چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیکمبود سواد بیمه زندگی در استرالیا‌

کمبود سواد بیمه زندگی در استرالیا‌

با وجود آنکه اکثر شهروندان استرالیایی دارای بیمه زندگی هستند، تقریباً نیمی از آنان درک ضعیفی نسبت به این محصول دارند.

این مطلبی است که در بررسی اخیر کور دیتا از انجمن برنامه‌ریزی مالی (FPA) و شرکت خدمات مالی زوریخ در گزارشی با عنوان «کمبود سواد بیمه زندگی» منتشر و ارائه شده است. به منظور سنجش سوادآموزی بیمه، کور دیتا، یک اندکس سوادآموزی بیمه با استفاده از نشانه‌گرهای دانشی و رفتاری تنظیم نمود. محققان دریافتند که 46 درصد از مصرف‌کنندگان استرالیایی در سطح «ضعیف» در اندکس سوادآموزی بیمه رده‌بندی شدند (امتیاز 1-4 نسبت به 10 کسب کرده‌اند).

همچنین، این گزارش از مشتریان خواسته است تا سوادآموزی بیمه زندگی خود را ارزیابی کنند. 1/58 درصد از آنان معتقدند دانش آنها در حد متوسط است و 2/21 درصد نیز به درک ضعیف یا بسیار ضعیف از بیمه زندگی معترف بودند.

دیگر یافته‌های کلیدی این گزارش شامل موارد ذیل می‌گردد:

  • 4/17 درصد از شهروندان استرالیایی نمی‌دانند که آیا پوشش ضربه (تروما) دارند یا خیر.
  • 2/38 درصد می‌دانند که در صورت تشخیص یک بیماری مرگ‌بار، این نشان‌دهنده بازپرداخت بیمه زندگی است.
  • 8/7 درصد از کسانی که دارای بیمه زندگی بودند، گفتند، زمان انتخاب میزان پوشش برای خرید، به حدس و گمان خود اعتماد کرده‌اند.
  • 3/40 درصد از مشتریان گفتند، مطمئن نیستند که آیا می‌توانند پوشش بیمه مسافرت را از طریق کسور بازنشستگی خریداری کنند؛
  • 6/7 درصد نیز معتقد بودند که می‌توانند از طریق پوشش وجه تأمینِ سوپر (Super) خریداری کنند.
  • بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان (56 درصد) درباره اینکه آیا بیمه زندگی زمانی از طریق وجه تأمین سوپر، مشمول کسر مالیاتی است، مطمئن نبودند و 4/55 درصد نیز از اینکه بیمه زندگی زمانی آنان بدون وجه تأمین سوپر، مشمول کسر مالیاتی است، اظهار بی‌اطلاعی کردند.

اما، این پیمایش نتایج جالب‌توجهی برای مشاوران مالی در پی داشت. امتیاز متوسط اندکس سوادآموزی برای مشتریانی که مشاوره مالی دریافت نمودند، در سطح «عالی» بود (7/6 درصد) و کسانی که مشاوره مالی دریافت ننموده بودند (5/4 درصد)، در طیف «ضعیف» رده بندی شدند.

فیلیپ کوین، مدیر کل خرده‌فروشی و سرمایه‌گذاری بیمه عمر زوریخ اظهار می‌دارد: «گزارش ما نشان داد که مشاوران به طور اثربخشی، مشتریان را درباره انواع مختلف بیمه از جمله پوشش زندگی مبتنی بر بازنشستگی آموزش می‌دهند. با آموزش مشتریان درباره محصولات بیمه‌ای که آنان در مراحل مختلف زندگی به آن نیاز دارند، ارزش آنان بیشتر مشخص می‌شود و از همه مهم‌تر، مشتریان به هواداران آنان تبدیل خواهند شد.»

منبع: ریسک‌اینفو، آگوست 2015

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید