چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
خانهگزارش روزمبارزه تلفنی میان غول های فناوری

مبارزه تلفنی میان غول های فناوری

این روزها تلفن‌همراه هوشمند به یکی از حیاتی‌ترین ابزار دست بشر تبدیل شده‌است. دو شرکت تولیدکننده در این بازی بیشترین سود را کسب می‌کنند: اپل و سامسونگ. حالا جنگی تمام‌عیار میان این دو شرکت برپاست که بعید به نظر می‌رسد هیچ برنده‌ای داشته‌باشد.

به گزارش رتبه آنلاین،  چندی پیش تیم کوک رئیس شرکت اپل از آخرین مدل آیفون رونمایی کرد. این رونمایی در یکی از تالارهای پرزرق و برق کوپرتینو انجام شد. او پیش‌بینی‌هایی نیز برای آینده داشت: آیفون X (که آیفون ده یا تِن خوانده می‌شود) در دهه آینده راه را برای تکنولوژی‌های نو باز خواهد کرد. آیفون ده دقیقاً ده سال بعد از زمانی‌که نخستین آیفون وارد بازار شد در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت. ویژگی‌های جدیدی برای این تلفن‌همراه هوشمند در نظر گرفته شده‌است. صفحه نمایش فوق‌العاده نازک، شارژ بی‌سیم، فناوری تشخیص چهره و لنز دوگانه برای دوربین از جمله این ویژگی‌های جدید است.

در همان روزی که تیم کوک از آیفون جدید پرده‌برداری می‌کرد، سامسونگ به عنوان جدی‌ترین رقیب اپل، رویدادی در سئول برگزار کرد. کو دانگ‌جین رئیس بخش کسب‌وکار تلفن‌های همراهِ سامسونگ از تلفن‌های همراهی خبر داد که تا سال آینده از سوی شرکت سامسونگ روانه بازار خواهد شد و دنیای تلفن‌های همراه را زیر و رو خواهد کرد. او از طراحی‌های جدید برای تلفن‌همراه سخن می‌گفت، طراحی‌هایی نظیر بستن تلفن‌همراه به شکل یک کتاب. واضح است که او صرفا بازارگرمی می‌کرد.

هر دو شرکت تولیدکننده تلفن‌همراه سعی دارند مصرف‌کننده را قانع کنند تا حدود یک‌هزار دلار بابت ابزار جدیدی که آنها تولید کرده‌اند، پرداخت کند. قیمت تلفن‌همراه جدید سامسونگ حدود 960 دلار است. آیفون ایکس اپل نیز 999 دلار است. این قیمت بسیار بالاتر از حد همیشگی است. قیمت آیفون هشت که تنها کمی ساده‌تر از آیفون ایکس است، 699 دلار بود.

مسابقه رقابتی بر سر مصرف‌کننده بین اپل و سامسونگ، سال‌هاست که در جریان است. آنها به صورت دوگانه بازار تلفن‌همراه را در انحصار خودشان درآورده‌اند. روی‌هم‌رفته دو سوم از کلِ بازار تلفن‌همراهِ جهان در اختیار این‌دو شرکت است. اپل ادعا کرده که 44 درصد از درآمدهایش از تلفن‌همراه به دست می‌آید، سامسونگ نیز ادعا کرد که درآمد 22 درصدی از تلفن همراه دارد. این‌دو شرکت تاکنون چند باری نیز در دادگاه مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.

سال گذشته مشکلی در زمینه گلکسی نوت7 به وجود آمد که باعث شد سامسونگ بازار را تا حدودی به اپل واگذار کند. مشکل از باتری‌هایی بود که خیلی داغ می‌کردند. اما اکنون انتظار می‌رود گوشی‌های جدیدِ سامسونگ در رقابت پیروز شوند. برخی از کارشناسان می‌گویند سامسونگ در گذشته، نوآوری‌های اپل را کپی‌برداری می‌کرد اما حالا رویه‌اش را تغییر داده‌است.

*رقابت موبایلی

رقابتی که میان این دو شرکت وجود دارد هر روز شدیدتر می‌شود. بازار تلفن‌همراه هوشمند در کشورهای ثروتمند به سرعت در حال رشد است. اکثر شرکت‌ها نیز سعی دارند مشتری‌ها را از چنگ یکدیگر بیرون بکشند. در بازارهای نوظهور اغلب شرکت‌ها سعی دارند مصرف‌کننده را به خرید محصولات ارزان‌تر ترغیب کنند. چین یکی از این کشورهاست. اپل تاکنون در این زمینه موفق‌تر عمل کرده اما سامسونگ با فاصله کمی در پشت سر آن قرار دارد. این در حالی است که سایر شرکت‌های تولیدکننده تلفن‌همراه هوشمند نظیر شرکت‌های چینیِ شیائومی فرسنگ‌ها فاصله دارند.

اپل و سامسونگ در سه جبهه با یکدیگر در نبرد هستند. نخستین جبهه، مرحله طراحی است. آنها سعی دارند محیطی را طراحی کنند که مصرف‌کننده در آن زندگی کند. سامسونگ این محیط را در فضای اندروید ایجاد کرده و اپل در آی‌اُاِس. دومین جبهه به دستیاران دیجیتالی مربوط می‌شود. اپل در این زمینه با راه‌اندازی «سیری» بسیار موفق ظاهر شده‌است. سیری نخستین بار در سال 2011 معرفی شد و تاکنون موفقیت‌های بسیاری را به همراه داشته‌است. سامسونگ نیز دستیارانی معرفی کرده اما به موفقیتِ اپل نبوده‌است. سومین جبهه برای مبارزه این دو شرکت نیز به مسائل نرم‌افزاری مربوط می‌شود. بعید به نظر می‌رسد در این جنگ هیچ‌یک بتواند به پیروزی نهایی دست پیدا کند. هردو شرکت در برخی از موارد با کمبودهایی مواجه هستند که مانع پیروزیِ قطعی آنها می‌شود.

ترجمه: نسیم بنایی

منبع اصلی:اکونومیست

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید