شنبه 8 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریعید مسافرت کجا می‌روید!؟

عید مسافرت کجا می‌روید!؟

حمید رضا حاجی اشرفی|کارشناس مطالعات ریسک و بیمه

چندین سال است که در بین این دوستان و اقوام شاهد پرسیدن این سوال در نزدیک های فرا رسیدن عید نوروز هستیم  و یا از شبکه های استانی مختلف شاهد دعوت خبرنگاران و مجریان رادیویی و تلویزیونی از مردم سایر نقاط برای گردش به استان و شهرهای استقرار شبکه استانی همان منطقه هستیم. پرسیدن این سوالات از همدیگر در اطرافیانمان و دعوت برنامه های رسانه ای در این زمینه ،این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که:

-مگر امکانات گردشگری کشورمان وکشش ترافیک جاده هایمان -امکانات رفاهی میان راهی – هتل ها و مراکز اقامتی -سرویس های بهداشتی و… به اندازه کافی در دسترس همگان قرار دارد که اینگونه همدیگر را به گردشگری داخلی در یک دوره فشرده زمانی در ایام نوروز تشویق و یا دعوت می‌کنیم؟
– روی سخن با آن گروه از هموطنان که برای دیدن خانواده واقوام به استانها و شهرهای محل تولد یا سکونت خود و میزبانان میروند در خصوص برخوردار بودن از امکانات اقامت و پذیرایی نیست .

اما این سوال کلی را از همه هموطنان عزیز میپرسم که در برنامه ریزی مسافرت جاده ای بطور کلی و در زمان حجم بالای مسافرت ایام عید نوروز ،چه میزان مطالعه برای بررسی اوضاع آب و هوا در زمان طی کردن مسیر رفت و برگشت – تعیین روز حرکت از مبدا و روز برگشت از مقصد -مطالعه حجم ترافیک جاده محل تردد -شناسایی اماکنی که در مسیر حرکت برای دو یا سه بار توقف و استراحت توقف شود و نتیجتا با سرعت مطمین و میزان خستگی پایین تر رانندگی شود- اطمینان از سلامت فنی اتومبیل خویش و نیز مطالعه فرهنگ محلی و سلوک و سنت های مردم در مناطق مورد بازدید و آشنایی با استقرار مراکز درمانی و…… مینمایید؟

البته هموطنان ایرانی از فرهنگ بسیار والایی برخوردارند و خوشبختانه رفتار فرهنگی شایسته ای در همه سفرها بروز میدهند .
اما با توجه به تغییرات مداوم در نسل ها -در امکانات گردشگری و سرعت و کیفیت خودروها و و رانندگان -تغییرات آب و هوایی وجود دارد ،نیاز به کار فرهنگی و نیز شبکه های رسانه ای اطلاع رسانی در تمام زمینه های مربوط به سفر در شبکه های سیمای استانها و سراسری و در سایت های تخصصی اختصاصی با موضوع گردشگری که میتواند توسط شرکت های استارتاپ در حوزه گردشگری راه اندازی و مدیریت شوند و خدمات پشتیبان را به هموطنان ارایه دهند.

تا ضمن کاهش انواع ریسک ها و مخاطرات، شرایط سفرهای ایمن و مناسب هموطنان فراهم شود تا ضمن خوش گذشتن ایام تعطیلات نوروزی ،چرخش مالی حاصل از این نوع گردشگری موجب رونق کسب و کارهای مربوط به حوزه گردشگری و استانی گردد.

لطفا قبل از تشویق به سفر و دعوت از دوستان و اقوام برای سفر به محل اقامت خودمان و یا قبل از برنامه ریزی سفر توسط هر خانواده، حتما از جوانب مختلف رفتن به یک سفر ایمن و کم خطر و نیز تلاش در راستای ایجاد شرایط شاد و بیادماندنی از سفرها را فراهم آوریم .حتما با گرفتن عکس های مناسب ،خاطرات هر سفر را برای سالهای بعد و فرزندانمان به یادگار بگذارید.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید