شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیفرصت۱۰ساله منطقه آزاد اروند از دست نرود!

فرصت۱۰ساله منطقه آزاد اروند از دست نرود!

جذب  سرمایه گذاری داخلی رشد 44 درصدی را ثبت کرد

– حذف روادید برای ورود مسافران خارجی به این منطقه با هدف توسعه صنعت زودبازده گردشگری و رونق اقتصادی صورت گرفت

– اروند تنها منطقه آزاد کشور است که دارای 2 شهرک صنعتی فعال ، 2 اتاق اصناف و 2 اتاق بازگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی است

منطقه آزاد اروند به عنوان پرجمعیت‌ترین منطقه آزاد کشور ، وسعت ۳۷۴۰۰هکتاری دارد. این منطقه شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو)‌ است و در محل تلاقی دو رود خانه اروندرود و کارون قرار دارد. منطقه آزاد اروند همجوار با کشورهای عراق و کویت است و ظرفیت‌هایی در بخش حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی  دارد که از اهمیت ویژه‌ای در کشور برخوردار است .

این منطقه در دوره رییس جمهور روحانی شاهد ثبات مدیریتی 6 ساله بود و همین موضوع باعث شد اروند در مسیری تازه از توسعه و رونق قرار گیرد. اسماعیل زمانی رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، فعالیت خود را در دولت تدبیر و امید و از سال 92 شروع کرده و در مسیر بازسازی آبادان و خرمشهر که جنگ تحمیلی 8 ساله آسیب دیده بود عملکردی مورد قبول را به ثبت رسانده است.
با توجه به همین موضوع گفت و گویی با او داشته ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

*تاریخچه و روند ایجاد منطقه آزاد اروند چگونه بوده است؟

ایجاد منطقه آزاد اروند با دربرگیری بخش‌هایی از شهرستان های آبادان و خرمشهر، سال 82 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اما الحاق كامل شهرهای آبادان و خرمشهر و افزایش محدوده ی این منطقه به عنوان منطقه آزاد تجاری در سال 92 موتور محرك سازمانی كه وظایف این منطقه آزاد تجاری به آن محول شده بود را شتاب بیشتری بخشید.

 

*حذف روادید در منطقه آزاد اروند  چه تاثیری بر رونق اقتصادی و گردشگری داشته و یا خواهد داشت؟

حذف روادید در منطقه یک مزیت است که  فصل جدیدی از روابط را میان ایران و کشور‌های همسایه ایجاد و منجر به تحول اقتصادی گردشگری و تبادل فرهنگ‌ها شده است.منطقه آزاد اروند به عنوان پرجمعیت‌ترین منطقه آزاد کشور ، دارای مزیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی در حوزه تجاری، بازرگانی، صنعتی، گردشگری و ترانزیت است و با توجه به استقبال گردشگران خارجی ازجمله کشور عراق، بعد از اجرایی شدن قانون حذف روادید اتباع خارجه در اواخر آذرماه سال ۱۳۹۶رشد بسیار خوبی در حوزه گردشگری و نیز توسعه اقتصادی منطقه‌ای داشته است.

حذف روادید برای ورود مسافران خارجی به این منطقه با هدف توسعه صنعت زودبازده گردشگری و رونق اقتصادی صورت گرفته است ، بیشترین استقبال ازاین رویداد از طرف کشورعراق صورت گرفت وگردشگران عراقی با لغو ویزا همه روزه به آبادان وخرمشهر سفر می کنند واین منطقه به مقصد دائمی عراقی‌ها با خانواده هایشان برای گردشگری تبدیل شد و مردم خرمشهر وآبادان علاوه برحضور هموطنانشان در ایام عید واردو‌های کاروان راهیان نور این فرصت را پیداکردند تا از مردم کشور‌های همسایه میزبانی کنند وگردشگری در منطقه رونق پیداکند وبازار هم رونق بگیرد.

 

*در حوزه توسعه گردشگری و توجه دهی به جاذبه هاي گردشگري این منطقه چه اقداماتی صورت گرفته است؟

داشتن انواع جاذبه هاي گردشگري طبيعي از قبيل نخلستان ها و روستاهاي زيبا، سه رودخانه بهمنشير، اروندرود و کارون، جاذبه ها ي گردشگري شهري – تجاري، صنعتي، فرهنگي– تاريخي، انواع راه هاي ارتباطي، بناها و آثار باقي مانده از دفاع مقدس که بسياري از آن ها داراي ارزش هاي تاريخي نیز هستند از مزیت های مهم اروند نسبت به سایر مناطق است .

 

*در خصوص رونق گردشگری سلامت در منطقه آزاد اروند چه اقداماتی صورت گرفته است؟

زیرساخت های درمانی شهرهای آبادان و خرمشهر برای گردشگران سلامت مناسب بوده و هزینه های درمانی در مقایسه با کشورهای همجوار اقتصادی تر است و همین مسئله باعث رشد این حوزه در منطقه شده است.

 

*در بخش جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی عملکردتان چگونه بود؟

اروند تنها منطقه آزاد کشور است که دارای 2 شهرک صنعتی فعال ، 2 اتاق اصناف و 2 اتاق بازگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی است . در حوزه اقتصادی تلاش کردیم که از تولیدات صادرات گرا حمایت کنیم . وضعیت جذب میزان سرمایه گذاری داخلی منطقه اروند تا پایان دی ماه 11003 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال 96 رشد 44 درصدی را نشان می دهد.

سرمایه گذاری داخلی  هم در بخش صنعتی، تجارت، خدمات و گردشگری بود و با وجود همه محدودیت های موجود در مناطق آزاد، خوشبختانه تاکنون حجم سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این منطقه از رشد خوبی برخوردار است ؛ در سرمایه گذاری خارجی بیشتر در بخش صنعت انجام شده است .

 

*در بخش صادرات و واردات در این منطقه روند به چه شکلی است؟

عمده صادرات کالا از منطقه آزاد اروند  مواد غذایی، محصولات شیمیایی، پتروشیمی، خدمات فنی و مهندسی است. امسال با توجه به زیرساخت‌های انجام شده درشلمچه با نگاه حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ظرفیت ایجاد شده بخش لجستیک بیش از ۸۰ درصد از فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد جهت تقویت سرمایه گذاران درسایت تجاری شلمچه واگذار شده وسازمان نقش حاکمیتی و نظارتی دارد.

صادرات از مرز شلمچه از رشد خوبی برخوردار است. عمدتا کالاهای صادراتی از مرز شلمچه صیفی‌جات، مصالح ساختمانی، ماشین آلات، قطعات خودرویی و مواد غذایی و خشکبار است.

 

*رونمایی از طرح جامعه یکپارچه منطقه آزاد اروند با چه هدفی انجام شد و قرار است چه رخ دهد؟

یکی از مثبت ترین اقداماتی که در سال های اخیر برای این منطقه رخ داده است رونمایی از طرح جامعه یکپارچه منطقه آزاد اروند بوده که با حضور مرتضی بانک دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی انجام شد. زیرا یکی از زیربنایی‌ترین اقداماتی که هرچه زودتر باید در منطقه انجام می‌شد،تدوین و ابلاغ طرح جامع مدریت یکپارچه بود. با بهره برداری از این سامانه هوشمند،اطلاعات جامع، دقیق و تفکیک شده همه املاک و اراضی منطقه آزاد اروند ثبت رایانه ای می شود و صدور پروانه ساخت به صورت الکترونیکی ارائه خواهد شد.

این طرح جامع به مدیران اجرایی منطقه در حوزه ساخت و ساز مبلمان شهری و ایجاد انواع زیرساخت ها کمک می کند با برنامه ریزی دقیق تر نسبت به مطالعه، طراحی، ساخت و بهره برداری طرح های گوناگون اقدام کنند.

تعیین دقیق کاربری املاک و اراضی منطقه آزاد اروند پیش از فروش و واگذاری به سایر افراد حقیقی، حقوقی و نهادهای خدمات رسان از جمله مزایای این طرح است.

 

* اهداف تعریف شده برای توسعه منطقه در سالآینده چیست و چه اهدافی را امسال کسب کردید؟

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام در اولویت برنامه‌ها برای سال 98 است و  عمده کارهایی که در سازمان منطقه آزاد اروند در سال‌97 هم انجام شده، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام سال‌های گذشته بوده است . بر همین اساس شروع چند پروژه کلان که در آینده نتیجه این ابر پروژه‌ها را در سطح منطقه شاهد خواهیم بود؛ این ابر پروژه‌ها شامل اتصال راه‌آهن خرمشهر به بندر امام(ره) است که در واقع دو بندر بسیار مهم و استراتژیک در جنوب کشور را به هم متصل می‌‌کند.

از آنجایی که راه‌آهن خرمشهر به شلمچه متصل شده است و از آنجا به بندر امام(ره) متصل می‌شود، با حمایت دولت محترم در حال رایزنی با طرف‌های عراقی هستیم که ‌خط‌آهن شلمچه به خط ریلی عراق در شمال بصره متصل شود و مذاکراتی از طرف وزارت راه و شهرسازی با طرف‌های عراقی درخصوص تامین مالی و مدل اجرای پروژه صورت پذیرفته که امیدواریم به زودی شاهد بهره‌برداری از این پروژه عظیم در منطقه باشیم. لازم به ذکر است که این پروژه باعث می‌شود بندر امام(ره) از طریق خرمشهر و خرمشهر از طریق شلمچه به راه‌آهن سراسری عراق متصل می‌شوند و دسترسی ما به بازار بزرگ کشور عراق از طریق ریل هم صورت خواهد گرفت و این اتفاق بسیار مهم، یک طرح راهبردی و عظیم در منطقه محسوب می‌شود.

 

*درخصوص پروژه‌های مهم پیش رو در این منطقه که به بهبود وضعیت مردم و منطقه منجر خواهد شد توضیح دهید؟

الحاق اروند کنار و چوئبده  به منطقه آزاد اروند و لایروبی اروند مهمترین پروژه‌هاست. به دلیل قرار گرفتن یک سوم جزیره آبادان در محدوده خارج از منطقه آزاد که برای تردد نیاز به ورود به این منطقه دارند و حذف بودجه کمک به مناطق همجوار و همچنین لزوم سرمایه گذاری در بخش‌های خاص همچون آب شیرین‌کن‌های دریایی در محدوده چوئبده و اروندکنار برای رفاه حال ساکنان بخش خارج از محدوده و جذب سرمایه گذاران، ملحق شدن این دو شهر یک نیاز است.

از سوی دیگر، حذف دوگانگی مدیریت با الحاق این دوشهر به منطقه آزاد اروند به عنوان دیگر مزیت ملحق شدن چوئبده و اروند کنار به محدوده منطقه آزاد اروند است. همچنین  از سوی دیگر در کشور عراق در مقابل منطقه آزاد اروند، منطقه آزاد فاو توسط کشور چین در حال احداث است که می تواند در آینده برای موقعیت منطقه آزاد اروند به یک تهدید تبدیل شود که از جمله مزایای ملحق شدن چوئبده و اروند می تواند تقویت منطقه آزاد اروند برای جلوگیری از این اتفاق باشد.

در مجموع، اگر از فرصت منطقه آزاد اروند ظرف مدت ۱۰ سال استفاده نشود، این فرصت از دست می رود و اتفاقی که در مرزهای شمالی و شرقی رخ داد و کشور همسایه باعث ضربه خوردن اقتصاد آن مناطق شد، می تواند در منطقه جنوب غرب کشور نیز تکرار شود.

الحاق دو شهر چوئبده و اروند کنار سازمان منطقه آزاد اروند را متحمل هزینه های سنگین می کند و برای تحقق این امر دولت باید اعتباراتی را برای سازمان منطقه آزاد اروند تعیین کند.

لایروبی اروند رود نیز دیگر پروژه مهم است. بحث لایروبی اروند رود یک موضوع بین المللی است اما توافق هایی میان سازمان منطقه آزاد اروند و بصره انجام شده که در شرایط فعلی پاکسازی اروند رود به جای لایروبی انجام شود و این کار اکنون در حال انجام است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید