جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیرتبه بندی 20دانشگاه‌ برتر دنیا 2018

رتبه بندی 20دانشگاه‌ برتر دنیا 2018

 

آخرین رنکینگ بهترین دانشگاههای جهان در سال 2018 توسط موسسه QS منتشر شد. این چهاردهمین نسخه از سری رتبه بندی های دانشگاههای برتر جهان منتشر شده توسط این موسسه است.

به گزارش رتبه آنلاین، برای ششمین سال متوالی (Massachusetts Institute of Technology (MIT رتبه نخست را به خود اختصاص داده است و سه دانشگاه آمریکایی دیگر به نامهای استنفورد Stanford، هاروارد Harvard و موسسه کَلتِک California Institute of Technology در رده های دوم تا چهارم قرار گرفته اند.

با اینکه دانشگاه جدیدی وارد لیست 10 دانشگاه اول رنکینگ نشده است ولی در میانه و پایین این رده بندی کشورهای زیادی رشد شایان ذکری داشته اند برای مثال کشور چین برای اولین بار 6 دانشگاه در 100 دانشگاه برتر دنیا دارد و دانشگاههای روسیه نیز رشد قابل توجه ای داشته اند.

 

در زیر می توانید لیست 20 دانشگاه برتر در سال 2018 را مشاهده کنید:

1- (Massachusetts Institute of Technology (MIT آمریکا

2- Stanford University آمریکا

3- Harvard University آمریکا

4- (California Institute of Technology (Caltech آمریکا

5- University of Cambridge انگلستان

6- University of Oxford انگلستان

7- (UCL (University College London

8- Imperial College London انگلستان

9- University of Chicago آمریکا

10- ETH Zurich – Swiss Federal Institute of Technology سوئیس

11- (Nanyang Technological University, Singapore (NTU سنگاپور

12- (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL سوئیس

13- Princeton University آمریکا

14- Cornell University آمریکا

15- (National University of Singapore (NUS سنگاپور

16- Yale University آمریکا

17- Johns Hopkins University آمریکا

18- Columbia University آمریکا

19- University of Pennsylvania آمریکا

20- The Australian National University استرالیا

 

از جمله تغییرات مهم در آخرین رده بندی برترین دانشگاهها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفظ رتبه اول توسط MIT برای سالهای متمادی

در حالیکه نزدیک به 180 دانشگاه از آمریکا و کانادا در این رنکینگ وجود دارند ولی هیچکدام در طی این سالها هرگز نتوانستند که از دانشگاه MIT پیشی بگیرند. با توجه به رشد اخیر دیگر کشورها در زمینه تحصیلات عالی، دانشگاههای آمریکایی کار دشواری برای حفظ رتبه فعلی خود و همچنین جذب اساتید و دانشجویان ممتاز بین المللی خواهند داشت به نحوی که رتبه 21 دانشگاه برتر آمریکا و کانادا نسبت به رنکینگ سال قبل شاهد نزول بوده اند.

حرکت صعودی دانشگاههای روسیه

با توجه به افزایش کمک های دولت روسیه به دانشگاههای این کشور و ارائه تسهیلات تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در سالهای اخیر، از 24 دانشگاه روسی که در رنکینگ جهانی قرار دارند نسبت به رنکینگ سال گذشته تنها 3 دانشگاه تنزل رتبه داشته اند و 21 دانشگاه دیگر یا رتبه خود را حفظ کرده و یا شاهد صعود در رتبه بندی بوده اند. برترین دانشگاه روسیه  Lomonosov Moscow State University است که به صورت مشترک در رتبه 95 دنیا قرار گرفته است.

ادامه سیر صعودی دانشگاههای چین

اتفاق هیجان انگیز برای کشور چین در سال 2018 قرار گرفتن 6 دانشگاه چینی در لیست 100 دانشگاه برتر جهان برای اولین بار است در حالی که به صورت کلی چین دارای 50 دانشگاه در رنکینگ 1000 دانشگاه برتر جهان می باشد. دانشگاه Zhejiang University و دانشگاه University of Science and Technology in China ورودیهای جدید در لیست 100 دانشگاه برتر هستند.

دنیا در حال کوچکتر شدن

با بررسی دقیق رده بندی امسال به این نتیجه میرسیم که بسیاری از کشورها در اقصی نقاط جهان با بهبود شرایط تحصیلی و آموزشی خود در حال ورود به رنکینگ برترین دانشگاههای جهان هستند به نحوی که در لیست امسال برزیل و آرژانتین نیز دارای نماینده هستند و همچنین در دیگر نقاط دنیا کشورهایی مانند چین، روسیه و عربستان شاهد رشد بوده اند. این موضوع به این معنا است که دیگر دانشجویان بین المللی برای تحصیلات با کیفیت نیازی به سفر به چندین کشور محدود ندارند و با در نظر گرفتن تغییرات اخیر در اکثر نقاط دنیا می توان در یکی از دانشگاههای برتر جهان تحصیل کرد.

در نهایت از میان دانشگاههای ایرانی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان برترین دانشگاه ایران در رتبه 480-471 قرار گرفته است.

 

مطلب مرتبط:

معرفی موسسه QS

آخرین رتبه بندی دانشگاهها در سال 2016

برترین شهرهای تحصیلی دنیا در سال 2017

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید