یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیچین شریک بزرگ تجاری  ایران می‌شود

چین شریک بزرگ تجاری  ایران می‌شود

در شرایطی که کشورهای غربی تحت تاثیر فشارهای امریکا از آغاز فعالیت بانکی با ایران و سرمایه‌گذاری در ایران امتناع کرده اند، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی چینی با سرعت زیادی برای تصاحب بیشترین سهم از بازار ایران به رایزنی با مقامات ایرانی مشغول هستند .

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از یو اس آ  تودی، در ماههای اخیر شرکت‌های چینی برای فروش محصولات خود به ایران بازاریابی وسیعی انجام داده‌اند و سهم زیادی از کالاهای تولیدی و صنعتی چینی در بازار این کشور مبادله و مصرف می‌شود.از طرف دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذار چینی هم برای همکاری با ایران در اجرای پروژه‌های مختلف اعلام آمادگی کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌نامه‌هایی هم در این زمینه امضا شده است.

یو اس آ تودی با اشاره به سیاست حاکم بر چین نوشت:در چین دنیای سیاست و اقتصاد از هم جدا است و چینی‌ها برای تحقق خواسته‌های سیاسی از منافع اقتصادی چشم‌پوشی نمی‌کنند و به همین دلیل است که شریک اقتصادی خوبی برای تمامی کشورها هستند.در هشت ماه منتهی به ۳۰ نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی ارزش صادرات کالاهای چینی به ایران برابر با ۷.۹۵ میلیارد دلار بود که ۲۲ درصد نسبت به  مدت مشابه سال قبل از آن رشد کرد. در همین بازه زمانی ارزش صادرات غیر نفتی  ایران به چین برابر با ۵.۷ میلیارد دلار بود که ۱۳.۵ درصد نسبت به قبل رشد داشت.

از طرف دیگر ایران یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان نفت چین است و با احتساب صادرات نفتی می‌توانیم شاهد نقش بالای تعاملات دوجانبه اقتصادی چین و ایران  باشیم.

طبق گزارش‌های‌رسمی دولت‌های دو کشور ایران و چین در نظر دارند طی یک دهه آینده ارزش تجارت دو جانبه خود را به بالغ بر ۶۰۰ میلیارد دلار برسانند که  رقم قابل توجهی است و بسیاری از تحلیل‌گران اقتصادی از این  هدف‌گذاری به عنوان یک هدف‌گذاری جاه‌طلبانه نام می‌برند. تحقق این هدف می‌تواند ایران و چین را به دو شریک بسیار مهم اقتصادی و تجاری برای یکدیگر تبدیل کند و به همین دلیل تلاش برای تحقق آن برای هر دو کشور اهمیت زیادی دارد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید