چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیایران دهمین کشور دنیا از نظر شاخص فلاکت

ایران دهمین کشور دنیا از نظر شاخص فلاکت

نویسنده : مونا مشهدی رجبی|شاخص فلاکت، یک شاخص اقتصادی است که توسط آرتور اوکان ایجاد شد و هدف اصلی او ارزیابی وضعیت اقتصادی شهروندان طبقه متوسط هر کشور است.


به گزارش رتبه آنلاین، برای تعیین این شاخص دو مساله مهم در نظر گرفته شده‌است. یکی  از این فاکتورها نرخ بیکاری و دیگری نرخ تورم سالانه است که هر دو روی وضعیت اقتصادی افراد و توانایی آنها در تامین نیازهای روزمره شان تاثیر زیادی دارد.

طبق مطالعه انجام شود توسط اوکان، نرخ بالاتر بیکاری و افزایش نرخ تورم هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی زیادی برای یک کشور دارد و می‌تواند زمینه را برای افزایش بحران‌ها در کشور فراهم کند. شاخص فلاکت از حاصل جمع نرخ تورم و نرخ بیکاری در کشورها ایجاد شده است و هرچه این شاخص پایین‌تر باشد، نشان‌دهنده وضعیت بهتر کشور است.

بالاترین شاخص فلاکت به کدام کشورها تعلق دارد

طبق آخرین گزارش که در سال ۲۰۱۶ میلادی تهیه شده است، ونزویلا  بالاترین شاخص فلاکت را دارد. در این سال شخص فلاکت برای ونزویلا برابر با ۵۷۳.۴  بود و اصلی‌ترین عامل در افزایش شاخص فلاکت، نرخ بالای تورم در این کشور بود. در این فهرست که بر مبنای بالاترین شاخص فلاکت مرتب شده‌است کشور آرژانتین در جایگاه دوم قرار دارد. شاخص فلاکت این کشور برابر با ۸۳.۸ بود و اصلی‌ترین دلیل آن، نرخ بالای تورم بود.

کشورهای برزیل و افریقای جنوبی و مصر و اوکراین در این فهرست جایگاه سوم تا ششم را دارند.

 پایین‌ترین شاخص فلاکت به کدام کشورها تعلق دارد

در میان ۵۹ کشور مورد مطالعه ، ژاپن پایین‌ترین شاخص فلاکت را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۶ میلادی شاخص فلاکت در این کشور برابر با ۰.۴ بود و اصلی ترین دلیل رسیدن شاخص به این سطح هم نرخ بیکاری در این کشور بود. چین در میان بهترین کشورهای دنیا از نظر شاخص فلاکت جایگاه دوم را داشت و تایلند و کره جنوبی و سوییس به ترتیب جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند. شاخص فلاکت در این کشورها کمتر از ۵.۵ بود.

جایگاه ایران در فهرست

طبق گزارش ارایه شده در سال ۲۰۱۶ میلادی ، شاخص فلاکت در ایران برابر با ۲۹.۳ بود و ایران نهمین کشور این فهرست بود. کشورهایی که از نظر شاخص فلاکت وضعیتی شبیه ایران داشتند کشورهای آذربایجان، ترکیه، کلمبیا و یونان هستند. یک دلیل مهم در بالا بودن شاخص فلاکت در ایران نرخ بالای بهره وام‌های بانکی و نرخ بالای تورم بود.

 

 

کشورهایی که بالاترین شاخص فلاکت را دارند

شاخص فلاکت

نام کشور

رتبه

۵۷۳.۴

ونزویلا۱
۸۳.۸آرژانتین

۲

۷۵

برزیل

۳

۴۴.۹

افریقای جنوبی۴
۴۳.۹مصر

۵

۳۶

اوکراین۶

۳۵.۹

آذربایجان۷
۳۰.۷ترکیه

۸

۲۹.۳

ایران۹
۲۸.۷کلمبیا

۱۰

۲۸.۱

یونان۱۱
۲۷.۴روسیه

۱۲

۲۴.۲

الجزایر۱۳
۲۴.۱قزاقستان

۱۴

۲۳عربستان سعودی۱۵

 

 

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید