به گزارش رتبه آنلاین به نقل از CryptoSlate، کالین وو (Colin Wu)، روزنامه‌نگار چینی، جیانگ ژوئر (Jiang Zhuoer)، اپراتور استخر استخراج بزرگ لبیت ماینینگ (Lebit Mining)، گفته با سخت‌گیری اخیر چین روی ارزهای دیجیتال، ممکن است ماینرها فعالیت خود را به اروپا و آمریکا منتقل کنند.

جیانگ ژوئر گفت در بدترین حالت ممکن ماینرهای بزرگ بسته می‌شوند و استخراج بیت‌ کوین در چین به وضعیت سال 2015 – 2014 بازمی‌گردد. ماینرهای کوچک تعداد کمی دستگاه در منزل نگه می‌دارند. ماینرهای متوسط مکانی برای قرار دادن تعدادی محدود ماینر، در حد چند ده عدد، پیدا می‌کنند. ماینرهای بزرگ نیز یک در مکانی دوردست، یک نیروگاه برق آبی کوچک می‌یابند.

توئیت کالین وو

او همچنین خاطر نشان کرد که پیش از این، ساخت مزارع استخراج در خارج از مرزها برای ماینرهای داخلی بسیار گران تمام می‌شد، چرا که این هزینه‌ها ممکن بود ده برابر بیشتر از چین باشد، اما بسیاری از آن‌ها (مالکان مزارع ماینینگ)، پس از بیانیه دولت در این هفته در ارتباط با ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین نظرشان را تغییر دادند.

بر اساس گزارشات، مقامات چین در اوایل هفته، چندین بیانیه «علیه ارزهای دیجیتال» منتشر کرده‌ند که همین مسئله حداقل باعث دو سقوط بزرگ در این بازار در تاریخ 19 و 21 می (29 و 31 اردیبهشت) شد. ابتدا، سه نهاد صنعتی تحت کنترل بانک مرکزی چین خواستار ممنوعیت فعالیت موسسات مالی و کانال‌های پرداخت‌ آنلاین ارزهای دیجیتال شدند. سپس، دولت بحث ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین را مطرح کرد.

کاهش ریسک‌های اجتماعی

به گفته جیانگ ژوئر، یکی از اهداف اصلی این سیاست جدید، حمایت از سرمایه‌‌گذاران خرد در برابر ریسک‌های مرتبط با استخراج و خرید و فروش ارزهای دیجیتال است. این بدان معناست که استخراج فردی مجاز است و شما می‌توانید سود و زیان خودتان را داشته باشید، اما سرمایه‌ مالی را نباید وارد مبحث ماینینگ کرد. این کار (وارد کردن سرمایه مالی) به خاطر ضررهای احتمالی، باعث ریسک‌های اجتماعی خواهد شد.

به عبارت دیگر، دولت چین می‌خواهد از عموم مردم در مقابل هر گونه خسارت حاصل از سرمایه‌ گذاری در رمز ارزها و ماینینگ حمایت کند. در حالی که این تصمیم (حداقل در حال حاضر) یک حکم ممنوعیت کامل در صنعت ارزهای دیجیتال نیست، اما می‌تواند منجر به انتقال بخش عمده‌ای از ظرفیت استخراج بیت کوین به دیگر کشورها شود.

جیانگ نتیجه‌گیری کرد ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین ممکن است ماینرهای بزرگ را به ماینرهای خانگی تبدیل کند. حتی اگر باعث شود 50 درصد از دستگاه‌های استخراج از کار بیفتند، مشکلی برای سیستم بیت کوین ایجاد نخواهد شد. اما استخرهای اصلی استخراج ممکن است به ماینینگ پول‌های اروپایی و آمریکایی تبدیل شوند.

مایکل سیلور

نظر مایکل سیلور درباره ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین

مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی که در چند ماه گذشته چندین میلیارد دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است، مدعی شد سختگیری چین در واقع برای بیت کوین خیلی خوب تمام می‌شود!

او خاطرنشان کرد سختگیری روی ماینرها در چین به طور اساسی ردپای کربنی استخراج بیت کوین را کاهش می‌دهد، سودآوری ماینرهای باقی‌مانده را بیشتر می‌کند، ترس، عدم اطمینان و ابهام (فاد) چین را کم می‌کند، از پیشرفت ما در جهت دستیابی به اهداف ESG حمایت می‌کند و ارزش بیت کوین را بالا می‌برد. به عقیده او، ما باید خیلی خوش‌شانس باشیم!

اما به نظر می‌رسد، بازار ارزهای دیجیتال با توجه به نمودارهای قرمز رنگ متعدد نشان‌دهنده سقوط قیمت‌ها، با نظر سیلور موافق نیست!