دوشنبه 17 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیپر هزینه‌ترین حوادث‌طبیعی که انسان‌ در آن نقش دارد

پر هزینه‌ترین حوادث‌طبیعی که انسان‌ در آن نقش دارد

مونا مشهدی رجبی: بلایای طبیعی  به حوادثی اتلاقی می شود که انسان در ایجاد ان نقشی ندارد ولی  در بسیار مواقع حوادثی در دنیا اتفاق می‌افتد که سیاست‌های نادرست مصرفی یا صنعتی انسانها  باعث ایجاد آنها شده است. مثلا افزایش دمای کره زمین باعث شد تا طوفان‌ها و سیلاب‌ها و آتش‌سوزی‌های گسترده در دنیا ایجاد شود و هزینه‌های زیادی به اقتصاد تحمیل کند.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از گزارش سالانه صنعت بیمه جهانی ، اگر تنها انسانها را در ایجاد یک حادثه  دخیل بدانیم  و نقس عوامل طبیعی را در نظر نگیریم، بدون شک به این می‌رسیم که حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی بزرگترین و پرهزینه ترین حادثه ایجاد شده توسط انسانها در دنیا است.. این حادثه که باعث تخریب ساختهای بزرگ و مهمی در امریکا شد بیش از  ۲۵ میلیارد دلار به اقتصاد امریکا هزینه تحمیل کرد ولی اگر حوادثی که انسان به دلیل بی‌مبالاتی در انتشار کربن در آن دست داشته است یا  فراهم نکردن  زیرساخت‌های مناسب برای مقابله با  این حوادث باعث افزایش شدت آسیب رسانی حوادث شده است را هم در زمره حوادث طبیعی مرتبط با انسانها بدانیم به این نتیجه می‌رسیم که طی ۲۵ سال اخیر، طوفان کاترینا در خلیج مکزیک بیشترین هزینه را به اقتصاد  دنیا تحمیل کرده است .

این حادثه در سال ۲۰۰۵ میلادی اتفاق افتاد و هزینه‌ای که به اقتصاد تحمیل کرد بالغ بر ۷۹.۷ میلیارد دلار امریکا اعلام شد.دومین حادثه پر هزینه در دنیا زلزله و تسونامی سال ۲۰۱۱ میلادی در کشور ژاپن بود که هزینه اقتصادی آن برابر با ۳۶.۹ میلیارد دلار اعلام شد و سپس طوفان سندی در امریکا و کانادا و سواحل کاراییب در سال ۲۰۱۲ در مجموع ۳۶.۱ میلیارد دلار هزینه به اقتصاد تحمیل کرد . طوفان اندروز در باهاماس و امریکا چهارمین حادثه پر هزینه در دنیا بود و حمله تروریستی یازده سپتامبر در این  رده بندی جایگاه پنجم را داشت.

نکته مهم این است که بیشترین شمار حوادث طبیعی پرهزینه در دنیا در امریکا  اتفاق افتاده است.

 

هزینه‌برترین  حوادث طبیعی که تحت تاثیر انسانها  طی بیست و پنج سال اخیر اتفاق افتاد
نامکشورسالهزینه(میلیارد دلار)
طوفان کاتریناخلیج مکزیک۲۰۰۵۷۹.۷
زلزله و تسونامیژاپن۲۰۱۱۳۶.۹
طوفان سندیامریکا، کانادا، کاراییب۲۰۱۲۳۶.۱
طوفان اندروزباهاماس، امریکا۱۹۹۲۲۷
حمله تروریستی ۱۱ سپتامبرامریکا۲۰۰۱۲۵.۱
زلزله نورثریجامریکا۱۹۹۴۲۴.۵
طوفان ایکامریکا و کاراییب۲۰۰۸۲۲.۳
زلزلهنیوزیلند۲۰۱۱۱۶.۹
طوفان ایوانامریکا، ونزویلا و کاراییب۲۰۰۴۱۶.۲
باران های حاره ای هوی  مون سونتایلند۲۰۱۱۱۵.۸
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید