‌برداری برسد و مردم حتی می‌توانند با خرید سهم ۱۰۰ تومانی در آن مشارکت کنند و پروژه تکمیل شود.

بیگ‌زاده افزود: مزیت بعدی این است که از منابع مردمی استفاده می‌شود و مردم در پروژه‌های سودآور شرکت می‌کنند. امید است که نهادهای حاکمیتی، بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی نیز اراده کنند و پروژه‌های خوب و سودآور خود را در این فرآیند وارد کنند تا از این طریق هم سیاست‌های کلان اقتصادی اجرا شود و هم نقدینگی به سمت پروژه‌های تولیدی هدایت شوند. به گفته او اکنون برای این کار چارچوب مشخص شده است تا زمانی که هجوم نقدینگی به سمت بورس اتفاق می‌افتد این نقدینگی به سمت تولید کانالیزه شود.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه «دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه با هدف تقویت بازار اولیه و هدایت نقدینگی به پروژه‌های دارای توجیه اقتصادی به تصویب رسیده است» تاکید کرد: این اتفاق قطعا یکی از راه‌های هدایت نقدینگی و استفاده از بازار سرمایه برای بخش تولید است که امید است با شروع آن شاهد اتفاقات خوبی باشیم.