پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیکار سخت ترامپ برای بازگشت تحریم نفتی ایران

کار سخت ترامپ برای بازگشت تحریم نفتی ایران

نتایج یک بررسی نشان داد اگر ترامپ تصمیم به بازگشت تحریم نفتی ایران بگیرد تنها ۳۰۰ هزار بشکه در روز از صادرات نفت ایران کاسته خواهد شد.
به گزارش رتبه‌آنلاین ، تحلیلگران هشدار می دهند، اگر ترامپ تصمیم به تشدید تحریم ها علیه ایران بگیرد، وی احتمالا به سختی می‌تواند مانع از فروش نفت این کشور، که یکی از راه های اثبات شده برای فشار بر دشمنان آمریکا به شمار می رود شود.

این ارزیابی ها پس از آن صورت می گیرد که دونالد ترامپ طرح هایی را برای سختگیرانه تر کردن مفاد برجم اعلام کرده است. ترامپ گفته اگر نتواند به راه حلی با کنگره و متحدان آمریکا برای حل مشکلات برجام دست یابد، توافق را لغ و تحریم ها را مجددا بر خواهد گرداند.

تحلیلگران بر این باورند، هرچند متحدان نزدیک آمریکا در اروپا، کره جنوبی و ژاپن احتمالا در صورت بازگشت تحریم ها خرید از ایران را محدود خواهند کرد، اما مشتریان آسیایی نظیر چین و هند احتمالا مقاومت خواهند کرد. اگر تحریم ها مانع از شرکت های خارجی برای تجارت با ایران شود، احتمالا فشار کافی به ایران برای بازگرداندن مجدد این کشور به پای میز مذاکره وارد نخواهد آمد.

با این وجود، موسسه گلدمن ساکس این احتمال را مطرح کرده که شرکت های اروپایی که حدود 25 درصد از نفت ایران ا خریداری می کنند، ممکن است به دلیل ترس از تحریم های آمریکا خرید نفت از ایران را متقوف نمایند. اما این بانک آمریکایی چندان در مورد واکنش خریداران آسیایی به فشارهای آمریکا مطمئن نیست.
گلدمن ساکس می نویسد: «ما معتقدیم، نکته کلیدی برای بازار جهانی نفت این است که آیا جریان (صادرات نفت ایران) به جای اینکه متوقف شود به سمت آسیای سرازیر خواهد شد یا نه و تاثیر تحریم های احتمالی آمریکا بر شرکت های بین المللی بیمه و کشتیرانی در این زمینه از اهمیتی کلیدی برخوردار است.»

گلدمن ساکس گفته، تحریم ها ابتدا بر چندصدهزار بشکه از صادرات نفت ایران تاثیر خواهد گذاشت، اما بدون پشتیبانی کامل بین المللی، بعید است صادرات نفت ایران به رقم قبل از توافق هسته ای کاهش یابد.

موسسه مشورتی اوراسیا گروپ هم مشابه همین برآورد را دارد. به گفته این موسسه، اگر آمریکا از توافق هسته ای خارج شود، اتحادیه اروپا به احتمال زیاد تلاش خواهند کرد شرکت های اروپایی را از تبعیت از تحریم های جدید واشنگتن باز دارد. اما شرکت های اروپایی احتمالا باز هم از ایران خارج خواهند شد.

کلیف کوپچان، رئیس گروه اوراسیا در تحلیلی در این باره نوشت: «وارد کنندگان نفت در اروپا، کره جنوبی و ژاپن نیز احتمالا تصمیم به عدم خرید نفت از ایران خواهند گرفت. اما احتمال خیلی کمی وجود دارد که چین یا هند به تقاضای آمریکا گردن بنهند و خرید نفت خود از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش دهند یا متوقف نمایند.»

بر اساس براورد اوراسیا گروپ، در این سناریو، اگر ایران تخفیف های قابل توجهی به هند و چین پیشنهاد دهد، ممکن است کاهش صادرات نفت ایران به حدود 300 هزار بشکه محدود شود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید