شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراقتصادیرشد شگفت‌انگیز پالایشی یکم

رشد شگفت‌انگیز پالایشی یکم

رشد شگفت‌انگیز پالایشی یکم

طی چند روز اخیر بازار سهام اقبال بالایی به نمادهای بزرگ کامودیتی‌محور نشان داده است. در این میان بیشترین اقبال با نمادهای پالایشی بوده است. به طوری که این نمادها ۴ روز است در مدار مثبت معاملات قرار گرفته‌اند و طی ۳ جلسه معاملاتی گذشته همه‌ی نماپهای پالایشی بزرگ با صف خریدهای سنگین همراه بوده‌اند.

به گزارش رتبه آنلاین از سنا، به نظر می‌رسد دلیل اصلی این اقبال به نمادهای پالایشی صحبت‌های واعظی، رئیس دفتر روحانی، مبنی بر جبران زیان خریداران پالایشی یکم بود. به عبارتی دیگر دولت رسما سیگنال ۱۰ هزار تومانی شدن پالایشی یکم را داد.

حال اگر قرار باشد پالایشی یکم حداقل ۱۰ هزار تومان شود، دیگر نمادهای پالایشی باید چند شوند؟

رشد شگفت‌انگیز پالایش یکم

طی ۴ روز معاملاتی اخیر و همزمان با بازگشت بازار و اظهارات واعظی، پالایشی یکم با رشد عجیب ۴۱ درصدی به قیمت ۷۴۴۰ تومان رسیده است. هر چند افرادی که طی روزهای اخیر سهام این صندوق را خریده‌اند سودهای شگفت‌انگیزی کسب کرده‌اند، اما آن‌هایی که در پذیره‌نویسی پالایشی یکم شرکت کرده‌اند همچنان در زیان بیش از ۲۵ درصدی هستند و پالایشی یکم باید ۳۵ درصد دیگر رشد کند تا به ۱۰ هزار تومان برسد.

پایان رشد پالایشی یکم فرا رسیده است؟

البته نکته مهم این رشد عجیب پالایشی یکم این است که در حالی قیمت هر سهم این صندوق به حدود ۷۴۵۰ تومان رسیده است که خالص ارزش دارایی‌های آن حدود ۶۴۵۰ تومان است. به عبارتی دیگر این صندوق درحال‌حاضر با توجه به دارایی‌هایش حداقل ۱۶ درصد حباب دارد و دارایی‌های این صندوق را می‌توان هزار تومان ارزان‌تر از بازار خرید.

گرانی ۱۶ درصدی پالایش یکم نسبت به دارایی‌ها در حالی است که دیگر صندوق دولتی یعنی دارا یکم که ساختاری مشابه با پالایشی یکم دارد درحال‌حاضر حدود ۲۵ درصد پایین‌تر از NAV در حال معامله است.

همچنین در بازار امروز شاهد افزایش فشار فروش و منفی شدن بسیاری از نمادها بودیم. حال به نظر می‌رسد این دو عامل، یعنی گران‌تر بودن پالایش یکم نسبت به NAV و تغییر جو کلی بازار منجر شد تا صف خرید این نماد در بازار امروز چندین بار ریخته شود و حجم عرضه‌ها هم به شدت بیشتر شود.

به طوری که در حالی پالایشی یکم طی دو روز معاملاتی قبلی قفل در صف خرید بود و دو بار رکورد کمترین حجم و ارزش معاملات را شکاند، در بازار امروز شاهد رشد چشم‌گیر معاملات بود و چهارمین روز پرمعامله تاریخی خود از نظر حجم و هفتمین روز از نظر ارزش معاملات را تجربه کرد. به همین ترتیب امروز شاهد خروج بسیاری از سهامداران پالایشی یکم بودیم.

پالایشی‌ها دو برابر می‌شوند؟

حال اگر فرض کنیم صحبت واعظی مبنی بر عدم زیان سهامداران پالایشی یکم مثل شاخص ۱.۶ میلیون واحدی نباشد و واقعا عملی شود، آن وقت نمادهای پالایشی چقدر باید رشد کنند تا خالص ارزش دارایی‌های این صندوق منطقی شود.

در حالت اول فرض می‌گیریم که خالص ارزش دارایی‌های پالایشی یکم با قیمت هر واحد صندوق برابر باشد و به ۱۰ هزار تومان برسد. در چنین شرایطی NAV صندوق که الان حدود ۶۴۵۰ تومان است باید ۵۵ درصد رشد کند تا به ۱۰ هزار تومان برسد. به عبارتی دیگر نمادهای پالایشی باید به طور متوسط ۵۵ درصد رشد کنند. این یعنی شپنا حدود ۱۶۳۰ تومان، شبندر ۳۳۷۰ تومان، شبریز نزدیک به ۴ هزار تومان و شتران هم ۱۳۴۰ تومان.

در سناریو دوم این نمادها حتی از این هم باید بیشتر باید رشد کنند. در چنین شرایطی فرض می‌گیریم با توجه به ساختار مشابه دارا یکم و پالایشی یکم، نسبت قیمت به NAV آنها هم مثل یک دیگر باشد. حدود ۷ ماه معامله نشان داده که سهامداران حاضر نیستند دارا یکم را به قیمت NAV بخرند که با توجه به نسبت قیمت به NAV دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران هم به نظر می‌رسد اختلاف ۲۰ تا ۳۰ درصدی بین خالص ارزش دارایی‌ها و قیمت بازار منطقی است.

دارا یکم هم طی ۶ ماه گذشته تقریبا به طور میانگین حدود ۲۵ درصد زیر NAV معاله می‌شده است. اگر قرار باشد قیمت هر واحد صندوق پالایشی یکم هم ۲۵ درصد کمتر از خالص ارزش دارایی‌ها باشد. برای این که قیمت هر واحد صندوق به ۱۰ هزار تومان برسد خالص ارزش دارایی‌های آن باید ۱۳ هزار و ۳۳۰ تومان شود. یعنی NAV آن به عبارتی دیگر نمادهای پالایشی باید حدود ۲.۱ برابر شود.

چنین چیزی به معنی رشد متوسط ۱۱۰ درصدی نمادهای پالایشی است. در چنین شرایطی شپنا حدود ۲۲۰۰، شبندر حدود ۴۵۰۰، شبریز ۵۳۰۰ و شتران هم ۱۸۰۰ تومان باید باشد که امر عجیبی به نظر می‌رسد.

دست حباب‌ساز دولت این بار در پالایشی‌ها؟

با توجه به دو سناریو بررسی شده پالایشی‌ها باید ۵۵ تا ۱۱۰ درصد رشد کنند تا پالایشی یکم از محدوده زیان خارج شود. چنین شرایطی اگر بر کل بازار سهام حاکم شود شاخص کل دوباره به محدوده اوج خود نزدیک خواهد شد. محدوده‌ای که در آن زمان بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند زیادی بالا است و به عبارتی دیگر بازار سهام حبابی شده بود. حال باید دید اگر بار دیگری بازار سهام به آن محدوده‌ها برسد با توجه به متغیرهای کلان اقتصاد ایران مثل مقدار تورم و قیمت دلار، بورس در محدوده تعادلی خواهد بود یا باز هم به اعتقاد برخی از تحلیل‌گران به محدوده حبابی نزدیک خواهیم شد.

حالت دوم هم این است که تنها پالایشی‌ها چنین رشد عجیبی کنند و بقیه نمادهای بورسی در تعادلی خود باشند. در چنین شرایطی هم باید دید این نمادها در آن سطوح قیمتی ارزنده خواهند بود یا قیمت پالایشی‌ها حبابی می‌شود و زیان سنگین دیگری در انتظار سهامداران این صنعت و دارندگان پالایشی یکم خواهد بود.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید