شنبه 29 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیپدیدار:کمیسیون تلفیق باید هوشمندانه‌تر نسبت به بودجه رفتار می‌کرد

پدیدار:کمیسیون تلفیق باید هوشمندانه‌تر نسبت به بودجه رفتار می‌کرد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:« بهتر بود کمیسیون تلفیق نسبت به بودجه 97 هوشمندانه تر رفتار می کرد و برای تنظیم نهایی بودجه از فعالان بخش اقتصادی از جمله بخش خصوصی کمک می گرفت و نقاط ضعف را محدود می کرد.»

به گزارش رتبه آنلاین، رضا پدیدار در گفت و گو با ایسنا، درباره ردکلیات بودجه 97 توسط مجلس گفت: رد شدن کلیات بودجه 97 می تواند یک نقطه قوت باشد.رد شدن بودجه در صحن علنی مجلس را یک اقتدار می دانم.

وی افزود: علتش این است که کمیسیون تلفیقدرچارچوب سرفصل هایی که در سایر اسناد آمده مقداری بی توجهی داشته است. در سایراسناد توسعه ای و بالا دستی مان از جمله سند چشم انداز و برنامه پنج سال ششم وسایر ضوابط و مقررات یکسری تکالیف برای کشور مشخص شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامهداد: این تکالیف در این بودجه 97 دیده نشده است. یکی نکات خیلی مهم این است کهتامین منابع مالی کشور باید با واقعیت های جامعه تطبیق پیدا کند. وقتی رشددرآمدهای مالیاتی را پیشبینی می کنیم و از طرفی می بینیم ظرفیت اقتصادی پایین استو بخش خصوصی از تمام ظرفیتش استفاده نمی کند و 70 درصد ظرفیت آن خالی است بایدتوجه داشت که این مالیات قراراست از کجا تامین شود. این در حقیقت یک تناقض است.

پدیدار با اشاره به وضعیت حامل های انرژی دربودجه گفت:  تغییری که در مورد افزایش  حامل های انرژی بر اساس اسناد بالا دستی قراربود انجام شود اینگونه بود که به صورت تدریجی قیمت ها افزایش پیدا کند اما دولتاین موضوع را هم در نظر نگرفت. اگر با یک ضریب افزایش دهنده حدود 10 درصد به قیمتحامل های انرژی اضافه می کردیم بخشی از محدودیت های مالی جبران می شد. اگر به قیمتحامل های انرژی اضافه می کردیم هم بخشی از تنگناهای بودجه ای را تامین می شد و هماینکه باعث می شد مردم در مورد مصرف حامل های انرژی هوشمندانه تر رفتار کنند.

وی درباره کاهش بودجه عمرانی تصریح کرد: بحث مهمدیگر حمایت از طرح های توسعه ای و عمرانی بود که می توانست کشور را رشد دهد. کاهشبودجه عمرانی کشور و رسیدن آن از 101 هزار میلیارد به 76 هزارمیلیارد کاهش پیداکرد یک نقطه ضعف بنیادی در بودجه بود. اگر قرار باشد تحرکی در اقتصاد ایجاد شود ازطریق تزریق بودجه عمرانی و طرح های زیربنایی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیاناینکه برای ایجاد اشتغال در بودجه سرفصلی دیده نشده است گفت: به صورت شفاف برای بودجهچیزی برای اشتغال دیده نشده است و در سرفصل های اعتباری بودجه پیشنهادی برای آنمطرح نشده تا نقطه قوتی برای بودجه در بخش اشتغال باشد.

پدیدار افزود: موضوع دیگر بحث درآمدهای ارزی وصندوق توسعه ملی است که جزو ابهاماتی بود نمایندگان مردم در مورد آن سوال کردند.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید