جمعه 14 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریافزایش بیماری‌های نوظهور از منشأ حیات وحش

افزایش بیماری‌های نوظهور از منشأ حیات وحش


رئیس سازمان دامپزشکی گفت: به دلیل افزایش بیماری‌های نوظهور که قالبا از منشأ حیات وحش نشأت می‌گیرند، باید همکاری‌های بین حوزه‌ای را افزایش دهیم.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، علیرضا رفیعی در “اولین کنگره ملی حفاظت و بیماری‌های حیات وحش” اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت راه‌های زیادی برای پیشرفت در حوزه دامپزشکی می‌توانند تعریف کنند. در سال ۲۰۰۸ کارگروه دائمی بیماری‌های حیات وحش فعال شد و در همین سال نقاط کانونی حیات وحش در دستور عمل قرار گرفت که منجر به تشکیل شبکه متخصصین حیات وحش شد.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه مسئولیت این سازمان با توجه به تعاریف سازمان جهانی بهداشت دام، تامین سلامت و بهداشت دام و بهداشت عمومی است، تصریح کرد: عقد قرارداد با تفاهم‌نامه با سازمان محیط زیست و تشکیل جلسات کمیته ملی حیات وحش و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط به حیات وحش در سال‌های گذشته، به همین منظور صورت گرفته است.

رفیعی با اشاره به اینکه زنگ خطر ششمین دوره از انقراض گونه‌های جانوری در حال وقوع است، تصریح کرد: به همین دلیل برای ارتقای همکاری‌ها در این زمینه و به دلیل افزایش بیماری‌های نوظهور که قالبا از منشأ حیات وحش نشأت می‌گیرند، باید همکاری‌های بین حوزه‌ای را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: ۱۴۲ بیماری انسانی که حائز اهمیت بوده از منشأ حیات وحش نشأت گرفته است، به همین دلیل تشخیص به موقع بیماری‌های حیوانات در نجات آنها و انسان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

رفیعی در پایان گفت: به دلیل ماهیت وجودی حیات وحش، پایش بیماری‌ها در این حوزه با چالش‌هایی مواجه است، چرا که جمع‌آوری سیستماتیک اطلاعات در حیات وحش بسیار سخت است و در بسیاری از مواقع گزارش‌دهی بیماری‌ها در کشور با محدودیت قانونی مواجه خواهد بود.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید