جمعه 31 فروردین 1403
خانهاخبار روزمحک توان صعود بورس/پیش بینی بورس امروز

محک توان صعود بورس/پیش بینی بورس امروز

گروهی از فعالان بازار معتقدند قیمت‌ها در بورس در سطح ارزنده‌ای قرار دارند و زمان رشد بورس فرا رسیده است. آیا بورس توان صعود بیشتر را دارد؟
 محک توان صعود بورس/پیش بینی بورس امروز

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادنیوز ، در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر شاخص کل بورس 22 هزار و 554 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 229 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 453 واحد بالا آمد و در رقم 433 هزار و 277 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 116 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 198 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 110 نماد رشد قیمت و 313 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 22 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 64 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های داروسازی عبیدی (دعبید)، توسعه معدنی و صنعتی صبا نور (کنور) و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های فولاد و آهن ارفع (ارفع)، پلیمر آریا ساسول (آریا) و گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای فخاس (فولاد خراسان)، نمریو (ایران مرینوس) و فاراک (ماشین سازی اراک) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، بیمه تجارت نو (بنو) و موسسه مالی و اعتباری ملل (وملل) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز یکشنبه است. در پایان معاملات روز شنبه بازار با مازاد عرضه 2 هزار و 897 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

رشد ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات شنبه 305 نماد صف فروش و سهام 38 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز چهارشنبه 88 درصد افزایش یافت و به رقم 277 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 5 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 174 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز شنبه  شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) با صف‌ خرید 54 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از اپال، وبملت (بانک ملت) و کزغال (زغال سنگ پروده طبس) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

در اولین روز کاری هفته بیشترین صف فروش نیز به دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 99 میلیارد تومانی داشت. پس از دی، پتایر (ایران تایر) و سنیر (سیمان سفید نی ریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

شاخص کل بورس در روز شنبه 22 هزار واحد صعود کرد که سومین رشد بزرگ شاخص پس از تغییر دامنه نوسان از 25 بهمن به این سو است. رشد تقاضای بازار در کنار کاهش تعداد نمادهای صف فروش از نشانه‌های مثبت بورس امروز بودند. علاوه بر این رشد ارزش معاملات خرد نشان از افزایش نقدشوندگی بازار و رونق نسبی آن دارد. دیروز ارزش معاملات خرد 52 درصد افزایش یافت و به رقم 5 هزار و 653 میلیارد تومان رسید. دیگر نشانه مثبت معاملات دیروز کاهش 72 درصدی رقم پول حقیقی خروجی از بازار بود. با اینکه بازار همچنان با خروج پول حقیقی و مازاد عرضه دست و پنجه نرم می‌کند اما وجود نشانه‌های مثبتی که ذکر آن رفت مایه امیدواری فعالان بازار است.

از سوی دیگر رشد تقاضای حقیقی و حقوقی –به موازات یکدیگر- خصوصا در نمادهای کامودیتی‌محور این انگاره را در ذهن فعالان بازار پدید آورده که سهم‌های این صنایع در قیمت‌های ارزنده قرار گرفته‌اند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند ریسک‌های سیستماتیک بورس کاهش یافته‌اند و با ثبات به وجود آمده در دیگر بازارهای دارایی حالا بورس می‌تواند خود را برای رشد بیشتر آماده کند. معاملات امروز محک توش و توان بورس برای صعود است. اگر امروز هم بورس بتواند با نرخ حدود 2 درصدی رشد کند می‌توان از شکل گیری یک روند کوتاه مدت صعودی سخن گفت.

در مقابل گروهی از تحلیل‌گران معتقدند رشد تقاضای حقوقی دستوری است و با رسیدن حجم خرید آن‌ها به سطح حداقلی ابلاغ شده، تقاضای حقوقی‌ها کاهش خواهد یافت، در نتیجه این گروه از تحلیل‌گران چشم انداز بورس در میان مدت را چندان صعودی نمی‌بینند و حرکت رو به بالای بورس در انتهای سال را مقطعی می‌پندارند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید