پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیساز و کار دستورالعمل برگزاری مجامع الکترونیک

ساز و کار دستورالعمل برگزاری مجامع الکترونیک

محسن انصاری مهیاری گفت: شرکت‌ها پس از پیاده‌سازی الزامات مربوط به زیرساخت برگزاری مجامع الکترونیکی، مکلف هستند نسبت به انتشار تصمیم برگزاری مجامع الکترونیک از طریق کدال یا روزنامه کثیرالانتشار حسب مورد جهت اطلاع سهامداران اقدام کنند.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصادآنلاین، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در خصوص لزوم برگزاری مجامع به طور الکترونیک اظهار کرد: هجمه ویروس کرونا منجر به تغییر در نحوه زندگی روزمره و در نتیجه الزام به بازنگری در قوانین و مقررات موجود شده است؛ در این میان شرکت‌ها به دلیل لزوم رعایت قوانین متعدد با چالش‌هایی روبرو شده‌اند که الزامات مربوط به برگزاری مجامع عمومی از جمله آن‌ها است.

محسن انصاری مهیاری اضافه کرد: بحث برگزاری مجامع الکترونیکی در ایران سابقه چندانی ندارد و با شیوع کرونا به عنوان مسئله روز مورد توجه همگان قرار گرفته است. در همین راستا، ستاد ملی مبارزه با کرونا در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸، طی نامه‌ای به سازمان بورس در خصوص برگزاری مجامع شرکت‌های فعال در بازار سرمایه اعلام کرد تا اطلاع ثانوی برگزاری مجامع صرفاً با حضور حداکثر ۱۵ سهامدار حقیقی یا حقوقی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به مزایای برگزاری مجامع به طور الکترونیک گفت: افزایش امکان حضور سهامداران به خصوص در مجامع شرکت‌هایی که تعداد سهامداران خرد آن بسیار بالا است، همچنین کاهش هزینه‌های رفت و آمد و هزینه‌های برگزاری مجامع و افزایش دقت در رأی‌گیری برخی از این موارد هستند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس تصریح کرد: با مروری بر مواد لایحه اصلاحی قانون تجارت می‌توان دریافت کلیه اموری که لازمه برگزاری مجامع است، اعم از آگهی دعوت به مجامع (ماده ۹۷)، صدور و توزیع ورقه ورود به جلسه (ماده ۹۹)، حضور هیئت رئیسه (ماده ۱۰۱) قرائت گزارش بازرس (تبصره ماده ۸۹) همگی از طریق الکترونیک قابل انجام است.

وی افزود: از طرفی بند (چ) ماده ۶۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری از امور مربوط به شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، از جمله حضور در مجامع و اعمال حق رأی را به نحو الکترونیکی معتبر می‌شناسد؛ بنابراین از منظر نظام حقوقی ایران نه تنها منعی برای برگزاری مجامع به طور الکترونیکی پیش‌بینی نشده، بلکه از سوی قانون‌گذار به این امر توصیه نیز شده است.

محسن انصاری مهیاری ادامه داد: در اجرای مفاد ماده ۶۸ قانون در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ دستورالعمل نحوه حضور و اعمال حق رأی به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‎های ثبت شده نزد سازمان ابلاغ شد و در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۹۹ اصلاحیه دستورالعمل مذکور مجدداً به تصویب هیأت مدیره سازمان رسید.

وی تصریح کرد: با عنایت به مصوبه اخیر هر یک از مجامع عمومی را می‌توان توأمان به شکل فیزیکی و الکترونیکی برگزار کرد و رای‌گیری در این مجامع صرفاً به طور الکترونیکی ثبت و اعمال می‌شوند. لازم به ذکر است انتخاب هیات رییسه مجمع از بین داوطلبانی که به طور فیزیکی در جلسه حاضر هستند، انجام خواهد پذیرفت.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس خاطر نشان کرد: هر شرکت ثبت شده نزد سازمان می‌تواند با درج در آگهی مجمع عمومی، اعلام نشانی سامانه جامع و هوشمند و چگونگی دسترسی به راهنمای آن در آگهی دعوت نسبت به برگزاری مجمع خود اقدام کند. در نظر داشته باشید که یکی دیگر از الزامات اجرای بهینه این دستورالعمل، رعایت الزامات فنی و همچنین الزامات امنیتی در خصوص زیرساخت‌های برگزاری مجامع الکترونیکی است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید