پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهکسب‌وکارهای دانش‌بنیاناستارتاپ‌هاچگونگی ساخت تیم استارت‌آپی قوی

چگونگی ساخت تیم استارت‌آپی قوی

 

چگونه یک تیم استارت‌آپی ایده‌آل بسازیم؟

   ساختن یک تیم استارت‌آپی مناسب و متناسب را باید جزو مهم‌ترین وظایف یک کارآفرین دانست. در همین راستا مجله کسب‌وکار اینک (Inc) نکاتی را برای انتخاب هوشمندانه اعضای یک تیم استارت‌آپی متذکر شده است.

برای یک استارت‌آپ، به‌ویژه در مراحل اولیه شکل‌گیری آن، شاید هیچ چیز به اندازه وجود یک تیم هماهنگ و باانگیزه اهمیت نداشته باشد.
اعضای یک تیم می‌توانند با رفتارها، ارزش‌ها و شخصیت خود بر استارت‌آپی که در آن فعالیت می‌کنند، تأثیر بگذارند؛ تأثیری که لزوماً مثبت نیست. از این رو ساختن یک تیم استارت‌آپی مناسب و متناسب را باید جزو مهم‌ترین وظایف یک کارآفرین دانست. در همین راستا مجله کسب‌وکار اینک (Inc) نکاتی را برای انتخاب هوشمندانه اعضای یک تیم استارت‌آپی متذکر شده است:
برای ارتباطات درون تیمی اولویت قائل شوید
تیم استارت‌آپی جای مناسبی برای افرادی که ساکت می‌نشینند و همه چیز را به‌مانند یک راز در دل خود نگاه می‌دارند، نیست. چنین رفتاری می‌تواند فضای تیم را مسموم کند و موجب بی‌اعتمادی بین اعضا شود. کسانی که از در میان گذاشتن مسائل کاری با دیگر اعضای تیم اجتناب می‌کنند و امیدوارند که این مسائل خود به خود حل شوند، گزینه‌های مناسبی برای یک تیم استارت‌آپی نخواهند بود، ولو اینکه ویژگی‌های مثبت بسیاری داشته باشند.
اعضای تیم استارت‌آپی شما باید بدانند که ارتباطات نزدیک و مؤثر بین آنها تا چه حد برای موفقیت سازمان حائز اهمیت است. وقتی صحبت از منافع سازمان (استارت‌آپ کوچک شما) به میان می‌آید، شما نمی‌توانید به‌راحتی با کسی مماشات کنید.
با کسانی کار کنید که از حضور در کنارشان لذت می‌برید
اعضای تیم شما حتماً نباید از بین بهترین دوستان شما انتخاب شوند؛ حتی لازم نیست این افراد جزو کسانی باشند که شما قصد دارید خارج از محیط کار با آنها در ارتباط باشید. بسیاری از روابط کاری موفق صرفاً در قلمرو کسب‌وکار باقی می‌مانند و به محیط بیرون کشیده نمی‌شوند.
اما اینکه شما محیط کارتان را با افرادی پر کنید که روابط کاری دوستانه‌ای با شما و دیگر همکاران خود داشته باشند، یک امر بسیار مهم است. شما قرار است زمان زیادی را در کنار یکدیگر سپری کنید و اگر تعامل بین شما به‌سختی صورت گیرد، پس از مدتی خسته و فرسوده خواهید شد.
قابلیت‌های خود را بشناسید
وقتی شما یک تیم استارت‌آپی می‌سازید، در واقع تلاش می‌کنید تا مهارت‌های خودتان را با استفاده از مهارت‌های دیگران تکمیل کنید و محدودیت‌ها را پوشش دهید. یک تیم نامتوازن -مثلاً تیمی که همه اعضایش از بین متخصصان فنی انتخاب شده باشند و یا تیمی که اعضایش صرفاً در زمینه امورات اداری خبره باشند- از پس بسیاری از مشکلات بر نخواهد آمد و ممکن است دچار فروپاشی شود.
البته حتی مدیرانی که خودشان می‌گویند فاقد هرگونه تخصص فنی هستند و صرفاً در امورات مدیریتی دخالت می‌کنند نیز در نشست‌های تخصصی حرف‌هایی برای گفتن دارند. در هر صورت شما باید برای یافتن افرادی تلاش کنید که بتوانند مکمل شما باشند. برای تحقق این هدف لازم است ابتدا توانمندی‌ها و کمبودهای خود را بشناسید و سپس جستجوی خود برای یافتن افراد مکمل را آغاز کنید.
افرادی را پیدا کنید که به یادگیری علاقه‌مند باشند
هر استارت‌آپی که متولد می‌شود را می‌توان به یک زمین تمرین جدید برای یادگیری مهارت‌های تازه –حتی برای افرادی که قبلاً در شکل‌گیری استارت‌آپ‌های دیگر نقش داشته‌اند- تشبیه کرد. یک استارت‌آپ اگرچه با سایر همتایان خود بی‌شباهت نیست، اما ویژگی‌های منحصربه‌فردی نیز دارد که باعث خلق تجربیات جدید برای افرادی که در آن فعالیت می‌کنند، می‌شود. اگر شما و اعضای تیمتان از آمادگی و انگیزه کافی برای بهره‌گیری از این تجربیات ارزشمند برخوردار باشید، این شانس را خواهید داشت که دانش و مهارت‌های خود را در حوزه کسب‌وکار ارتقا بخشید و در آینده اشتباهات تأثیرگذار کمتری مرتکب شوید.
شما باید افرادی را برای عضویت در تیم استارت‌آپی خود برگزینید که دارای حس کنجکاوی بوده و دائماً در فکر یافتن راهی برای یادگیری بیشتر و ارائه خدمات بهتر به سازمان، همکاران و مشتریان باشند.
دنبال افرادی بگردید که با فرهنگ شرکت شما سازگاری داشته باشند
ممکن است با خود بگویید «شرکت من تازه راه‌اندازی شده و اصلاً فرهنگی ندارد که کسی بخواهد با آن سازگار باشد»؛ اما این یک تفکر اشتباه است. اگرچه فرهنگ شرکت شما به‌مرور زمان و با تأثیر پذیرفتن از افراد درون و پیرامون آن به تکامل خواهد رسید، اما از همان نخستین ساعتی که شما استارت‌آپ خود را راه‌اندازی می‌کنید، یک فرهنگ پایه به‌نوعی در آن شکل خواهد گرفت.
سازگاری با فرهنگ شرکت یکی از مهم‌ترین معیارهای استخدام افراد برای هر پستی در شرکت است و اعضای تیم اولیه شما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شما به‌عنوان یک رهبر باید تصمیم بگیرید که شرکت جدیدتان تحت چه ارزش‌هایی فعالیت کند. اعضای تیم استارت‌آپی شما نیز باید در زمینه این ارزش‌ها با شما اشتراک نظر داشته باشند و به‌خوبی بدانند که چرا آنها را برای بنا نهادن شالوده کسب‌وکار جدید خود برگزیده‌اید.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید