جمعه 10 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیچگونه فولاد بی‌کیفیت را شناسایی کنید؟

چگونه فولاد بی‌کیفیت را شناسایی کنید؟

چگونه فولاد بی‌کیفیت را شناسایی کنید؟

برای خرید مقطع فولادی باکیفیت، این مقاله را بخوانید

فولاد یکی از محکم‌ترین مصالحی است که در صنعت ساخت و ساز و دیگر صنایع مورداستفاده قرار می‌گیرد. فولاد مقاومت بالایی در برابر ضربه داشته و تا دماهای بالا می‌تواند دوام بیاورد. در کنار تمام این ویژگی‌ها، این محصول بسیار انعطاف‌پذیر بوده و می‌توان آن را به اشکال مختلف درآورد تا مقاطع فولادی مختلفی مانند نبشی و ناودانی ساخته شوند.

به گزارش رتبه آنلاین از اقتصاد نیوز، به دلیل استحکام و کاربرد بسیاری که مقاطع فولادی دارند، تولیدکنندگان باید این محصولات را با بالاترین کیفیت ممکن تولید کنند؛ اما متأسفانه در حال حاضر با افزایش تعداد کارخانه‌های فولادی، بسیاری از مقاطع فولادی موجود در بازار علیرغم قیمت پایین‌تر، کیفیت لازم را ندارند. اگر شما یکی از این محصولات بی‌کیفیت را بخرید، مشکلات بی‌شمار و خسارات زیادی را برایتان به ارمغان خواهد آورد؛ بنابراین هیچ‌گاه کیفیت را قربانی قیمت نکنید؛ به‌خصوص در مورد خرید مقاطع فولادی.

به‌طور مثال باوجود اینکه ممکن است قیمت میلگرد یک کارخانه معتبر بیشتر از قیمت میلگرد برندهای متفرقه باشد؛ اما بهتر است محصولی را انتخاب کنید که کیفیت بالاتری داشته باشد. شما باید بدانید که ضرر استفاده از فولاد بی‌کیفیت در یک پروژه، بیشتر از منافع آن است. به‌کارگیری این نوع فولاد حتی می‌تواند موجب خرابی سازه و ایجاد فاجعه شود.

خبر خوب این است که شما می‌توانید با دانستن چند نکته، کیفیت فولاد را ارزیابی کنید و سپس اقدام به خرید نمایید. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد.

1. فولاد بی‌کیفیت سریع‌تر خورده می‌شود

مدت‌زمان زیادی طول خواهد کشید تا فولاد دچار خوردگی شود. البته این ویژگی مختص مقاطع فولادی با کیفیت است؛ بنابراین اگر آثار خوردگی روی فولاد دیدید، می‌توانید نتیجه بگیرید فولاد بی‌کیفیتی در برابر شماست.

میلگرد

این خوردگی سطح فولاد را تا حدی ضعیف کرده و آن را شکننده می‌کند و درنهایت یکپارچگی سازه را به خطر می‌اندازد؛ بنابراین اگر قبلاً مقاطع فولادی را از تولیدکننده‌ی خاصی خریدید و پس از مدتی آن‌ها دچار خوردگی شدند؛ بهتر است ازاین‌پس آن تولیدکننده را از گزینه‌های خریدتان حذف کنید.

2. فولاد بی‌کیفیت دوام ندارد

در کنار خوردگی آسان، فولاد بی‌کیفیت دوام کمی نیز خواهد داشت. دلیل اصلی استفاده از فولاد در بسیاری از سازه‌ها دوام طولانی و عدم نیاز به تعمیر و بازسازی جدی آن‌ها در طولانی‌مدت است. این در حالی است که فولاد با کیفیت پایین در مدت‌زمان کوتاه به‌راحتی فرسوده می‌شود که این مسئله به‌خصوص هنگام بلایای طبیعی مانند طوفان و زلزله فاجعه می‌آفریند.

فولاد

3. آیا فولاد مورداستفاده‌تان ‌راحت خم می‌شود یا ترک می‌خورد؟

درحالی‌که فولاد طوری طراحی شده که انعطاف‌پذیر باشد، اما درعین‌حال یک مقطع فولادی باکیفیت می‌تواند مقاومت خود را نیز حفظ کند. برای خم کردن فولاد باکیفیت، قدرت نسبتاً زیادی لازم است؛ زیرا فولاد می‌تواند در برابر ضربه و وزن سنگین مقاومت کند. در حالیکه فولاد بی‌کیفیت به‌راحتی خم شده و ترک‌هایی روی سطح آن ایجاد می‌شود.

این تمایل به شکنندگی بالا به دلیل روش تولید و مواد اولیه به کار رفته به وجود آمده که سبب می‌شود به‌کارگیری آن‌ها برای هیچ پروژه ساختمانی مناسب نباشد؛ بنابراین سعی کنید مقاطع فولادی خود را از برندهای معتبر تهیه کنید که می‌دانید از چه مواد اولیه و روش تولیدی در کارخانه آن‌ها استفاده می‌شود.

برای دریافت این اطلاعات به بخش تولیدکنندگان سایت آسرون به نشانی (https://asroon.ir/)  بروید. در این بخش علاوه بر اطلاعات کلی محصولات هر کارخانه، قیمت پروفیل، تیرآهن و بسیاری از محصولات فولادی دیگر روزانه بروزرسانی میشود.

پروفیل

4. چین‌خوردگی سطحی یکی از علائم فولاد بی‌کیفیت است

یکی دیگر از علائم رایج که روی برخی قطعات و مقاطع فولادی دیده می‌شود، تاشدگی و چین‌خوردگی موجود روی سطح است. چین‌خوردگی یک نقص در فولاد به‌حساب می‌آید که نشانه‌ای برای کیفیت پایین فولاد خواهد بود. این تاشدگی بیشتر در قطعات و بخش‌هایی مانند لوله‌های فولادی و تیرها دیده می‌شود.

دقت داشته باشید که وجود هر علائمی از چین‌خوردگی در سطح نشانه‌ای از آسیب‌پذیری فولاد در برابر خم‌شدگی است. اگر فولادی با این ویژگی ظاهری خریداری کردید، بدانید که امکان ترک‌خوردگی فولاد در همان قسمت وجود خواهد داشت. این نقص که حین فرآیند تولید به وجود آمده باعث ضعیف شدن فولاد می‌شود، به این معنی که از آن‌ها نباید در ساخت‌وساز استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که با استفاده از مقاطع فولادی با کیفیت بالا، امکان ایجاد تأسیسات و سازه‌هایی فراهم می‌شود که به دلیل دوام و مقاومت زیاد می‌توانند مدت‌زمان طولانی دوام بیاورند. به همین دلیل بهتر است قبل از خرید مقاطع فولادی مثل ورق روغنی، میلگرد و … نکات ذکر شده در مقاله بالا و دیگر راهنماهای موجود در سایت‌های معتبر را در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که از فولاد با بهترین کیفیت استفاده می‌کنید.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید