چندی پیش وزیر ورزش مدعی شد بدهی‌های دو باشگاه در مقابل دارایی‌های آنها ناقابل است!

به گزارش رتبه آنلاین از افکار نیوز، امیرضا واعظ آشتیانی در خصوص اینکه وزارت ورزش  مدعی شده باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در آستانه واگذاری هستند، اظهار داشت: چندی پیش وزیر ورزش مدعی شد بدهی‌های دو باشگاه در مقابل دارایی‌های آنها ناقابل است و این اظهارنظر همین چندروز پیش صورت گرفته. حال چطور شده ظرف چند روز تمام بدهی‌ها و مشکلات این دو باشگاه به یکباره حل شده؟ مگر برای ورود به فرابورس، براساس مقررات گزارشات مالی شرکت‌ها، نباید سه سال به طور مستمر مثبت و سپس توسط مجمع بررسی شود. چطور ممکن است رئیس مجمعی که مدعی بود بدهی‌های دو باشگاه ناقابل است، به یکباره تصمیم به واگذاری دو باشگاه گرفته؛ آن هم در حالی که وضعیت بدهی‌ها و دیگر مشکلات این دو باشگاه مشخص نیست؟

وی ادامه داد: به سازمان بورس هشدار می‌دهم مراقبت باشد در آینده به خاطر تخلفات مورد مؤاخذه قرار نگیرد. با توجه به تناقضات مربوط به بدهی‌ها و اینکه یک شرکت برای ورود به بورس باید سه سال عملکرد مثبت مالی ارائه کند، این سازمان باید مراقب باشد تا این دو باشگاه به صورت غیرقانونی وارد نشوند. به نظر می‌رسد این اقدام با فشار دولتی‌ها در حال صورت گرفتن است اما سؤال اینجا است فرض کنید تمام بدهی دو باشگاه هم پرداخت شده، آیا با می‌خواهند ۱۰ درصد این دو باشگاه را وارد بورس کنند؟ این سؤال هم وجود دارد که در پایان سال مالی وقتی حسابرسی صورت می‌گیرد، آیا کسی که سهم دو باشگاه را می‌خرد، به صورت نذری این کار را می‌کند یا می‌خواهد از آنها سود ببرد؟ این مدیران و این کسانی که می‌خواهند دو باشگاه را وارد بورس کنند، چه راهکارهایی دارند که استقلال و پرسپولیس به سوددهی برسند.

آشتیانی یادآور شد: آقایان مرتب به اموال دو باشگاه اضافه می‌کنند اما این اضافه کردن با اینکه دو باشگاه زیان‌ده هستند کاملاً منافات دارد. مدیران مربوطه برای زیان‌دهی دو باشگاه چه برنامه‌ای دارند؟ وقتی اموال دو باشگاه بالا می‌رود و به دارایی آن اضافه می‌شود، انتظار سهامدار نیز بالا می‌رود که سود بیشتری ببرد. فرض کنید نصف تهران به نام استقلال و پرسپولیس شود، برای بازدهی، سوددهی و جلوگیری از زیان‌دهی دو باشگاه چه راهکارهایی وجود دارد؟ فرض کنیم آقایان راهکارهای درآمدزایی هم دارند که اگر اینگونه است، چرا در این چند سال چیزی از آنها ندیده‌ایم.

مدیرعامل اسبق استقلال تصریح کرد: هدف از این واگذاری فقط به این دلیل است که وزارت ورزش حرف خود را به کرسی بنشاند و بعدها ادعا کند ما به قول‌مان عمل کردیم اما بارها گفته‌ام که این موضوع دولت آینده را به دردسر می‌اندازد. سال آینده که مجمع برگزار شود، مشخص نیست با چه راهکارهایی می‌خواهند در مورد سود سهام توضیح بدهند. آیا با راهکارهای فعلی می‌خواهند چنین کاری کنند؟ بهتر است برای بدهی‌های دو باشگاه و همچنین نحوه واگذاری برای مردم شفاف‌سازی صورت بگیرد. این آقایان نه پاسخگو هستند و نه شفاف‌سازی می‌کنند.

وی افزود: مدیرانی که برای این دو باشگاه کار می‌کنند، به هیچ عنوان دوراندیشی ندارند؛ نه با قانون تجارت آشنا هستند و نه آینده‌نگری دارند. مشخص نیست آیا با این افراد قرار است دو باشگاه به سوددهی برسد. اگر اینگونه است که واقعاً باید تأسف خورد.