جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیحمایت بورس از شرکت‌های دانش‌بنیان

حمایت بورس از شرکت‌های دانش‌بنیان

 

بازار سرمایه یکی از مکانهای اقتصادی در هر کشوری است تا مشارکت های عمومی و مردمی در اقتصاد بالا برود. همین نکته یکی از اصلی ترین نکات مورد توجه در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است . از همین رو نگرش بازار سرمایه به موضوع اقتصاد مقاومتی هم اهمیت می‌یابد که قرار است بازیگر چه نقشی باشد. بر همین پایه در ادامه دیدگاه های شاپور محمدی مدیرعامل سازمان بورس اوراق بهادار را بررس کرده ایم که می خوانید:

 

نقش بورس در تحقق اقتصاد مقاومتی

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصویب قانون بازار اوراق بهادار در آذرماه سال 84 و نیز قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی در سال 88 گفت: بدون شک همکاری مجلس با ارکان بورس در دستیابی به این اهداف موثر بوده است.

وی افزود: از این رو امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس لایحه الحاق بازار سرمایه نیز هر چه سریعتر آماده و تقدیم دولت شود تا بر اساس آن قوانین تکمیلی را برای بازار سهام در کشور داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به این که ظرفیتهای قانونی بسیار خوبی برای ارتقا و رشد بازار سرمایه وجود دارد اضافه کرد: در یک دهه گذشته بازار سهام رشد بسیار خوب و مناسبی را تجربه کرده است و بر این اساس امیدواریم این رشد بتواند با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی مناسب به عموم مردم گسترش یابد.

 

مردمی شدن اقتصاد در بورس

محمدی با بیان این که یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی که مردمی شدن اقتصاد است، در بازار سرمایه محقق می‌شود گفت: از این رو امیدواریم بازار سرمایه امسال بتواند برای تامین مالی بخش تولیدی کشور در راستای نامگذاری شعار امسال با عنوان تولید و اشتغال موثر باشد و بورس بتواند در چارچوب اقتصاد مقاومتی به بخش خصوصی در مقایسه با دولتی در تامین مالی کمک کند و اولویت ما نیز در سازمان بورس تقویت بخش خصوصی است.

رئیس سازمان بورس با بیان این که کارایی بخش خصوصی به مراتب بیشتر از دولت است اذعان داشت: به همین دلیل بورس باید بتواند بستر مناسب برای شرکتهایی که به دنبال تولید و اشتغال هستند را فراهم کند و تامین مالی بنگاهها از این طریق تسهیل شود.

 

اشتغال از طریق بازار سرمایه اساس کار سازمان بورس

محمدی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی با محور تولید و اشتغال یکی از بزرگترین اهداف سازمان بورس است، عنوان کرد: دست یابی به اهداف اقتصاد مقاومتی با محور تولید و اشتغال از طریق بازار سرمایه اساس کار سازمان بورس است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به راه اندازی بوک بیلدینگ اشاره کرد و گفت: بوک بیلدینگ یکی از موفقیت های سال گذشته بازار سرمایه بود که تهمت های ناروا درخصوص نوع عرضه را از بورس برداشت.

وی افزود: بستر فناوری اطلاعات در کنار مقاوم‌سازی بازار سرمایه بسیار بااهمیت بوده، چرا که باید از نظر کارآیی عملیاتی و اطلاعاتی قدرتمند بود.

سخنگوی سازمان بورس به ضرورت بازبینی دوباره سامانه‌های معاملاتی تاکید کرد و افزود: ورود و خروج یکباره سرمایه به بازار سهام خسارت‌بار است و باید از فرار آن جلوگیری کرد.تنوع ابزارهای معاملاتی باید آن قدر گسترده باشد که بتوان سرمایه را در بازار حفظ کرد.

وی با بیان اینکه، سامانه معاملات در سال اقتصاد مقاومتی بازنگری می‌شود، ادامه داد: بازار سرمایه باید طوری تنظیم شود که سرمایه زیادی به این بازار جذب و در آن حفظ شود. این مهم نمود اقتصاد مقاومتی در بازار سرمایه است.

 

حمایت بورس از شرکتهای دانش‌بنیان

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه در تمام دنیا تابلوهای بورس اصلی ترین روش برای ارزشگذاری است، گفت: بورس پیوند مناسبی بین علم و ثروت است و ارزش های واقعی در بازار سرمایه معامله می شود.

شاپور محمدی با بیان اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی تاکید بر درون زایی دارد و در ادبیات اقتصاد جهانی این مدل مورد توجه جهانیان است.

وی با بیان اینکه درون زایی به معنای استفاده از دانش فناوری و تکنولوژی است گفت : بقا و پویایی یک اقتصاد مبتنی بر علم است.

محمدی با بیان اینکه اقتصاد یک تئوری بسیار مهم به نام تئوری ولیو را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است گفت: این روزها صحبت درباره خرید و فروش ارز های دیجیتالی چون بیت کوین بسیار مطرح است اما نکته ای که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد مبتنی بر”خلق ارزش” است.

وی در این باره توضیح داد: هر کالایی که متناسب با خلق ارزش همراه نباشد نباید مورد توجه و داد و ستد قرار گیرد ما امروز در اینجا دور هم جمع شده ایم چون ارزشی خلق شده که میتواند بین ذی نفعان تقسیم شود؛ به عبارتی امروز رونمایی ها به پشتوانه خلق ارزش است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم تامین مالی مناسبی برای محققان جوان در بازار سرمایه داشته باشیم کمک شایانی به اقتصاد کشور کرده ایم.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید