پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
خانهبازار پولی مالیبازگشت پالایشگاه‌ها با افزایش دلار نیمایی

بازگشت پالایشگاه‌ها با افزایش دلار نیمایی


اگر شرایط افزایش قیمت نفت ادامه یابد و از سوی دیگر دلار در جایگاه فعلی خود باقی بماند، شاهد برگشت در سال ۹۹ خواهیم بود.  

به گزارش رتبه آنلاین، حمید اعرابی، کارشناس بازار سرمایه به بورس‌نیوز گفت: در وضعیتی که قیمت نفت نصف شده، پالایشگاهی‌ها نسبت به گرفتن ذخایر اقدام کردند.

وی ادامه داد: میزان ذخایر پالایشگاه‌ها معروف بورسی شامل پالایشگاه تهران مبلغ ۱۳۷۰ میلیارد تومان، پالایشگاه نفت اصفهان (شپنا) مبلغ ۲۱۰۰ میلیارد تومان و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) مبلغ ۳۳۰۰ میلیارد تومان عنوان شده است.

این کارشناس بازارسرمایه به افزایش قیمت نفت اشاره داشت و اظهار کرد: با افزایش دلار نیمایی (۱۶هزار تومان) می‌توان گفت ذخایر در سال ۹۹ قابلیت بازگشت را دارد.

وی افزود: اگر شرایط افزایش قیمت نفت ادامه یابد و از سوی دیگر دلار در جایگاه فعلی خود باقی بماند، شاهد برگشت در سال ۹۹ خواهیم بود.

اعرابی در خصوص تاثیر کرونا گفت: به طور کلی پالایشگاه‌ها متاثر از این بیماری وضعیت خوبی ندارند اما؛ این بیماری یک استثنا محسوب شده و در تحلیل‌ها نباید شرایط استثنا در نظر گرفته شود.

وی تولید و صادرات پالایشگاه‌ها را بدون مشکل عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر کسب‌و‌کار‌های دنیا و قیمت‌های جهانی در وضعیت بهبود قرار گرفته اند.

به گزارش بورس نیوز، در ابتدای شیوع بیماری کرونا و کاهش شدید قیمت نفت، کارشناسان معتقد بودند که این مسائل تاثیر خود را بر حوزه پتروشیمی و پالایشگاهی در دراز مدت خواهد گذاشت، اعرابی وضعیت کنونی را حاصل از این تاثیرات دانست و گفت: در مقطع  ۲۹/ ۱۲ هر سال که سال مالی صنعت پالایشگاه و بقیه پتروشیمی هاست، براساس آخرین نرخ شرکت‌ها باید” کاهش ذخیره” دریافت کنند.
این کاهش ذخیره براساس همان اعداد گرفته شده و بالاخره تاثیرات خود را گذاشته، حال اگر قیمت نفت افزایش یابد، ذخایر برگشت خورده و شرایط بهتر می‌شود که خود پتانسیلی در بازار محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید