شنبه 6 مرداد 1403
خانهنظام‌های رتبه‌بندیبهره‌وری و کاراییپروژه های شرکت کاشی و سرامیک سینا

پروژه های شرکت کاشی و سرامیک سینا

شرکت سینا کاشی در سیزدهمین جشنواره ی ملی بهره وری با 3 پروژه ی تجربیات موفق شرکت نمود. این شرکت سهامدارانی چون گسترش صنایع معدنی کاوه پارس و کارخانه ی چینی ایران ( ایرانا ) دارد. در ادامه به بررسی هر یک از پروژه های این شرکت میپردازیم.

پروژه ی اول :

این پروژه با عنوان ” تبدیل سالن کاشی دیوار به کاشی پرسلانی “، با درگیری نواحی برنامه ریزی استراتژیک و توسعه، تمکز بر بازار و مشتری ( شناخت مشتریان، ایجاد روابط با مشتریان و بازاریابی ) و نوآوری ( در محصولات/خدمات و فرآیند ها )؛ اجرایی شد.

شرح مشکل :

امروزه شاهد تمایل روز افزونتقاضای مشتریان به سمت محصولات پرسلانی ( با جذب آب کمتر از 0.5% ) به جای محصولات دو پخت دیواری هستیم. جهت پاسخگویی به این نیاز، شرکت سینا کاشی در سال 1401 اقدام به اجرایی کردن این پروژه نمود.

چه چیزی در این پروژه نوآورانه است ؟

حدود 50 درصد حجم ماشین آلات پروژه توسط شرکت های نو پا و دانش بنیان داخلی و با هزینه ای د حدود نصف نمونه های مشابه خارجی اجرا شد. امکان تولید محصولات با ضخامت بالا ( تا 20 میلی متر ) با توجه به نیاز های بازار های صادراتی اروپا در این پروژه فراهم آمد.

همچنین، مدل اجرای این پروژه، طراحی فرآیند تولید، چیدمان ماشین آلات، ترتیب و نوع تولید محصولات، همگی با این ایده و نظر متخصصان داخل سازمان و تنها با ایده برداری از طریق بهینه کاوی از تجربیات مشابه در میان سایر تولید کنندگان انجام شد و نمونه ی مشابهی ندارد.

چه منافعی از این پروژه حاصل شد ؟

پس از تبدیل این سالن تولید به تولید پرسلان میتوان از ظرفیت کوره بیسکویت و کوره ی لعاب فعلی به صورت مستقل از یکدیگر استفاده نمود. این موضوع به معنای افزایش 12 درصدی متراژ تولید است. از طرف دیگر با افزایش رضایت مشتریان به دلیل دسترسی بیشتر به محصولات مورد تقاضای آنها، سینا کاشی میتواند به اهداف خود نزدیک تر شود.

پروژه ی دوم :

عنوان این پروژه ” راه اندازی سیستم RFID ” است. این پروژه در نواحی ارزیابی عملکرد ( انتخاب شاخص ها، تحلیل، گزارش دهی، کارت امتیازی متوازن )، مدیریت فرآیند و توسعه ( Six Sigma, QA, QC, & Quality management, Safety ) و نوآوری ( در محصولات/ خدمات و فرآیند ها ) اجرا شد.

شرح مشکل :

پس از پیاده سازی این سیستم در مجموعه، داده ها به صورت مکانیزه و بدون دخالت افراد جمع آوری و دارای شناسنامه ی منحصر به فرد که شامل تگ منحصر به فرد الکترونیکی هستند، می شوند. گزارشات به صورت خودکار و SMS برای مدیران ارسال میشوند. نظام برنامه ریزی هدفمند واحد های فروش، تولید و انبار به صورت یکپارچه امکان پذیر خواهد بود. با کاهش خواب سرمایه، کنترل ضایعات به صورت یکپارچه امکان پذیر می‌گردد.

دلایل افت کیفی به صورت دقیق قابل رویایی خواهد بود. مغایرت های انتهای سال به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. بهینه سازی فضای داخلانبار صورت میگیرد و رضایت مشتری را به دنبال خواهد داشت. همچنین سرعت انبار گردانی به طور چشمگیری افزایش پیدا میکند.

در چه بخش هایی از این پروژه نوآوری دیده میشود ؟

تغییر شیوه ی عملکرد فرآیند های انبار مانند ثبت ورود به انبار، جانمایی، انبار گردانی، جمع آوری اطلاعات و ثبت خروج از انبار نمونه هایی از نوآوری ها در این پروژه هستند. مهمترین نوآوری این پروژه این است که مدیر عامل و سایر ذی‌نفعان مهم سازمان، میتوانند تمام کارخانه را در یک Live Board مشاهده کنند. سیستم های ERP ، داده ها را توسط افراد جمع آوری میکنند. اما این سیستم داده های مختلف را از بخش های مختلف مجموعه به صورت Real Time به هر یک از ذی نفعان نمایش میدهد.

دستاورد های این پروژه چیست ؟

قطعا کاهش و یل به صفر خطای ارسال برای مشتریان، رضایت آنها را در پی خواهد داشت. مدت انبار گردانی به طرز چشمگیری کمتر میشود. دیگر نیازی به فریز کردن انبار در طول انبار گردانی نیست و بهره وری منابع رقم میخورد. در همین راستا، میزان مایرت های انبار به شدت کاهش می یابد.

سرعت انجام فرآیند ها در مدیریت انبار افزایش می یابد که همراه با دقت بالا است. به واسطه ی داده محور شدن فرآیند های تولید و انبار، ضایعات تولید، خواب سرمایه ی مبتنی بر آنالیز سنی و تراکم؛ کاهش دارند. در نتیجه، مدیریت جریان نقدینگی برای کالا های دیگر در پروسه ی تولید بهبود خواهد یافت.

برنامه ریزی فروش بهتری در واحد فروش رقم خواهد خورد. آنالیز موجودی با دقت بیشتری انجام میشود و تیم فروش امکان تعریف خدمات پس از فروش دقیقی را برای مشتریان دارد. سوابق کیفی محصولات از تمامی لحاظ به صورت جداگانه و مشخص برای هر واحد محصول مشخص و قابل ردیابی خواهد بود. همچنین، با توجه به کنترل لحظه ای محصول؛ امکان جمع بندی و اطلاع رسانی در همان لحظه به پرسنل و ارکان مدیریتی شرکت جهت رفع مشکل میسر خوهد شد.

در چه بخش هایی از این پروژ ه امکان پیشرفت و توسعه وجود دارد ؟

در مرحله ی بعد، قطعا در صورتی که توسعه ی پروژه در خط تولید و انبار نیز رقم بخورد، میتوان به صورت دقیق مشخص کرد که دقیقا در هر کالا، به صورت منحصر به فرد، از مواد اولیه ی کدام یک از تامین کنندگان استفاده شده است که سطح بررسی کیفی کالا را ارتقا خواهد داد.

پروژه ی سوم :

این پروژه با عنوان ” راه اندازی سیستم تولید “؛ در ناحیه های رهبری ( چشم انداز، ارزش ها، توسعه ی رهبران، اخلاقیات و مدیریت )، ارزیابی عملکرد ( انتخاب شاخص ها، تحلیل، گزارش دهی، کارت امتیازی متوازن )، مدیریت فرآیند و توسعه ( Six Sigma, QA, QC, & Quality management, Safety )، اجرا شد.

شرح مشکل :

الزام در ثبت اطلاعات هر فرآیند به دلیل پیش نیاز بودن برای فرآیند بعدی خود، منج به ثبت کلیه ی اطلاعات مرتبط به یکدیگر و دقت و نظم در ورود اطلاعات سیستم گردیده و خروجی را معتبر می سازد. همچنین، انجام محاسبات قیمت تمام شده را در بازه های زمانی مشخص با دقت و سرعت قابل قبول برای ارکان مدیریتی میسر میسازد.

با استفاده از این سیستم امکان کنترل تولید و پایش فرآیند ها و شناسایی هزینه ی هر محصول به تفکیک مرکز هزینه و ضایعات غیر اصولی میسر شد. امکان پاسخگویی در بازه ی زمانی مورد نظر با دقت بسیار بالا در دسترس ارکان مدیریتی قرار میگیرد. بنابراین، امکان پاسخگویی در زمان مناسب، جهت پایداری میزان سودآوری شرکت را فراهم می آورد.

از آنجایی که در زمان اجرای پروژه، سابقه ی قبلی از راه اندازی کامل سیستم کنترل تولید توسط شرکت های دیگر وجود نداشت، لذا، کلیه ی اسناد، الگوریتم های سازگار با فعالیت، فرم ها، ایجاد فرآیند های مورد نیاز و مرتبط، دسترسی ها و گزارشات به عنوان ایده ی جدید به شرکت ارائه کننده ی نرم افزار ارائه شد. با هم افزایی میان شرکت سینا کاشی و شرکت سازنده ی نرم افزار، کلیه ی ارکان سیستم از حالت اولیه به حالت کاربردی و عملیاتی ارتقا یافت.

نتایج این پروژه مربوط به کدام بخش ها هستند ؟

کاهش ضایعات از حدود 20 درصد به زیر 3% ، امکان شاخص گذاری برای ضایعات روه های محصول مختلف، امکان محاسبه ی روند دقیق مصرف مواد و ثبت اطلاعات مربوط به آن همگی منجر به افزایش کارایی و اثر‌بخشی عملیات ها و در نتیجه افزایش بهره وری گردید.

این پروژه از طریق چه بخش هایی پیشرفت می کند ؟

داده و اطلاعات موجود در این سیستم که هر روز نیز افزایش می یابد. افزودن قابلیت داده کاوی در جهت تولید دانش میتواند امکانی موثر در جهت افزایش قابلیت سیستم در راستای خلق دانش باشد. همچنین، به عنوان یکی از ورودی های مدیریت دانش سازمان میتوان از آن استفاده میشود.

امکان ارتباط با سایر سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری نیز در دست بررسی این سازمان است.

درباره ی سینا کاشی بیشتر بدانید!

همچنین بخوانید : سیزدهمین جشنواره ی ملی بهره وری!

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید