شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیاتاق با صدای رسا تخلفات اقتصادی را بگوید

اتاق با صدای رسا تخلفات اقتصادی را بگوید

دیوار بلند تعرفه‌ها عملا مانعی برای فعالان بخش‌خصوصی بوده زیرا خصولتی‌ها با استفاده از رانت خود می‌توانند از این دیوار بلند به‌راحتی عبور کنند.
فرشید شکر خدایی نامزد نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران و عضو پویش «همه برای ایران» در خصوص اتاق آتی گفت: گزارش کارشناسی که اتاق ایران تهیه کرده نشان می دهد حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد اقتصاد ایران توسط بخش خصوصی اداره می شود و همین موضوع مانعی برای بخش خصوصی شده است.

سخنگوی پویش همه برای ایران در خصوص برنامه های این پویش برای اتاق بازرگانی بعدی ادامه داد: ایجاد یک محیط کسب و کار رقابتی، ضروری ترین اقدامی است که باید به آن پرداخته شود زیرا به دلیل ارتباطات، رانت‌ها و برخی معافیت‌های بخش دولتی، بخش خصوصی فرصت رقابت با بخش خصوصی را ندارد.
شکر خدایی تصریح کرد: اتاق بازرگانی باید با صدای رسا و بدون اغماض، تخلفات و سواستفاده های اقتصادی و مواردی مانند سواستفاده از ارز دولتی را بیان کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق هشتم بازرگانی ایران تاکید کرد: محیط کسب و کار ما در خیلی از حوزه ها فعلا رقابتی نیست و یا دیوار بلند تعرفه ها، از تولید حمایت می کند و یا واردات بی رویه و رانتی به این بخش آسیب می زند که البته هر دو اشتباه است.
وی افزود: تعادل رعایت نشده و گاه به بهانه‌هایی مثل حفظ اشتغال صنعت خودرو، رفاه مردم کم شده و گاه با واردات بی رویه، صنایعی همچون صنعت نساجی را به ورطه نابودی کشانده ایم.
وی افزود: حجم بزرگ قاچاق کالا در کشوری به این وسعت، قابل کنترل نیست و به نظر می‌رسد که دلار ۴۲۰۰ تومانی غیر از رانت برای دولتی ها، هیچ نتیجه دیگری نداشته و قیمت کالاهای مختلف بر اساس قیمت های نسبی دلار واقعی شده است.
شکرخدایی تصریح کرد: فاصله گرفتن از نظام دلار چند نرخی مهمترین اقدامی است که اتاق بازرگانی باید به اجرای آن کمک کند. رانت واردات گوشت با دلار ۴۲۰۰ تومانی، به دست کارمندان دولت و کارمندان وزارت جهاد کشاورزی و… می رسد و اینها مدافع نظام پرداخت ارز دولتی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: میزان ثروت هر شخص به خود آن شخص مربوط است، مشروط بر آنکه کسب و کار اشخاص شفاف باشد و مالیات، پرداخت شده باشد.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید