پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیارز دیجیتال در ایران چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال در ایران چیست و چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال در ایران

این روزها نام ارز دیجیتال تقریبا به گوش اکثر افراد خورده است. بسیاری از افراد نیز آن را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تحولات در اقتصاد دنیا می‌شناسند.

به گزارش رتبه آنلاین از خانه سرمایه، اگر شما نیز جز گروهی هستید که قصد دارید قدم در عرصه‌ ارز دیجیتال بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم تا قبل از هر اقدامی این مقاله را تا پایان بخوانید. چرا که اگر بدون کسب اطلاع و آگاهی وارد این زمینه شوید، برخلاف انتظارات ضررهای مالی بسیاری گریبان‌گیر شما خواهد شد. در این مقاله قصد داریم زیر و بم‌های ارز دیجیتال در ایران را معرفی کنیم.

ارز دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال در ایران

قبل از اینکه به بحث اختصاصی ارز دیجیتال در ایران بپردازیم بهتر است تا یک نگاه کلی به خود مبحث ارز دیجیتال و کاربرد آن داشته باشیم. ارز دیجیتال نوعی واحد پولی مجازی است که به اصطلاح می‌توان گفت این پول وجود خارجی ندارد و صرفا جنبه‌‌ مجازی دارد. اما از آنجایی که این روزها اکثر داد و ستدها به صورت اینترنتی و دیجیتالی انجام می‌شوند، ارز دیجیتالی جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. به این صورت که با استفاده از این واحد پولی دیگر نیاز نیست کارت بانکی معتبر از بانک خاصی تهیه کنید؛ چرا که با این واحد پولی بین‌المللی می‌توانید معاملات خود را به آسانی و بدون هیچ مشکلی انجام دهید. در واقع در قدم اول هدف از ابداع این واحد پولی، تسهیل خریدهای اینترنتی بود؛ اما به مرور زمان به دلیل جنبه‌های مثبتی که داشت، توانست در زمینه‌های دیگری هم راه پیدا کند، تا جایی که امروزه اکثر سهام‌های بزرگ دنیا و معاملات از طریق ارز دیجیتال داد و ستد می‌شوند.

کاربردهای ارز دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال این روزها در کل دنیا توانسته است جایگاه بسیار گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف به دست آورد. اگر بخواهیم در مورد اصلی‌ترین کاربرد آن صحبت کنیم، باید بگوییم که این ارز هیچ تفاوتی با پول واقعی ندارد؛ به عبارت دیگر یک واحد پولی همانند ریال، دلار، یورو، پوند و … است. حتی می‌توان گفت که کاربردی به مراتب گسترده‌تر و جامع‌تر از سایر واحدهای پولی دارد؛ چرا که ارز دیجیتال یک واحد پولی بین‌المللی است و مربوط به کشور خاصی نیست. لذا به راحتی و بدون هیچ محدودیتی می‌توان در تمامی کشورها از آن استفاده کرد. پس در یک کلام ارز دیجیتال وسیله‌ای برای خرید و فروش و معاملات تجاری است.

مزیت های استفاده از ارز دیجیتال

ارز دیجیتال در ایران

با توجه به تعریف‌هایی که تا کنون شد، حتما به برخی از مزیت‌های استفاده از ارز دیجیتال پی برده‌اید. با این حال اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر و جزئی‌تر در مورد نکات مثبت استفاده از این واحد پول بین‌المللی صحبت کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • با استفاده از ارز دیجیتال برخی از محدودیت‌های استفاده از واحد پول واقعی حذف می‌شوند.
  • این واحد پولی گزینه‌ مناسبی برای معاملات سنگین با مبلغ بالا است؛ چرا که تبادل پول را آسان می‌کند.
  • اکثر واحدهای ارز دیجیتالی ارزش بالایی در مقابل واحدهای پول واقعی دارند.
  • امکان پیگیری تراکنش‌های انجام شده توسط ارز دیجیتالی در هیچ نقطه‌ای از دنیا وجود ندارد.
  • برای درآمدهای حاصل از ارز دیجیتال مالیاتی اعمال نمی‌شود و این در زمینه‌‌ انجام معاملات بزرگ مزیت بسیار بزرگی به حساب می‌آید.
  • در معاملاتی که توسط ارز دیجیتال انجام می‌شوند هر دو شخص خریدار و فروشنده ناشناس می‌باشند.
  • امنیت این ارزهای دیجیتالی بسیار بالاست. این ارزها با روش‌های رمزگذاری پیشرفته از سوء استفاده حفظ می‌شوند.
  • احتیاجی به خرید اسکناس و یا تهیه‌ کارت بانکی برای استفاده از آن نیست.
این مطلب را حتما بخوانید:  ترید ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

معایب استفاده از ارز دیجیتال در ایران

ارز دیجیتال در ایران

در کنار تمامی مزیت‌ها و نکات مثبت، استفاده از ارز دیجیتال معایبی نیز دارد. برخی از این معایب عبارتند از:

  • در نگهداری رمز کیف پول دیجیتالی خود باید نهایت دقت را داشته باشید. فراموش کردن رمز عبور کیف پول مجازی می‌تواند باعث از دست دادن پول‌های شما شود.
  • باید مراقب کیف پول و اکانت اینترنتی خود باشید؛ چرا که با وجود در نظرگرفتن تدابیر امنیتی شدید، همواره احتمال حمله‌ هکرها وجود دارد.
  • همیشه باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید؛ چرا که نوسانات ارزی در این واحد پول مجازی بالا است. به همین دلیل غفلت می‌تواند باعث از دست دادن ارزش پول شما شود.
  • در برخی از کشورها استفاده از ارز دیجیتال رواج زیادی پیدا نکرده است. همچنین در برخی کشورها نیز استفاده از آن ممنوع است.
  • برای وارد شدن به این حوزه باید آگاهی خود را نسبت به آن بالا ببرید.

انواع ارز دیجیتال موجود در بازار جهانی

انواع ارز دیجیتال در جهان

با توجه به استقبال مردم و بازارهای جهانی به استفاده از ارز دیجیتال انواع مختلفی از آن ایجاد شده است. از جمله پرکاربردترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار جهانی عبارتند از:

  • کوانتوم
  • بیت کوین
  • اتریوم
  • ای ا اس
  • لایت کوین
  • استلار لومنز
  • کاردانو، تتر
  • آیوتا
  • ترون
  • نئو
  • دش
  • بایننس کوین
  • اتریوم کلاسیک
  • وی چین
  • نم
  • آنتولوژی

استفاده از ارز دیجیتال در ایران

ایران جز کشورهایی است که استفاده از ارز دیجیتال در آن قانونی بوده و تا حدودی جا افتاده است. گرچه انواع مختلفی از ارزهای دیجیتال در دنیا وجود دارد، اما بیت کوین معروف‌ترین و جا افتاده‌ترین نوع آن در ایران است. البته این به آن معنا نیست که سایر انواع ارز دیجیتال در ایران کاربردی ندارد. با در دست داشتن سهام هر یک از این ارزها می‌توان به صرافی رفته و ارز دیجیتال خود را به پول واقعی تبدیل کرد. نرخ ارز دیجیتال به صورت جهانی تعیین می‌شود و در تمامی صرافی‌ها قابل تبدیل کردن به دلار، ریال و … است. نکته‌ قابل توجه دیگر این است که در ایران نیز ارز دیجیتال ایرانی به تازگی وارد بازار شده است.  این ارز دیجیتال رمزارز پیمان نام دارد. البته استفاده از آن با اینکه بر روی بستر بلاک چین قرار گرفته است، اما فعلا در مرحله‌ آزمایشی قرار دارد. علاوه بر آن برای اینکه کیف پول برای خرید رمزارز پیمان ایجاد کنید، باید به یکی از بانک‌های معتبر کشور مراجعه کنید و اطلاعات کامل‌تر را از این مراکز جویا شوید.

جزئیات رایج‌ترین انواع ارز دیجیتال در ایران

برای اینکه شما به عنوان کاربران و علاقمندان به استفاده از ارز دیجیتال در ایران اطلاعات نسبی در این حوزه کسب کنید، در ادامه به معرفی برخی از این ارزها می‌‌پردازیم.

۱- بیت کوین

بیت کوین

بیت کوین از جمله رایج‌ترین ارز‌های دیجیتال در ایران است که با نام اختصاری “BTC” نشان داده می‌شود. این واحد پول مجازی دارای ارزش بالایی در بازار بین‌المللی است. به همین دلیل در دهه‌ اخیر افراد بسیاری به استفاده از آن روی آورده‌اند.

۲- اتریوم

اتریوم

اتریوم یا به عبارتی دیگر “ETH” یکی دیگر از رایج‌ترین ارزهای دیجیتال در ایران است. این واحد پول به دلیل سیستم نرم‌افزاری غیر متمرکزی که دارد با استقبال زیادی روبرو شده است.

این مطلب را حتما بخوانید:  معرفی بهترین ارزهای دیجیتال به تفکیک سهم بازار

۳- ریپل

ریپل

مزیتی که ریپل یا “XRP” در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتالی دارد، سرعت بالای آن در تراکنش‌هایی با مبلغ‌های بالا است. به همین دلیل در اغلب موارد با هدف صرفه‌جویی در وقت، آن را جایگزین استفاده از سایر ارزهای دیجیتالی می‌کنند.

۴- بیت کوین کش

بیت کوین کش

بیت کوین کش نوعی ارز دیجیتال از خانواده‌ بیت کوین است که با علامت اختصاری “BCH” شناخته می‌شود اما با این تفاوت که به دلیل برخی ویژگی‌هایی که دارد در معاملات بزرگ استفاده از بهره می‌گیرند. برخورداری از بلاک‌های بزرگ‌ بیت کوین کش در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال ساده‌تر است.

۵- ای او اس (EOS)

ای او اس (EOS)

نوع دیگری از ارزهای دیجیتال محبوب در ایران که با استقبال زیادی مواجه شده، ارز EOS است. این واحد پول مجازی نیز نرم‌افزار غیر متمرکزی دارد و به این دلیل مورد توجه قرار گرفته است.

۶- لایت کوین

لایت کوین

اگر قصد انجام معاملات ارزان را دارید، لایت کوین گزینه‌ ایده‌آلی برای شما محسوب می‌شود. لایت کوین یا “LTC” نوعی بیت کوین می‌باشد.

۷- استلار لومنز

استلار لومنز

یکی از چالش برانگیزترین ارزهای دیجیتال در ایران استلار لومنز با نام اختصاری “XLM” است. این واحد پولی بیشتر برای تبادل‌های روزانه و معامله‌هایی با نرخ پایین انجام می‌شود. ارز دیجیتالی ریپل همیشه از نظر ارزش با استالر لومنز در رقابت است؛ اما کاربردهای آن‌ها اندکی با هم تفاوت دارند. به این صورت که ریپل معمولا برای معاملات سنگین و بالا ترجیح داده می‌شوند.

۸- کاردانو

کاردانو

کاردانو از جمله ارز دیجیتالی در ایران است که تا به امروز به صورت گسترده‌ای استفاده نمی‌شود. اما به دلیل محبوبیتی که در سایر کشورها دارد، پیشبینی می‌شود در سال‌های آینده جایگاه خوبی در ایران پیدا کند.

۹- تتر

تتر

ارز دیجیتال تتر با علامت اختصاری “USDT” شناخته می‌شود. که در حقیقت نام خود را از دلار آمریکا گرفته است. به این صورت که همیشه ارزش آن برابر با یک دلار آمریکا است. کاربرد آن نیز برای معاملات دیجیتالی با نرخ دلار می‌باشد.

جایگاه ارز دیجیتال در ایران

با اینکه تخمین زده می‌شود در آینده نه چندان دور اکثر معاملات و داد و ستدها در ایران توسط انواع ارزهای دیجیتالی انجام شود، اما همچنان این واحد پول مجازی نتوانسته است به صورت گسترده‌ای در ایران استفاده شود. به این معنا که رایج‌ترین واحد پولی ارز دیجیتال در ایران بیت کوین است که از آن صرفا به عنوان خرید و فروش خود بیت کوین با توجه به نوسانات ارزی استفاده می‌شود. ناگفته نماند که ارز دیجیتال به دلیل اینکه هویت اشخاص را افشا نمی‌کند در دوران تحریم نقش بسیار موثری در معاملات ایران با کشورهای دیگر داشته است.

 

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید