یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
خانهنفت و نیرواصلاح قیمت حامل‌های سوخت با تأخیر چهار ساله

اصلاح قیمت حامل‌های سوخت با تأخیر چهار ساله

دولت در لایحه بودجه سال 97 بیش از 17 هزار میلیارد تومان درآمد جدید از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی در نظر گرفته که پس از اعلام این خبر رسانه‌های کشور با توجه به میزان مصرف در سال گذشته پیش‌بینی کردند که در سال 97 قیمت هر لیتر بنزین به 1500 تومان و هر لیتر گازوئیل نیز به حدود 400 تومان خواهد رسید.

به گزارش رتبه آنلاین،  گفته شده که درآمد حاصل از این بخش هم قرار است  صرف رونق بخشی به تولید و اشتغالزایی شود. البته در صورتی که مجلس شورای اسلامی این لایحه را  تصویب کند. هرچند که دولت رقمی را برای هر لیتر بنزین و گازوئیل و همین‌طور دیگر فرآورده‌های نفتی اعلام نکرده اما این بند از لایحه بودجه سال 97 یکی از خبرسازترین بخش‌های آن در روزهای اخیر بوده است. حتی در میان مردم فراخوان‌هایی نیز برای مخالفت با افزایش قیمت بنزین به راه افتاد.

با این حال کارشناسان حوزه انرژی معتقدند که گام دولت برای اصلاح قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی قابل ستایش است و این اقدام همان کاری است که باید در همان سال‌های نخست پس از انقلاب رخ می‌داد.

کاظمی کارشناس ارشد انرژی در این باره  گفت: ما باید قیمت حامل‌های انرژی را طبق برنامه سوم و چهارم توسعه به قیمت فوب خلیج‌فارس می‌رساندیم اما الان برنامه ششم توسعه شروع شده و هنوز در میانه راه هستیم. او با بیان اینکه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به نفع مردم کشور است، گفت: مردم باید منافع بلند مدت را مد نظر قرار دهند و با آینده نگری به موضوع نگاه کنند. ما می‌توانیم یارانه را حذف کنیم و قیمت تمام شده را بپردازیم اما با منابع آن حجم تولید و اشتغال کشور رشد کند. این موضوع کاری است که کشور‌های دیگر انجام داده‌اند. به‌طوری که الان می‌بینیم قیمت بنزین و گازوئیل حتی در کشورهای نفت‌خیزی نظیر عربستان، روسیه و عراق بیشتر از ایران است. این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: ایران یکی از ارزان‌ترین بنزین‌ها را دارد و علتش هم دادن یارانه به مصرف‌کننده است. بنزین لیتری هزارتومان به مردم فروخته می‌شود  در حالی که قیمت تمام شده هر لیتر بنزین حدود 2 هزار و 700 تومان است.

هدفگذاری برای رسیدن به نصف قیمت جهانی

در این باره وزیر نفت نیز در گفت‌وگو با بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دوم سیما و در حاشیه هیأت دولت توضیحاتی را ارائه کرد. بیژن زنگنه گفت: همانطوری که آقای رئیس جمهوری گفتند، مجموع قیمت بنزین و گازوئیل باید نصف قیمت جهانی باشد و امروز قیمت این دو محصول در بازار جهانی به هم نزدیک است و در جهان حدود ۴هزار تومان است. او درباره میزان ریالی آن گفت: هنوز تصمیم نهایی درباره میزان قیمتی هرکدام نگرفته‌ایم و دولت هر زمان تصمیم گرفت و به ما ابلاغ کرد، ما اجرا می‌کنیم.

زنگنه اظهار کرد: در واقع نظر رئیس‌جمهوری این است که مجموع قیمت این دو فرآورده از نصف قیمت جهانی آنها پس از افزایش بیشتر نخواهد شد. او توضیح داد: اگر قیمت بنزین ۱۰۰۰تومان و گازوئیل را ۳۰۰تومان محاسبه کنیم، قیمت جهانی این دو فرآورده اکنون بالای چهار هزار تومان است و منظور این بود که قیمت مجموع بنزین و گازوئیل در هر شرایطی و با هر افزایشی بیشتر از ۲ هزار تومان نخواهد شد.

وزیر نفت تصریح کرد: درباره پیشنهاد وزارت نفت برای قیمت بنزین و گازوئیل در لایحه بودجه سال ۹۷ هم ما پیشنهاد قیمت نمی‌دهیم و دولت هر زمانی که تصمیم به اضافه کردن قیمت گرفت اعلام می‌شود و هنوز این موضوع در مرحله‌ای نیست که بتوان قیمتی را برای اطلاع مردم اعلام کنیم. به گفته زنگنه تا زمانی که دولت قیمت‌ها را اعلام نکرده همه چیز را باید شایعه دانست.

زنگنه می‌گوید: درباره میزان افزایش قیمت بنزین و گازوئیل بی‌اطلاعم و آقای رئیس جمهوری سقف افزایش را اعلام کرده است، البته ما گزینه‌های مختلفی را مطرح کردیم و هر نوعی که تصمیم‌گیری شود آماده اجرا هستیم.

طبق برنامه‌ ششم توسعه کشور قیمت حامل‌های انرژی باید به قیمت فوب خلیج فارس برسد. بر اساس آمار واردات بنزین در  9 ماهه امسال، قیمت هر لیتر بنزین اکتان 95 با احتساب قیمت فعلی نفت خام باید به 2 هزارو 480 تومان  و قیمت فوب خلیج‌فارس بنزین عادی حدود 1900 تومان است. این رقم بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی نظیر مالیات برارزش افزوده، هزینه‌های گمرکی و بندر، خط لوله، حمل و تانکر است.

در حال حاضر قیمت بنزین در کشورهای نفت خیز جهان که درآمد بالایی از فروش نفت خام و سایر فرآورده‌ها دارند نیز از ایران بیشتر است. برای مثال قیمت هر لیتر بنزین در روسیه حدود 2 هزار و 500 تومان تا 3 هزار تومان است. البته برخی از کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که با توجه به پایین بودن قدرت خرید مردم ایران رساندن قیمت بنزین و سایر فرآورده‌ها به این نرخ در شرایط کنونی اقدام مطلوبی نیست. اما با این حال رساندن قیمت بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی به قیمت فوب خلیج‌فارس نه تنها منطقی است بلکه یک الزام برای بهبود وضع اقتصاد است.

یک کارشناس اقتصادی که تمایلی به انتشار نام خود نداشت در این باره  گفت: دولت بدرستی آستانه قدرت خرید مردم را شناسایی و برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی هدف‌گذاری کرده است. اقتصاد ایران اکنون نیازمند این تغییر است. کاری که باید در 50 سال اخیر رقم می‌خورد.

بررسی تخصصی لایحه بنزین

اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هفته آینده به بررسی تخصصی درخواست دولت برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی می‌پردازند و در پایان هفته نظر خود را در یک جمع‌بندی به کمیسیون تلفیق بودجه 97 تحویل می‌دهند.

در این باره اسدالله قره خوانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: مردم نگران گرانی بنزین نباشند. در مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم بررسی خواهند کرد که قدرت خرید مصرف‌کنندگان حامل‌های انرژی چقدر است و باید قیمت سوخت به چقدر برسد که هم وضع اقتصاد بهتر شود و هم وضع درآمد و اشتغال مردم.

وی ادامه داد: از آقای نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه دعوت کرده‌ایم که هفته آینده به کمیسیون بیایند و در این خصوص و علت اینکه چرا در 3 سال اخیر اصلاح قیمت‌ها انجام نشده، توضیح دهند. پاسخ ایشان را به گوش مردم می‌رسانیم.

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید