جمعه 31 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیچرا بودجه ۱۴۰۰ مهم است؟

چرا بودجه ۱۴۰۰ مهم است؟

کاووسی

یوسف کاووسی|

کارشناس پولی و بانکی

مجلس جدید تلاش می کند تجربه کسب کند تا بتواند از این تجربیات در اصلاح و تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ که در نیمه آذر توسط دولت تقدیم می گردد استفاده کند.

بودجه ۱۴۰۰ آخرین بودجه دولت دوازدهم و اولین بررسی بودجه مجلس یازدهم است پس می تواند به لحاظ اهمیت خیلی مهم باشد و آثار آن را مردم می توانند به عینه ببینند.

البته به شرطی که بودجه بوی سیاسی و جناحی ندهد چون انتخابات ریاست جمهوری هم در خرداد۱۴۰۰ است و هر حرکت اشتباه و پالس اشتباه می تواند شائبه سیاسی بودن بودجه را تقویت کند.

منظور از نگارش این یادداشت مشخصا تصویب پرداخت کمک هزینه معیشت مردم در روز چهارشنبه توسط مجلس است که با مخالفت دولت روبرو و در کمال ناباوری دولت مصوب کرد به خاطر خسارات کرونا مبالغی به مردم تا پایان سال پرداخت شود.

بحث کسری بودجه و نحوه تامین آن و اثر آن بررشد نقدینگی و در نهایت فشار تورم بر مردم که همه ادعای دغدغه آن را دارند موضوع مهمی است که انتظار می رود حداقل مجلس به آن توجه ویژه کند هرچند که دولت قادر به کنترل آن نبود.

اما در خصوص یارانه ها و کمک هزینه ها و کمک به معیشت مردم و کمک به سفره مردم که موضوع مهمی است و مجلس به آن ورود کرد و موضوع مهمی هم هست انتظار بود با عقلانیت بیشتری با آن برخورد می شد که به  ابزاری برای مخالفت با دولت تبدیل نشود و نشان از عدم هماهنگی دولت و مجلس و قوای سه گانه  نباشد.

این مهم با استفاده از نظرات کارشناسی کارشناسان بی طرف از جمله مرکز پژوهش های مجلس توانست مورد بحث قرار گیرد که با تاسف با عجله و دستپاچگی وعلی رغم مخالفت شورای نگهبان به لحاظ معلوم نبودن منابع آن به تصویب رسید.

حال سوال مهم این است دولت چگونه با آن برخورد میکند ؟

آیا همانند برخورد دولتهای هشتم و نهم با قانون برخورد می کنند و آن را در کشو قرار میدهند یا به نحو دیگری موضوع اختلافی را اداره می کنند ؟

آیا بهتر نیست مجلس به مصوبات خود در این چند ماه نگاه کند و ببیند چند قانون بی نقص و بی حاشیه و هم نظر با دولت که مجری قانون است و قابل اجرا تصویب کرده ؟

آیا بهتر نبود در بودجه ۱۴۰۰ که چند روز دیگر به مجلس می رود این موارد را می دیدند و حداقل کار این که یارانه ها را تجمیع  نموده(با تجمیع اطلاعات و داده های مردم واقشار نیازمتد به یارانه ) و مبلغ آن را با توجه به امکانات و منابع تعیین می نمودند.

کاش مجلس که خود را راس امور می داند به نحوی گام بردارد که راس امور باشد و بزرگان مجلس و جریانی که مجلس منتسب به آن است در این جهت گام بردارند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید