پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهسرمقالهچرا بازرگانان خارجی به ایرانی ها اعتماد ندارند

چرا بازرگانان خارجی به ایرانی ها اعتماد ندارند

حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران درباره دلایل احتمالی بی‌اعتمادی بازرگانان خارجی به همتایان ایرانی در تجارت‌فردا نوشته است:

شما اگر یک بازرگان باشید و بخواهید به یک کشور دیگر ورود کنید و با همتایان خود به دادوستد بپردازید برای اطمینان از اینکه سرمایه‌تان در امان می‌ماند و سود مناسب و فعالیت کم‌نوسانی خواهید داشت، بدون تردید به آمار و اطلاعات تهیه‌شده از سوی نهادهای معتبر جهانی درباره فضای کسب‌وکار آن کشور مراجعه خواهید کرد. این کشور می‌تواند ایران باشد و صدها بازرگان و صنعتگری که به ایران آمدند و رفتند و دیگر برنگشتند به این آمار که هرسال از سوی بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد و سایر موسسه‌های اعتبارسنجی منتشر می‌شود، مراجعه کرده و دیده‌اند که رتبه ایران جز در اندازه بازار که به ثروت طبیعی و جمعیت برمی‌گردد در سایر شاخص‌ها به ویژه شاخص‌های سیاسی، سیاست خارجی و تحولات ارزی در پایین‌ترین رتبه‌ها ایستاده است. بازرگانان به این شاخص‌ها و به نهادهای معتبر رتبه‌بندی محیط کسب‌وکار اعتماد دارند. به نظر می‌رسد یکی از دلایل اعتماد ناکافی بازرگانان خارجی همین مساله است.

در هر سرزمینی با هرگرایش سیاسی که دولت‌ها دارند، چند مقام ارشد هستند که سخنان و رفتارشان در کانون توجه طرف‌های تجاری قرار دارد که از رفتار و گفتار آنها می‌توانند حدس بزنند به جای مناسبی می‌روند یا خیر. رئیس‌جمهور هر کشور نماد اعتمادسازی یا بی‌اعتمادی برای ورود و خروج سرمایه و سرمایه‌گذار خواهد بود. رئیس‌جمهور ایران از همان روزهای شروع مذاکرات درباره پرونده هسته‌ای که اکنون پاشنه آشیل اقتصاد ایران شده است به ایرانیان وعده می‌داد و در دیدارها و گفت‌وگوهای خارجی بیان می‌کرد که همه تحریم‌های غرب را با کامیابی در مذاکرات از پیش پای اقتصاد برمی‌داریم. بازرگانان خارجی که تمایل داشتند با ایران همکاری کنند، دیدند وعده‌های رئیس‌جمهور ایران به هردلیل محقق نشد و او نتوانست گامی در مسیر حل نهایی تحریم‌ها و برطرف کردن سایه آنها بردارد. بازرگانان خارجی وقتی عدم تحقق وعده‌های رئیس دولت را دیدند بی‌شک به سایر سخنان مقام‌های ایرانی نیز بی‌اعتماد شدند.

به طور مثال آنها می‌شنیدند که رئیس‌کل بانک مرکزی ایران چند ماه قبل از امضای برنامه جامع اقدام مشترک بلافاصله پس از آن تک‌نرخی شدن ارز را یک اتفاق حتمی دانست اما هرگز به این وعده عمل نکرد و این برایشان عجیب بود و یک متغیر مهم در بی‌اعتماد شدن به دادوستد به حساب آمد. ایران وعده داده بود مشکل همکاری بانکی با غرب را حل می‌کند اما وعده‌های پرشمار داده‌شده از سوی وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در این باره بی‌سرانجام ماند و این بر ضخامت بی‌اعتمادی افزوده است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید