جمعه 7 اردیبهشت 1403
خانهخبرفرهنگی و هنریجنگ چهره محیط زیستی ندارد

جنگ چهره محیط زیستی ندارد

جنگ

جنگ را هر طور که صدا کنیم، صدایی جز وحشت، خون و مرگ از آن نمی‌شنویم. مرگ انسان و مرگ زمین.

روزهای پرآشوب و پر اختلافی را سر می‌کنیم. گاهی در فضای مجازی از کوره در می‌رویم به دوستی و دوست‌های چندین و چند ساله پشت می‌کنیم و دستمان را ناخواسته روی دکمه بلاک می‌بریم. چون دیگر تحمل باورهای هم را نداریم. گاهی هم به صداقت یکدیگر در بیان عقاید شک می‌کنیم. عده‌ای هم سکوت پیشه می‌کنند. خلاصه اختلاف نظر موج می‌زند که طبیعی است.

البته اختلافی  هم اگر هم باشد، بر سر جنگ نیست. جنگ برای همه خط قرمز است. برای همین همه آن را زشت و نهایت وحشی‌گری می‌دانند. این روزها به دلیل شرایط سیاسی حساس کشور و منطقه و رفتارهای تروریستی و جنگ‌طلبانه دولت آمریکا، تعدادی از کاربران فضای مجازی ضمن تقبیح جنگ، خاطرات تلخ و دلهره‌آور خود را از روزهای حمله عراق‌ علیه ایران مرور می‌کنند.

در این میان یکی از جالب توجه‌ترین واکنش‌ها به منظور مذمت جنگ و جنگ‌طلبی و اقدامات تروریستی مربوط به کسانی است که سعی دارند بودجه‌های صرف شده کشورها را برای خرید تجهیزات نظامی با هزینه تجهیزات لازم برای حفاظت از محیط زیست مقایسه کنند.

برای مثال در یکی از این تصاویر که توسط یکی از کاربران استرالیایی در اینستاگرام منتشر شده، یک هواپیمای جنگی با نام فیل سفید (White Elephant) با یک هواپیمای آتش‌نشانی یا اطفای حریق نمایش داده و اشاره شده است که قیمت ۷۲ فروند هواپیمای جنگی ۶۴ میلیارد دلار برآورد شده است، در حالیکه برای تهیه ۷۲ هواپیمای آتش‌نشانی تنها دو میلیارد دلار نیاز است.

آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های استرالیا این روزها جان نیم میلیون حیوان و بیش از ۲۰ انسان را گرفته است. برای همین برخی ضمن انتقاد از دولت استرالیا تاکید دارند که این کشور می‌توانست به جای هزینه‌های گزاف برای تهیه تجهیزات نظامی و جنگ‌افروزی، بخش کوچکی از این مبالغ را برای تامین تجهیزات اطفای حریق از جمله بالگرد اطفای حریق هزینه کند.

همچنین روزنامه انگلیسی نیوزویک در مطلبی با اشاره به اقدام تروریستی اخیر دولت آمریکا علیه ایران، بیان کرده است که میزان گازهای گلخانه‌ای تولید شده توسط ارتیش آمریکا با مجموع گازهای گلخانه‌ای تولید شده ۱۴۰ کشور دنیا برابری می‌کند. همچنین در این گزارش درباره آسیب‌های انسانی و محیط زیستی حملات مسلحانه آمریکا به ایران هشدار داده شده و تاکید شده است که علاوه بر تلفات انسانی، جنگ می‌تواند خسارت‌های محیط زیستی بسیاری به بار بیاورد.

افزون بر این یکی از کاربران آمریکایی مطلبی را منتشر کرده که مورد توجه کاربران ایرانی و فعالان محیط زیست نیز قرار گرفته است. مبنی بر اینکه قیمت هر پهباد ۲۸ میلیون دلار و قیمت هر موشک ۷۰ هزار دلار است. هزینه هر ساعت پرواز این پهبادها ۳۶۲۴ دلار برآورده شده است. اشاره شده که این همه برای قتل مردم خاورمیانه که با روزی یک دلار زندگی‌می‌کنند، هزینه می‌کنیم!

صابر ابر، بازیگر ایرانی نیز چند روز پیش با انتشار متنی خطاب به ترامپ، از او دعوت کرده بود به‌جای هزینه‌کرد منابع کشورش در ایجاد آتش در خاورمیانه، پول کشورش را برای خاموش کردن آتش در استرالیا هزینه کند.

به هر حال، جنگ را هر طور که صدا کنیم، صدایی جز ترس و حشت، تخریب و خون و مرگ از آن نمی‌شنویم.

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید