چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیبزرگترین زلزله های تاریخ دنیا

بزرگترین زلزله های تاریخ دنیا

زلزله یکی از بلایای طبیعی بسیار خطر ناک است که می تواند جان عده زیادی از  انسانها را بگیرد و زیان های اقتصادی زیادی را هم به منطقه زلزله زده  وارد کند. به همین دلیل برای افرادی که در کشورهای زلزله خیز زندگی می کنند ، احتمال وقوع آن  و آسیبهای مالی و جانی ناشی از آن  بسیار نگران کننده است.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از مرکز زمین شناسی امریکا ، در طول تاریخ هزاران زلزله در دنیا اتفاق افتاده است که برخی با شدن بسیار کم و برخی با شدت های بسیار بالا بوده است .  شدیدترین زلزلهش ای که تا کنون در دنیا ثبت شده است در روز ۲۲ می سال ۱۹۶۰ میلادی  و در کشور شیلی اتفاق افتاد . این زلزله ۹.۵ ریشتر قدرت داشت و باعث شد تا شمار زیادی از مردم از بین بروند وبه دلیل  تخریب ساختمان های زیاد،  زیان اقتصادی بزرگی به این کشور تحمیل شود.

دومین زلزله پر قدرت در ۲۸ مارس سال ۱۹۶۴ میلادی و در آلاسکا اتفاق افتاد و بزرگی این زلزله برابر با ۹.۲ ریشتر بود. سومین زلزله پر قدرت در تاریخ دنیا در ۲۶ دسامبر سال ۲۰۰۴ میلادی در سواحل غربی سوماترا اتفاق افتاد و شدت ان بالغ بر ۹.۱ ریشتر بود. زلزله دیگر  در روز ۱۱ مارس سال ۲۰۱۱ میلادی و در ساحل غربی ژاپن اتفاق افتاد  که بزرگی ان برابر با ۹ ریشتر بود.

در فهرست شدیدترین زلزله های دنیا ، زلزله ۱۵ اوریل سال ۲۰۱۵ نپال، جایگاه یازدهم را دارد و  بزرگی این زلزله برابر با ۷.۵ ریشتر بوده است .

بزرگترین زلزله های تاریخ
رتبهتاریخ وقوعمحل وقوعبزرگی زلزله(ریشتر)
۱۲۲ می ۱۹۶۰شیلی۹.۵
۲۲۸ مارس ۱۹۶۴آلاسکا۹.۲
۳۲۶ دسامبر۲۰۰۴سوماترا۹.۱
۴۱۱ مارس ۲۰۱۱ژاپن۹
۵۴ نوامبر ۱۹۵۲شوروری۹
۶۱۳ اوت ۱۸۶۸آریکا، پرو(هم اکنون بخشی ازشیلی است)۹
۷۲۶ ژانویه ۱۷۰۰امریکا۹
۸۲۷ فوریه ۲۰۱۰شیلی۸.۸
۹۱۳ ژانویه ۱۹۰۶اکوادور۸.۸
۱۰۱ نوامبر ۱۷۵۵لیسبون۸.۷
۱۱۲۵ آوریل ۲۰۱۵نپال۸.۵
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید